| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Tefsir Metinlerinin Eleştirel Analizi | ITS 513 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. ALİCAN DAĞDEVİREN |
| Dersi Verenler | |
| Dersin Yardımcıları | |
| Dersin Kategorisi | Genel Eğitim |
| Dersin Amacı | Tefsir edebiyatının oluşumu ve kronolojik olarak tefsirler arasındaki metodik ve edebi farklılıkların ve ayrıcalıkların metin analizi kuramı çerçevesinde ele alınması. |
| Dersin İçeriği | Metin Analizi, Tarihsel ve edebi kritik metodu, erken dönem klasik dönem ve sonrası tefsir metinlerinin yöntem v.b ayrıcalıkları ve benzerlikleri, örnek metin tahlilleri |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Genel Metin analizi yapar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 2 | Tarihsel ve filolojik eleştiri hakkında bilgi sahibidir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 3 | Erken Dönem tefsir çalışmalarını kavrar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 4 | Klasik dönem tefsir çalışmaları kavrar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 5 | Klasik dönem sonrası süreç kavrar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 6 | Tefsir çalışmalarında Yorum ve Yöntem farklılıklarını analiz eder. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Genel Metin analizi kuramına giriş | |
| 2 | Tarihsel ve filolojik eleştiri | |
| 3 | Erken Dönem tefsir çalışmaları | |
| 4 | Klasik dönem tefsir çalışmaları | |
| 5 | Klasik dönem sonrası süreç | |
| 6 | Tefsir çalışmalarında Yorum ve Yöntem farklılıkları | |
| 7 | Necm Suresi 1-10. ayetlerin analizi | |
| 8 | Necm Suresi 1-10. ayetlerin analizi | |
| 9 | Maide suresi 6. ayetin analizi | |
| 10 | Enam suresi 7. âyetin analizi | |
| 11 | Taha suresi 85. ayetin analizi | |
| 12 | Nisa 34. ayetin analizi | |
| 13 | Maide 111-115. Ayetlerin analizi | |
| 14 | Yusuf 24. Ayetin Analizi |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | |
| Ders Kaynakları | 1. Tarih Bilimi ve Metodolojisi (editör: Mehmet Yaşar Ertaş), İstanbul 2019. 2. Çağdaş Tefsirlerde İsrailiyat Eleştirisi, Mesut Kaya, Ankara 2018, Türkiye Diyanet Vakfı Yayınları. 3. Tefsirde Semantik Yöntem, Ali Galip Gezgin, İstanbul 2015. |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | İlgili alanda bilimsel bilgi oluşturacak veri toplama, literatür inceleme ve analiz yapma becerisini kazanmak; | X | |||||
| 2 | Bilimsel araştırma sürecine ilişkin yöntem bilgi ve becerisinde ustalaşmış olmak; | X | |||||
| 3 | Bilimsel çalışmalarında kuramsal, yöntemsel ve uygulama bağlamında en az bir alanda katkı sağlama becerisini kazanmak; | X | |||||
| 4 | Eleştirel bir değerlendirme ve sentez yapma yeterliliği kazanmak; | X | |||||
| 5 | Yeniliklere ve yeni fikirlere açık olma ve yeni fikirler üretebilme becerisi kazanmak; | X | |||||
| 6 | Disiplinler arası çalışabilme becerisine sahip olmak ve farklı alanlardaki kuram, yöntem ve uygulamaları ilgili alana adapte edebilme becerisi kazanmak; | X | |||||
| 7 | İlgili alandaki teknolojik gelişmeleri, bilimsel ilerlemeleri ve bilgi teknolojilerini yakından takip etmek; | X | |||||
| 8 | Akademik yazım alışkanlığına katkı sağlayacak alanı ile ilgili en az bir yayın yapmak; | X | |||||
| 9 | Uzmanlık alanları ile ilgili olarak ulusal ve uluslar arası çevrelerle iletişim kurabilme becerisi kazanmak; | X | |||||
| 10 | Akademik hayatın gerektirdiği düzeyde davranış ve etik duyarlılığa sahip olmak | ||||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Genel Metin analizi yapar. | ||||||||||
| 2 | Tarihsel ve filolojik eleştiri hakkında bilgi sahibidir. | ||||||||||
| 3 | Erken Dönem tefsir çalışmalarını kavrar. | ||||||||||
| 4 | Klasik dönem tefsir çalışmaları kavrar. | ||||||||||
| 5 | Klasik dönem sonrası süreç kavrar. | ||||||||||
| 6 | Tefsir çalışmalarında Yorum ve Yöntem farklılıklarını analiz eder. |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ara Sınav | 50 |
| 1. Kısa Sınav | 15 |
| 2. Kısa Sınav | 15 |
| 1. Performans Görevi (Uygulama) | 20 |
| Toplam | 100 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
| 1. Final | 50 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
| Ara Sınav | 1 | 17 | 17 |
| Final | 1 | 25 | 25 |
| Toplam İş Yükü | 138 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,52 | ||
| dersAKTSKredisi | 6 | ||