| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Bütçe Teori ve Politikası | MLY 502 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
| Ön Koşul Dersleri | Ön koşul yoktur. |
| Önerilen Seçmeli Dersler | Yoktur. |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. GONCA GÜNGÖR GÖKSU |
| Dersi Verenler | Doç.Dr. GONCA GÜNGÖR GÖKSU, |
| Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Furkan FAYDALI |
| Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Öğretim |
| Dersin Amacı | Ders kapsamında klasik ve modern maliye açısından önerilen bütçe teorilerinin analiz edilmes, çeşitli ülkelerde ve Türkiye'de uygulanan bütçe politikalarının incelenmesi amaçlanmaktadır. |
| Dersin İçeriği | Devlet bütçesinin öneminden hareketle ders kapsamında bütçe teorileri, ekonomik ve mali sorunlarla mücadelede bütçe politikalarının gerekliliği ve uygulama yöntemleri araştırılmaktadır. |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Devlet bütçesinin öneminin açıklanması ve ekonomik, sosyal ve mali hayat üzerindeki etkisinin kavranması | Anlatım, Problem Çözme, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
| 2 | Bütçe teorilerinin ortaya çıkış gerekçeleri ve işlevlerinin öğrenilmesi | Anlatım, Soru-Cevap, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
| 3 | Seçilmiş ülkelerde ve Türkiye'de bütçe uygulamalarının benzer ve farklı taraflarının tespiti | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | Boşluk Doldurma Testleri, Kısa Cevaplı Testler, |
| 4 | Türkiye'de bütçe sistemlerinde yaşanan değişimlerin gerekliliği ve başarısının değerlendirilmesi | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | Boşluk Doldurma Testleri, Kısa Cevaplı Testler, |
| 5 | Stratejik planlamaya dayalı performans esaslı program bütçeye geçiş nedenlerinin öğrenilmesi | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | Doğru Yanlış Testleri, Boşluk Doldurma Testleri, Kısa Cevaplı Testler, |
| 6 | SPDPEPB'nin olumlu ve olumsuz taraflarının tartışılması | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | Boşluk Doldurma Testleri, Kısa Cevaplı Testler, |
| 7 | Öğrencilerinin bütçe teori ve politikaları dahilinde belirledikleri araştırma konularının öğretim üyesi tarafından incelenmesi ve öğrencilerin yönlendirilmesi | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | Boşluk Doldurma Testleri, Kısa Cevaplı Testler, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Devlet bütçesinin tanımı ve gelişimi | |
| 2 | Devlet bütçesi işlevleri ve ilkeleri | |
| 3 | Bütçe teorileri ve uygulamaları | |
| 4 | Bütçe Türleri | |
| 5 | Dünyada kabul edilen bütçe sistemleri ve gelişimi | |
| 6 | Türk bütçe sisteminde yaşanan değişimler | |
| 7 | Türk bütçe sisteminde yaşanan değişimler 2 | |
| 8 | Stratejik planlamaya dayalı performans esaslı program bütçe sistemi | |
| 9 | Ara sınav | |
| 10 | Türkiye'de devlet bütçesinin uygulanması ve eleştirisi | |
| 11 | Öğrencilerin araştırma konularını sunması | |
| 12 | Öğrencilerin araştırma konularını sunması | |
| 13 | Öğrencilerin araştırma konularını sunması | |
| 14 | Genel Değerlendirme |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | Öğretim üyesinin tavsiye ettiği yerli ve yabancı makaleler |
| Ders Kaynakları | 1. Özhan ÇETİNKAYA (2021). Kamu Bütçesi. Ekin Yayınevi, Bursa. 2. Kamil TÜĞEN (2019). Devlet Bütçesi. İzmir 3. Figen ALTUĞ (2020). Kamu Bütçesi. Beta Yayınevi. 4. Osman PEHLİVAN (2020). Devlet Bütçesi. Trabzon. |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Ekonomik ve mali konulardaki bilgilerin genişletilmesi ve derinleştirilmesi ile birlikte bilimsel araştırma yaparak bilgiye ulaşabilme, bilgiyi değerlendirme, yorumlama ve uygulama yapabilme | X | |||||
| 2 | Maliye alanındaki verileri kullanarak bilimsel yöntemlerle bilgiyi geliştirebilmek, bilimsel, toplumsal ve etik sorumluluk ile kullanabilme | X | |||||
| 3 | Maliye alanındaki bir problemi, bağımsız olarak kurgulama, çözüm yöntemi geliştirme, çözme, sonuçları değerlendirme ve gerektiğinde uygulayabilme | X | |||||
| 4 | Maliye alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, alanındaki ve dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli bir şekilde aktarabilme | X | |||||
| 5 | Maliye alanındaki uygulamalarda karşılaşacağı öngörülmeyen karmaşık durumlarda, yeni stratejik yaklaşımlar geliştirebilme ve sorumluluk alarak çözüm üretebilme | X | |||||
| 6 | Maliye alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilme ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirebilme | X | |||||
| 7 | Gerek kamunun gerekse de özel kesimin gereksinim duyduğu yüksek becerili elemanlarda olması gereken; ileri düzeyde mali hukuk, mali iktisat, bütçe ve maliye teorisi bilgisine sahip olma | X | |||||
| 8 | En az bir yabancı dilde sözlü ve yazılı iletişim yeteneğine sahip olma ("European Language Portfolio Global Scale", Level B2) | X | |||||
| 9 | Maliye alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ve donanımı bilgisi ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme ve geliştirebilme | X | |||||
| 10 | Maliye alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında bilimsel, sosyal ve etik değerleri gözeterek bu değerleri öğretebilme ve denetleme | X | |||||
| 11 | Maliye alanında özümsedikleri bilgiyi ve problem çözme yeteneklerini, disiplinler arası çalışmalarda uygulayabilme | X | |||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Devlet bütçesinin öneminin açıklanması ve ekonomik, sosyal ve mali hayat üzerindeki etkisinin kavranması | 5 | 5 | |||||||||
| 2 | Bütçe teorilerinin ortaya çıkış gerekçeleri ve işlevlerinin öğrenilmesi | 5 | 5 | |||||||||
| 3 | Seçilmiş ülkelerde ve Türkiye'de bütçe uygulamalarının benzer ve farklı taraflarının tespiti | 5 | ||||||||||
| 4 | Türkiye'de bütçe sistemlerinde yaşanan değişimlerin gerekliliği ve başarısının değerlendirilmesi | 5 | 5 | |||||||||
| 5 | Stratejik planlamaya dayalı performans esaslı program bütçeye geçiş nedenlerinin öğrenilmesi | 5 | 5 | 5 | ||||||||
| 6 | SPDPEPB'nin olumlu ve olumsuz taraflarının tartışılması | 5 | 5 | 5 | ||||||||
| 7 | Öğrencilerinin bütçe teori ve politikaları dahilinde belirledikleri araştırma konularının öğretim üyesi tarafından incelenmesi ve öğrencilerin yönlendirilmesi | 5 | 5 |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ara Sınav | 100 |
| Toplam | 100 |
| 1. Final | 60 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 40 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 4 | 64 |
| Ara Sınav | 1 | 12 | 12 |
| Ödev | 1 | 12 | 12 |
| Final | 1 | 15 | 15 |
| Toplam İş Yükü | 151 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6,04 | ||
| dersAKTSKredisi | 6 | ||