| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Memlük Tarihinin Kaynakları | ITS 531 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
| Ön Koşul Dersleri | - |
| Önerilen Seçmeli Dersler | Memlük Müesseseleri Tarihi |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. ESRA ATMACA |
| Dersi Verenler | Doç.Dr. ESRA ATMACA, |
| Dersin Yardımcıları | Doç. Dr. ESRA ATMACA |
| Dersin Kategorisi | Diğer |
| Dersin Amacı | Memlük tarihinin kaynaklarını ve hakkında yapılan araştırmaları tanıma |
| Dersin İçeriği | Memlük tarihi kaynakları, bibliyografik eserler, genel ve özel Memlük tarihi kitapları, tabakatlar, Memlük tarihi hakkında yapılmış modern çalışmalar |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Genel olarak Memlük Devleti tarihi hakkında bilgi birikimine sahip olur. | Anlatım, Soru-Cevap, | Doğru Yanlış Testleri, Boşluk Doldurma Testleri, |
| 2 | Memlük tarihi kaynaklarını türlerine göre sınıflandırır. | Anlatım, | Doğru Yanlış Testleri, Boşluk Doldurma Testleri, |
| 3 | Genel Memlük tarihi kaynaklarını listeler. | Anlatım, Soru-Cevap, | Doğru Yanlış Testleri, Boşluk Doldurma Testleri, |
| 4 | Memlük sultanları ve şehirleri hakkında yazılmış tarih kitaplarını tanır ve kullanır. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | Doğru Yanlış Testleri, Boşluk Doldurma Testleri, |
| 5 | Memlükler döneminde yazılan coğrafya, seyahatname, tabakât, vefeyât türü eserlerin özelliklerini anlatır. | Anlatım, Soru-Cevap, | Doğru Yanlış Testleri, Boşluk Doldurma Testleri, |
| 6 | Konuyla ilgili modern çalışmaları ve Türkiye'de yapılan tezleri bilir ve kullanır. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | Doğru Yanlış Testleri, Boşluk Doldurma Testleri, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Genel hatlarıyla Memlük devleti tarihi | Konuyla ilgili makaleler okunacak |
| 2 | Memlük tarihi kaynaklarına giriş | Konuyla ilgili makaleler okunacak |
| 3 | Bibliyografik eserler | Konuyla ilgili makaleler okunacak |
| 4 | Sözlük ve ansiklopediler | Konuyla ilgili makaleler okunacak |
| 5 | Genel Memlük tarihi kitapları | Konuyla ilgili makaleler okunacak |
| 6 | Memlük sultanlarına özel kitaplar | Konuyla ilgili makaleler okunacak |
| 7 | Şehir kitapları | Konuyla ilgili makaleler okunacak |
| 8 | Coğrafya kitapları | Konuyla ilgili makaleler okunacak |
| 9 | Seyahatnameler | Konuyla ilgili makaleler okunacak |
| 10 | Tabakât Kitapları | Konuyla ilgili makaleler okunacak |
| 11 | Vefeyâtlar | Konuyla ilgili makaleler okunacak |
| 12 | Modern dönem Memlük tarihi çalışmaları | Konuyla ilgili makaleler okunacak |
| 13 | Memlük tarihi hakkında yazılmış eserler | Konuyla ilgili makaleler okunacak |
| 14 | Genel değerlendirme | - |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | - |
| Ders Kaynakları | [1] Ziyade, M. Mustafa (1954), el-Müerrihûn fî Mısr fi’l-karni’l-hâmis ‘aşar el-Mîlâdî el-karni’t-tâsi’ el-hicrî, Kahire. [2] Little, Donald Presgrave (1970), An Introduction to Mamlûk Historiography, Wiesbaden. [3] Şâkir, Mustafa (1983-1990), et-Târîhu’l-‘Arabî ve’l-müerrihûn, I-IV, Beyrut. [4] Yiğit, İsmail (1991), Siyasi-Dini-Kültürel-Sosyal İslâm Tarihi: Memlûkler, VII, İstanbul. [5]Şeşen, Ramazan (1998), Müslümanlarda Tarih-Coğrafya Yazıcılığı, İstanbul. [6] Anân, Muhammed Abdullah (1999), Müerrihu Mısri’l-İslâmiyye ve Mesâdiru’t-târîhi’l-Mısrî, Kahire. [7] Ortaçağ Türk Tarihi Ana Kaynakları (2014), (ed. Altan Çetin), İstanbul. |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | İlgili alanda bilimsel bilgi oluşturacak veri toplama, literatür inceleme ve analiz yapma becerisini kazanmak; | X | |||||
| 2 | Bilimsel araştırma sürecine ilişkin yöntem bilgi ve becerisinde ustalaşmış olmak; | X | |||||
| 3 | Bilimsel çalışmalarında kuramsal, yöntemsel ve uygulama bağlamında en az bir alanda katkı sağlama becerisini kazanmak; | X | |||||
| 4 | Eleştirel bir değerlendirme ve sentez yapma yeterliliği kazanmak; | X | |||||
| 5 | Yeniliklere ve yeni fikirlere açık olma ve yeni fikirler üretebilme becerisi kazanmak; | X | |||||
| 6 | Disiplinler arası çalışabilme becerisine sahip olmak ve farklı alanlardaki kuram, yöntem ve uygulamaları ilgili alana adapte edebilme becerisi kazanmak; | X | |||||
| 7 | İlgili alandaki teknolojik gelişmeleri, bilimsel ilerlemeleri ve bilgi teknolojilerini yakından takip etmek; | ||||||
| 8 | Akademik yazım alışkanlığına katkı sağlayacak alanı ile ilgili en az bir yayın yapmak; | ||||||
| 9 | Uzmanlık alanları ile ilgili olarak ulusal ve uluslar arası çevrelerle iletişim kurabilme becerisi kazanmak; | ||||||
| 10 | Akademik hayatın gerektirdiği düzeyde davranış ve etik duyarlılığa sahip olmak | X | |||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Genel olarak Memlük Devleti tarihi hakkında bilgi birikimine sahip olur. | 5 | 1 | 1 | 5 | 1 | 0 | 0 | 0 | 0 | 5 |
| 2 | Memlük tarihi kaynaklarını türlerine göre sınıflandırır. | 5 | 2 | 2 | 3 | 1 | 0 | 0 | 0 | 1 | 5 |
| 3 | Genel Memlük tarihi kaynaklarını listeler. | 5 | 2 | 2 | 5 | 1 | 2 | 0 | 0 | 0 | 5 |
| 4 | Memlük sultanları ve şehirleri hakkında yazılmış tarih kitaplarını tanır ve kullanır. | 5 | 5 | 2 | 2 | 5 | 4 | 0 | 0 | 0 | 5 |
| 5 | Memlükler döneminde yazılan coğrafya, seyahatname, tabakât, vefeyât türü eserlerin özelliklerini anlatır. | 5 | 5 | 2 | 5 | 2 | 2 | 2 | 2 | 0 | 5 |
| 6 | Konuyla ilgili modern çalışmaları ve Türkiye'de yapılan tezleri bilir ve kullanır. | 5 | 5 | 2 | 2 | 3 | 0 | 0 | 5 | 0 | 5 |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ara Sınav | 100 |
| Toplam | 100 |
| 1. Final | 50 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
| Ara Sınav | 1 | 16 | 16 |
| Ödev | 2 | 10 | 20 |
| Final | 1 | 15 | 15 |
| Performans Görevi (Seminer) | 1 | 4 | 4 |
| Toplam İş Yükü | 151 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6,04 | ||
| dersAKTSKredisi | 6 | ||