| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Klasik Edebiyatta Belağat ve Meani | ITS 524 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
| Ön Koşul Dersleri | - |
| Önerilen Seçmeli Dersler | - |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. KENAN MERMER |
| Dersi Verenler | Prof.Dr. KENAN MERMER, |
| Dersin Yardımcıları | - |
| Dersin Kategorisi | Diğer |
| Dersin Amacı | Klasik Türk Edebiyatındaki Belâgat ve Meânî Sanatlarının Kavranması |
| Dersin İçeriği | Belâgat, Meânî ve Bedîin Şiir ve İnşa Üzerinden İncelenmesi |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Belâgatın mahiyeti ve kısımları hakkında bilgi sahibi olur. | Anlatım, Beyin Fırtınası, Tartışma, | |
| 2 | Fesâhatın söz ve sözü söyleyen tarafından nasıl etkilendiğini kavrar. | Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma, | |
| 3 | Me´ânî ilmindeki haber ve inşâ isnadını teknik anlamda yorumlar. | Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Proje, | |
| 4 | Söz ve anlam haşivlerini metinler çerçevesinde analiz eder. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Deney ve Laboratuvar, | |
| 5 | Bedîin tarifini yapar ve kısımlarını açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, Deney ve Laboratuvar, | |
| 6 | Söz ve anlam sanatlarını şiir ve nesir örnekleri üzerinden analiz eder. | Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Deney ve Laboratuvar, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Belâgatın tarifi ve kısımları: Me´ânî-Beyân ve Bedî´ | |
| 2 | Fesâhatın tarifi ve kısımları: Kelâmın ve Mütekelliminin Fesâhatı | |
| 3 | Me´ânînin tarifi ve kısımları | |
| 4 | Haber ve İnşâ İsnâdı | |
| 5 | Devrik Cümle ve Mütemmimât-ı Cümle | |
| 6 | Haşiv ve Eşanlamlı Kelimeleri Kullanma | |
| 7 | Beyânın tarifi ve Anlamın İfade Yolları | |
| 8 | Lafzî ve Gayr-i Lafzî Delâlet | |
| 9 | Aklî ve Lügavî Mecaz | |
| 10 | Müfred ve Mürekkeb İstiâre | |
| 11 | Beliğ, Temsîlî, Tehekkümî ve Temlîhî Teşbîh | |
| 12 | Bedî´in Tarifi ve Kısımları | |
| 13 | Anlam Yakınlığına Dayanan Sanatlar: Tenâsüb, Îhâm ve Teşâbüh | |
| 14 | Anlam Karşıtlığına Dayanan Sanatlar: Tezâd ve Mukâbele |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | - |
| Ders Kaynakları | 1. M. A. Yekta Saraç (2000), Klasik Edebiyat Bilgisi Belâgat, İstanbul. |
| Hafta | Dokümanlar | Açıklama | Boyut |
|---|---|---|---|
| 1 | 1. Şerh-i belagat el-Hac İbrahim.pdf | ŞERH-İ BELÂGAT EL-HAC İBRAHİM EFENDİ | 0 MB |
| 2 | KOLONİZATÖR TÜRK DERVİŞLERİ.pdf | KOLONİZATÖR TÜRK DERVİŞLERİ | 0 MB |
| 3 | 11. KORTANTAMER Genç Edebiyat Araştırmacısı Yanlışları.pdf | Genç Edebiyat Araştırmacısı Yanlışları | 0 MB |
| 4 | 1. islami ilimler dergisi makale İlm-i Belagat Dairesinde Kaside-i Bürde.pdf | lm-i Belagat Dairesinde Kaside-i Bürde | 0 MB |
| 4 | 3. Mesnevî'de Geçen Farsça Darb-ı Meseller TULLIS Dergisi.pdf | Mesnevî'de Geçen Farsça Darb-ı Meseller | 0 MB |
| 5 | 4. Mesnevî'de Zikredilen Yahut Telmihte Bulunulan Arapça Darb-ı Meseller .pdf | Mesnevî'de Zikredilen Yahut Telmihte Bulunulan Arapça Darb-ı Meseller | 0 MB |
| 6 | Ölüm Estetiği ESCI .pdf | ÖLÜM ESTETİĞİ | 0 MB |
| 7 | 16. KUR'AN'DA BELÂGAT ÖRNEKLERİ.pdf | KUR'AN'DA BELÂGAT ÖRNEKLERİ | 0 MB |
| 8 | Arapça Farsça Edatlar.pdf | Arapça Farsça Edatlar | 0 MB |
| 0 | cevdet paşa muhtasar.pdf | BELAGAT-İ OSMANİYYE | 0 MB |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | İlgili alanda bilimsel bilgi oluşturacak veri toplama, literatür inceleme ve analiz yapma becerisini kazanmak; | X | |||||
| 2 | Bilimsel araştırma sürecine ilişkin yöntem bilgi ve becerisinde ustalaşmış olmak; | X | |||||
| 3 | Bilimsel çalışmalarında kuramsal, yöntemsel ve uygulama bağlamında en az bir alanda katkı sağlama becerisini kazanmak; | X | |||||
| 4 | Eleştirel bir değerlendirme ve sentez yapma yeterliliği kazanmak; | ||||||
| 5 | Yeniliklere ve yeni fikirlere açık olma ve yeni fikirler üretebilme becerisi kazanmak; | ||||||
| 6 | Disiplinler arası çalışabilme becerisine sahip olmak ve farklı alanlardaki kuram, yöntem ve uygulamaları ilgili alana adapte edebilme becerisi kazanmak; | X | |||||
| 7 | İlgili alandaki teknolojik gelişmeleri, bilimsel ilerlemeleri ve bilgi teknolojilerini yakından takip etmek; | ||||||
| 8 | Akademik yazım alışkanlığına katkı sağlayacak alanı ile ilgili en az bir yayın yapmak; | X | |||||
| 9 | Uzmanlık alanları ile ilgili olarak ulusal ve uluslar arası çevrelerle iletişim kurabilme becerisi kazanmak; | ||||||
| 10 | Akademik hayatın gerektirdiği düzeyde davranış ve etik duyarlılığa sahip olmak | X | |||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Belâgatın mahiyeti ve kısımları hakkında bilgi sahibi olur. | 1 | 0 | 0 | 0 | 0 | 1 | 0 | 0 | 0 | 1 |
| 2 | Fesâhatın söz ve sözü söyleyen tarafından nasıl etkilendiğini kavrar. | 1 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 1 |
| 3 | Me´ânî ilmindeki haber ve inşâ isnadını teknik anlamda yorumlar. | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
| 4 | Söz ve anlam haşivlerini metinler çerçevesinde analiz eder. | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
| 5 | Bedîin tarifini yapar ve kısımlarını açıklar. | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
| 6 | Söz ve anlam sanatlarını şiir ve nesir örnekleri üzerinden analiz eder. | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 1 | 0 | 2 | 0 | 0 |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ara Sınav | 100 |
| Toplam | 100 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 40 |
| 1. Final | 60 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
| Ara Sınav | 1 | 5 | 5 |
| Ödev | 3 | 15 | 45 |
| Final | 1 | 5 | 5 |
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
| Toplam İş Yükü | 151 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6,04 | ||
| dersAKTSKredisi | 6 | ||