| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Dilibilim Kuramları ve Uygulama Alanları | ADE 603 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | Doktora |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. MUHARREM TOSUN |
| Dersi Verenler | |
| Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Mehmet Halit ATLİ |
| Dersin Kategorisi | Diğer |
| Dersin Amacı | Dilbilimi teorilerin gelişmesiyle ve dilbilimi alanında yeni dilbilimsel akımlarla birlikte, dilbilimine bakış acıları tamamen değişmiştir. Bu yüzden, dilbilimi akımlarının yeniden yorumlanmasına ihtiyaç vardır. |
| Dersin İçeriği | Dilbilim temel kavramları, dil hakkında dilbilimcilerin görüşleri (Saussure, Latz, Neuner, Chomsky, Testner). Konuşma teorileri, dilbilgisi teorileri, dil psikolojisi ve sosyolojisi üzereinde somut örneklerle durulur. |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Yeni Dilbilimi araştırma metotlarını uygular. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 2 | Yeni Dilbilimi teorilerini yabancı dil öğretimine uygular. | Beyin Fırtınası, Anlatım, Soru-Cevap, | |
| 3 | Yeni Dilbilimi teorilerini kendi diline uygular. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 4 | Bilimsel düşünce yapısını geliştirir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 5 | Bilimsel eserler verebilme. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 6 | Modern Dil biliminin dillere yaptığı katkıyı açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Dil ve Bilim | |
| 2 | Dilin Ses yapılar | |
| 3 | Dil ve Anlam ilişkileri | |
| 4 | Dil ve Gerçeklik kavramı | |
| 5 | Dil, Düşünce ve Bilişsel yapı | |
| 6 | Çok dillik ve dünya dilleri | |
| 7 | 20.Yüzyıl dil değişimleri | |
| 8 | Dil Değişimlerinin ana faktörleri | |
| 9 | Ara Sınav | |
| 10 | İnsan ve Dil Edinimleri | |
| 11 | Dil Felsefesinin oluşumu | |
| 12 | Dil ve Toplum Yapıları | |
| 13 | Dilin gelecek yüzyıllardaki oluşumu | |
| 14 | Dil ve Çeviri |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | Coseriu, E. Sprachtheorie und Allgemeine Sprachwissenschaft Umberto Eco. Einführung in die Semiotik |
| Ders Kaynakları | -Berker Vardar: Dilbilim Yazıları -Özcan Başkan: Bildirişim -Wolfgagang Sucharowski: Sprache und Kognition -Mario Wandruska: Die Mehrsprachigkeit des Menschens |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | İlgili alanda bilimsel bilgi oluşturacak veri toplama, literatür inceleme ve analiz yapma becerisini kazanmak | X | |||||
| 2 | Bilimsel araştırma sürecine ilişkin yöntem bilgi ve becerisinde ustalaşmış olmak | ||||||
| 3 | Bilimsel çalışmalarında kuramsal, yöntemsel ve uygulama bağlamında en az bir alanda katkı sağlama becerisini kazanmak | X | |||||
| 4 | Eleştirel bir değerlendirme ve sentez yapma yeterliliği kazanmak | ||||||
| 5 | Yeniliklere ve yeni fikirlere açık olma ve yeni fikirler üretebilme becerisi kazanmak | X | |||||
| 6 | Disiplinler arası çalışabilme becerisine sahip olmak ve farklı alanlardaki kuram, yöntem ve uygulamaları ilgili alana adapte edebilme becerisi kazanmak | ||||||
| 7 | İlgili alandaki teknolojik gelişmeleri, bilimsel ilerlemeleri ve bilgi teknolojilerini yakından takip etmek | X | |||||
| 8 | Tez konusu ile ilgili en az bir akademik yayın yapmak (tercihen ulusal veya uluslar arası hakemli dergilerde yayınlatmak) | ||||||
| 9 | Uzmanlık alanları ile ilgili olarak ulusal ve uluslar arası çevrelerle iletişim kurabilme becerisi kazanmak | X | |||||
| 10 | Akademik hayatın gerektirdiği düzeyde davranış ve etik duyarlılığa sahip olmak | ||||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Yeni Dilbilimi araştırma metotlarını uygular. | ||||||||||
| 2 | Yeni Dilbilimi teorilerini yabancı dil öğretimine uygular. | ||||||||||
| 3 | Yeni Dilbilimi teorilerini kendi diline uygular. | ||||||||||
| 4 | Bilimsel düşünce yapısını geliştirir. | ||||||||||
| 5 | Bilimsel eserler verebilme. | ||||||||||
| 6 | Modern Dil biliminin dillere yaptığı katkıyı açıklar. |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ara Sınav | 50 |
| 1. Kısa Sınav | 15 |
| 2. Kısa Sınav | 15 |
| 1. Ödev | 20 |
| Toplam | 100 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
| 1. Final | 50 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
| Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
| Kısa Sınav | 2 | 10 | 20 |
| Ödev | 1 | 10 | 10 |
| Final | 1 | 15 | 15 |
| Toplam İş Yükü | 151 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6,04 | ||
| dersAKTSKredisi | 6 | ||