| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Osmanlı Müesseseleri Tarihi | ITS 508 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
| Ön Koşul Dersleri | - |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. SERDAR ÖZDEMİR |
| Dersi Verenler | |
| Dersin Yardımcıları | - |
| Dersin Kategorisi | Diğer |
| Dersin Amacı | Osmanlı dönemi siyasi, idari ve sosyal müesseselerin islam medeniyeti perspektifinden incelenmesi |
| Dersin İçeriği | Osmanlı Devleti siyasi, idari ve sosyal müesseseler |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Osmanlı müesseseleri ile ilgili kaynak ve araştırmaları hatırlar. | Anlatım, Soru-Cevap, | |
| 2 | Osmanlı idari yapılanmasını açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 3 | Osmanlı devletinin eyalet ve askeri yapısını tanımlar. | Anlatım, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, | |
| 4 | Şeyhülislamlık ve dini teşkilatlanmayı anlatır. | Anlatım, Soru-Cevap, Rol Oynama, | |
| 5 | Medreseler ve vakıflar hakkında bilgi sahibi olur. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | Kısa Cevaplı Testler, |
| 6 | Osmanlı idari müesseselerinden vezirliği tanımlar ve önemli vezirleri listeler. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 7 | Divan-ı Hümayunu tanımlar ve üyelerini görevleriyle birlikte hatırlar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 8 | Sürre alayları hakkında bilgi sahibi olur. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Osmanlı Müesseselerinin tarihi arka planı | |
| 2 | Osmanlı Müesseselerinin gelişim seyri | |
| 3 | Osmanlı Devleti İdari Yapısının Oluşumu | |
| 4 | Osmanlı Eyalet sistemi ve yönetimi | |
| 5 | Askeri Teşkilat | |
| 6 | Devşirme Sistemi | |
| 7 | Osmanlı Donanması ve Denizciliği | |
| 8 | Adli Teşkilat | |
| 9 | Şeyhülislamlık Müessesesi | |
| 10 | Nakibüleşraflık | |
| 11 | Osmanlı Medreseleri | |
| 12 | Osmanlı Vakıfları ve hizmetleri | |
| 13 | Ahilik ve İş hayatı | |
| 14 | Sürre Alayları ve Harameyn Hizmetleri |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | |
| Ders Kaynakları | 1) Bizans müesseselerinin Osmanlı müesseselerine tesiri. / Mehmed Fuad Köprülü, 1890-1966. -- İstanbul : Ötüken Neşriyat, 1981. 2) İslam medeniyeti ve müesseseleri tarihi / Ziya Kazıcı . -- 5. bs. -- İstanbul : Marmara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Vakfı (İFAV), 2003. 3) Osmanlı İmparatorluğu’nda nakibü´l-eşraflık müessesesi. / Murat Sarıcık. -- Ankara : Türk Tarih Kurumu, 2003. 4) Osmanlı müesseseleri teşkilatı ve medeniyeti tarihine genel bakış. / M. Tayyib Gökbilgin, 1401/1981. -- İstanbul : İstanbul Üniversitesi Edebiyat Fakültesi, 1977. 5) Osmanlı’da ihtisab müessesesi : (yerel yönetim). / Ziya Kazıcı. -- İstanbul : Bilge Yayınları, 2006. 6) Netayicü´l-vukuat : kurumları ve örgütleriyle Osmanlı tarihi. / Mustafa Nuri Paşa, 1307/1890 ; sdl. Neşet Çağatay. -- Ankara : Türk Tarih Kurumu, 1979. 1-4. c. |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | İlgili alanda bilimsel bilgi oluşturacak veri toplama, literatür inceleme ve analiz yapma becerisini kazanmak; | X | |||||
| 2 | Bilimsel araştırma sürecine ilişkin yöntem bilgi ve becerisinde ustalaşmış olmak; | X | |||||
| 3 | Bilimsel çalışmalarında kuramsal, yöntemsel ve uygulama bağlamında en az bir alanda katkı sağlama becerisini kazanmak; | X | |||||
| 4 | Eleştirel bir değerlendirme ve sentez yapma yeterliliği kazanmak; | X | |||||
| 5 | Yeniliklere ve yeni fikirlere açık olma ve yeni fikirler üretebilme becerisi kazanmak; | X | |||||
| 6 | Disiplinler arası çalışabilme becerisine sahip olmak ve farklı alanlardaki kuram, yöntem ve uygulamaları ilgili alana adapte edebilme becerisi kazanmak; | X | |||||
| 7 | İlgili alandaki teknolojik gelişmeleri, bilimsel ilerlemeleri ve bilgi teknolojilerini yakından takip etmek; | X | |||||
| 8 | Akademik yazım alışkanlığına katkı sağlayacak alanı ile ilgili en az bir yayın yapmak; | X | |||||
| 9 | Uzmanlık alanları ile ilgili olarak ulusal ve uluslar arası çevrelerle iletişim kurabilme becerisi kazanmak; | X | |||||
| 10 | Akademik hayatın gerektirdiği düzeyde davranış ve etik duyarlılığa sahip olmak | X | |||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Osmanlı müesseseleri ile ilgili kaynak ve araştırmaları hatırlar. | ||||||||||
| 2 | Osmanlı idari yapılanmasını açıklar. | ||||||||||
| 3 | Osmanlı devletinin eyalet ve askeri yapısını tanımlar. | ||||||||||
| 4 | Şeyhülislamlık ve dini teşkilatlanmayı anlatır. | ||||||||||
| 5 | Medreseler ve vakıflar hakkında bilgi sahibi olur. | ||||||||||
| 6 | Osmanlı idari müesseselerinden vezirliği tanımlar ve önemli vezirleri listeler. | ||||||||||
| 7 | Divan-ı Hümayunu tanımlar ve üyelerini görevleriyle birlikte hatırlar. | ||||||||||
| 8 | Sürre alayları hakkında bilgi sahibi olur. |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ara Sınav | 55 |
| 1. Ödev | 15 |
| 2. Ödev | 15 |
| 3. Ödev | 15 |
| Toplam | 100 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
| 1. Final | 50 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
| Ara Sınav | 1 | 5 | 5 |
| Ödev | 3 | 20 | 60 |
| Final | 1 | 5 | 5 |
| Toplam İş Yükü | 150 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6 | ||
| dersAKTSKredisi | 6 | ||