| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Sanat ve Siyaset | RES 612 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
| Ön Koşul Dersleri | Yok |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | Doktora |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Koordinatörü | Doç. ŞİRİN YILMAZ |
| Dersi Verenler | |
| Dersin Yardımcıları | |
| Dersin Kategorisi | Diğer |
| Dersin Amacı | Ders sanat ve siyasetin kesişim noktalarını tartışmak
|
| Dersin İçeriği | Sanat ve siyaset arasındaki bağı tartışan, modern dönem ve sonrasını ele alan seçilmiş okumalar Sanatın toplumsal yönü Sanatçının Toplumsal Sorumluluğu Sanatın direniş biçimleri Artistik aktivist örneklerle sanat-siyaset ilişkisini tartışan metinler |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Sanat ve Siyaset arasındaki ilişkiyi öğrenir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma, | |
| 2 | Sanatçının toplumsal yönünü öğrenir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma, | |
| 3 | Sanatın toplumsal mücadeledeki yerini tartışabilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma, | |
| 4 | Siyasal alanın oluşumunda sanatın katkısını bilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma, | |
| 5 | Siyasete direniş biçimi olarak sanatın metodlarını tartışabilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Giriş: Sanat ve Siyaset nerede kesişir? | - |
| 2 | Modern Eleştiriler | |
| 3 | Sanatçının Toplumsal Üretimi: Üretici olarak Yazar | Benjamin, Walter, (2011). “Üretici Olarak Yazar”. Ali Artun (ed.).Sanat/Siyaset. İstanbul: İletişim Yayınları. ss. 69-90. |
| 4 | Sanat ve Siyasal kavramı | Foster, Hal. (2011). “Çağdaş Sanatta Siyasal Kavramı”. Sanat/Siyaset. Ali Artun (ed.). ss: 131-154. |
| 5 | Sanatın Siyaseti ve Siyasetin Sanatı | Kreft, Lev. (2011). “Sanatın Siyaseti ve Siyasetin Sanatı”. Sanat/Siyaset. Ali Artun (ed.). ss: 9- 48. |
| 6 | Siyasal Alanın Oluşumu | Baker, Ulus. (2005). Siyasal Alanın Oluşumu Üzerine Bir Deneme, ss: 5-34; 35-90. |
| 7 | Sanat ve Eylem | Baker, Ulus. (2015). “21 Mayıs 1998 Tarihli Ders: İktidar ve eyleme kudreti”. Sanat ve Arzu, ss:183-216. |
| 8 | Sanat ve Başkalık | Touraine, Alain. (2017). Eşitliklerimiz ve Farklılıklarımızla Birlikte Yaşayabilecek miyiz?, II, Bölüm: Özne, ss:77-123. |
| 9 | Ara SINAV_ Final Ödevi Taslağı | - |
| 10 | Sanat ve Direniş | Delier, B. (2009). Karşı-Güç Olarak Sanat, Dersimiz Güncel Sanat, ss. 81-86 |
| 11 | Sanat Yoluyla Taktiksel Müdahale | |
| 12 | Hakikat ve Toplum | Kalaycı, Nazile. “Doğruyu Söylemek” Hakikat, Eleştiri ve Toplumsallık _ E-Dergi, Sanat Tarihi |
| 13 | Sanatın Politikası | Steyerl, Hito, Sanatın Politikası: Çağdaş Sanat ve Post-Demokrasiye Geçiş, e-skop |
| 14 | Tekrar ve Tartışma | - |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | |
| Ders Kaynakları | Benjamin, Walter, (2011). “Üretici Olarak Yazar”. Ali Artun (ed.).Sanat/Siyaset. İstanbul: İletişim Yayınları. ss. 69-91. Foster, Hal. (2011). “Çağdaş Sanatta Siyasal Kavramı”. Sanat/Siyaset. Ali Artun (ed.). ss: 131-154. Kreft, Lev. (2011). “Sanatın Siyaseti ve Siyasetin Sanatı”. Sanat/Siyaset. Ali Artun (ed.). ss: 9- 48. Baker, Ulus. (2005). Siyasal Alanın Oluşumu Üzerine Bir Deneme, ss: 5-34; 35-90. Baker, Ulus. (2015). “21 Mayıs 1998 Tarihli Ders: İktidar ve eyleme kudreti”. Sanat ve Arzu, ss:183-216. Touraine, Alain. (2017). Eşitliklerimiz ve Farklılıklarımızla Birlikte Yaşayabilecek miyiz?, II, Bölüm: Özne, ss:77-123. Delier, B. (2009). Karşı-Güç Olarak Sanat, Dersimiz Güncel Sanat, ss. 81-86 Kalaycı, Nazile. “Doğruyu Söylemek” Hakikat, Eleştiri ve Toplumsallık _ E-Dergi, Sanat Tarihi Steyerl, Hito, Sanatın Politikası: Çağdaş Sanat ve Post-Demokrasiye Geçiş, e-skop |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Bir fikirden yola çıkarak, tasarım, eskiz ve proje bazında çalışma alışkanlığı kazanımıyla bir sanat üretimi gerçekleştirmek | X | |||||
| 2 | Gerçekleştirilen sanat projesinin, geçmişten günümüze bir perspektif içerisinde ki orjinalitesinin sorgulanması | X | |||||
| 3 | Sanatsal bir olguyu, tarihi, sosyolojik, estetik, psikolojik, felsefi ve politik boyutuyla değerlendirebilecek bir entellektüel birikim yapılandırmak | ||||||
| 4 | Aynı entellektüel birikimle, global dünya içerisinde, kendi kültürel referansı ile sanatsal sorunsalının ilişkilendirilmesi | X | |||||
| 5 | Analitik düşünerek, tez, anti tez ve bunun sonucunda sentez yaparak, kendi kültürünü referans alabilecek özgüven ile çağın olgularının sorgulanması | ||||||
| 6 | Kültürel tüketim ihtiyacını artıracak kültürel ve sanatsal etkinlikler gerçekleştirmek | X | |||||
| 7 | Kültürel ve sanatsal birikimi yaratıcılık ve tasarım temelli alanlara ( Sahne, vitrin vs. tasarımı gibi) uyarlamak | X | |||||
| 8 | Sanatsal projelerin yaratımı, sunulması, dolaşımı ve satışını içeren bir yelpazede yer alabilecek bir birikimi organize etmek | ||||||
| 9 | Bir fikirden yola çıkarak, tasarım, eskiz ve proje bazında çalışma alışkanlığı kazanımıyla bir sanat üretimi gerçekleştirmek | ||||||
| 10 | Gerçekleştirilen sanat projesinin, geçmişten günümüze bir perspektif içerisinde ki orjinalitesinin sorgulanması | ||||||
| 11 | Sanatsal bir olguyu, tarihi, sosyolojik, estetik, psikolojik, felsefi ve politik boyutuyla değerlendirebilecek bir entellektüel birikim yapılandırmak | X | |||||
| 12 | Aynı entellektüel birikimle, global dünya içerisinde, kendi kültürel referansı ile sanatsal sorunsalının ilişkilendirilmesi | ||||||
| 13 | Analitik düşünerek, tez, anti tez ve bunun sonucunda sentez yaparak, kendi kültürünü referans alabilecek özgüven ile çağın olgularının sorgulanması | ||||||
| 14 | Kültürel tüketim ihtiyacını artıracak kültürel ve sanatsal etkinlikler gerçekleştirmek | ||||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Sanat ve Siyaset arasındaki ilişkiyi öğrenir. | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | ||||||||
| 2 | Sanatçının toplumsal yönünü öğrenir. | 5 | 5 | 5 | |||||||||||
| 3 | Sanatın toplumsal mücadeledeki yerini tartışabilir. | 5 | 5 | 5 | |||||||||||
| 4 | Siyasal alanın oluşumunda sanatın katkısını bilir. | 5 | 5 | 5 | |||||||||||
| 5 | Siyasete direniş biçimi olarak sanatın metodlarını tartışabilir. | 5 | 5 | 5 |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ara Sınav | 40 |
| 1. Ödev | 30 |
| 1. Performans Görevi (Uygulama) | 30 |
| Toplam | 100 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
| 1. Final | 40 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
| Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
| Ödev | 1 | 15 | 15 |
| Performans Görevi (Uygulama) | 1 | 15 | 15 |
| Final | 1 | 14 | 14 |
| Toplam İş Yükü | 150 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6 | ||
| dersAKTSKredisi | 6 | ||