| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Bizans Küçük El Sanatları Araştırmaları | SAN 609 | 0 | 2 + 2 | 3 | 6 |
| Ön Koşul Dersleri | Lisans seviyesindeki Bizans resim ve el sanatları dersini almış olmak |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | Doktora |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi TÜLİN ÇORUHLU |
| Dersi Verenler | |
| Dersin Yardımcıları | Yrd. Doç. Dr. Gülsen Tezcan |
| Dersin Kategorisi | Diğer |
| Dersin Amacı | Bizans taşınabilir kültür varlıkları (günlük kullanım eşyaları ve litürjik malzemeleri) üslup dönemlerine göre tespit edip, tasnif edebilme ve bunları diğer kültür çevrelerinin eserlerinden ayırd edebilme. |
| Dersin İçeriği | Bizans dönemine ait taş, seramik, cam, metal, kemik, ahşap, dokuma, deri, kağıt gibi materyalden yapılmış taşınabilir nitelikteki sanat eserlerini kronolojik gelişim içerisinde tanıtma, tasnif etme ve değerlendirme |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Bizans tarihi ve sanatı ile ilgili kaynakça ve araştırmaları bilir | Anlatım, | |
| 2 | Dinin Bizans sanatı üzerindeki etkisini değerlendirir | Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma, Anlatım, Soru-Cevap, | |
| 3 | İkonoklazma dönemi sanatını yorumlar | Bireysel Çalışma, Gösterip Yaptırma, Anlatım, Beyin Fırtınası, | |
| 4 | Bizans küçük el sanatları ile çağdaş çevreleri karşılaştırır | Anlatım, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma, | |
| 5 | Başkent-taşra bağlantılarını saptar | Anlatım, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma, | Doğru Yanlış Testleri, Boşluk Doldurma Testleri, Kısa Cevaplı Testler, |
| 6 | Konusu hakkında tez önerisi sunar ve hazırlar | Anlatım, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Giriş; Konu hakkında yapılan yayın ve araştırmaların değerlendirilmesi | |
| 2 | Başkent ve eyalet üslupları/atölyeler | |
| 3 | Litürjik törenler ve bunlarla ilgili objeler | |
| 4 | Diptikonlar, İkonalar ve kitap resimleri | |
| 5 | Seramik ve cam sanatı örnekleri | |
| 6 | Maden ve kuyumculuk işçiliği örnekleri | |
| 7 | Ahşap, kemik ve fildişi örnekleri | |
| 8 | Kumaş ve diğer dokuma örnekleri | |
| 9 | Taş eser örnekleri | |
| 10 | Bizans sikkeleri | |
| 11 | Rölik kaplar, kandiller, takı ve aksesurlar | |
| 12 | Mitre, Sakkos, Podea, panagia, asteriskos/diskos, paten, kalis, buhurdan, kandil, tören haçları, vaftis tekneleri gibi litürjik eserler | |
| 13 | Sunumlar | |
| 14 | Değerlendirme |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | Öğretim üyesi tarafından verilecektir. |
| Ders Kaynakları | LAZAREV, V., Storia Della Pittura Bizantine, Torino 1967. |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | İleri sürülen bir tezden yola çıkarak, bununla ilgili araştırma ve proje bazında çalışma alışkanlığı kazanımıyla bir sanat tarihi alanında bilimsel bir çalışma gerçekleştirebilme | X | |||||
| 2 | Sanatın tarihsel süreç içinde gelişimi çizebilme | ||||||
| 3 | Sanatsal üsluplar ve özelliklerini ayırt edici özelliklerini kavrayabilme | ||||||
| 4 | Sanatsal varlıklarımızın sanat tarihi içerisindeki yeri ve dünya sanat tarihine katkılarını değerlendirebilme. | ||||||
| 5 | Anolojik değerlendirme yapabilme, kendi kültürünü ve sanatını referans alabilecek özgüvende ve yaşadığı çağın olgularını kavrayabilecek donanımda, kendi bilimsel problematiklerini, bilimsel bir dil ile ifade edebilen zihinler yetiştirebilme. | ||||||
| 6 | Bilimsel çalışmalarını ulusal ve uluslar arası toplantılarda bilim çevreleri ile paylaşabilecek bireylerin yetiştirilmesi | ||||||
| 7 | Kültür ve sanat varlıklarının korunması ve yaşatılması hususunda duyarlı ve çağdaş düşünebilme | ||||||
| 8 | Modern yada tarih devirlerinde üretilmiş bir sanat yapıtını kendi bütünü içerisinde değerlendirip, yorumlayabilme yeteneğini geliştirme | ||||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Bizans tarihi ve sanatı ile ilgili kaynakça ve araştırmaları bilir | ||||||||
| 2 | Dinin Bizans sanatı üzerindeki etkisini değerlendirir | ||||||||
| 3 | İkonoklazma dönemi sanatını yorumlar | ||||||||
| 4 | Bizans küçük el sanatları ile çağdaş çevreleri karşılaştırır | ||||||||
| 5 | Başkent-taşra bağlantılarını saptar | ||||||||
| 6 | Konusu hakkında tez önerisi sunar ve hazırlar |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ara Sınav | 50 |
| 1. Kısa Sınav | 30 |
| 1. Ödev | 20 |
| Toplam | 100 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
| 1. Final | 50 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
| Kısa Sınav | 1 | 15 | 15 |
| Ödev | 1 | 30 | 30 |
| Final | 1 | 15 | 15 |
| Toplam İş Yükü | 156 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6,24 | ||
| dersAKTSKredisi | 6 | ||