| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Selçuklu Sanatı Araştırmaları | SAN 527 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
| Ön Koşul Dersleri | Anadolu Selçuklu Mimarisi |
| Önerilen Seçmeli Dersler | Anadolu Selçuklu ve Beylikler Dönemi Medreseleri, Anadolu Selçuklu ve Beylikler Dönemi Hanları |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. ERKAN ATAK |
| Dersi Verenler | Prof.Dr. ERKAN ATAK, |
| Dersin Yardımcıları | |
| Dersin Kategorisi | Diğer |
| Dersin Amacı | Türk Sanatının bölgesel kaynaklarını daha iyi değerlendirebilmek üzere, Ortaçağ kültür varlıklarının üslupsal açıdan gözden geçirilmesi ve sanatsal etkileşimlerin değerlendirilmesi. |
| Dersin İçeriği | Selçuklu sanatının kaynakları, Selçuklu çağında İran-Anadolu etkileşimi, mimari, yapı türleri ve plan özellikleri, malzeme ve teknik, mimariye bağlı süsleme ve küçük el sanatları |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Selçuklu sanatının sınırlarını çizer | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 2 | Selçuklu mimari eserlerini belirli bir tarihi perspektifle analiz eder | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma, | |
| 3 | Anadolu´nun Selçuklu sanatına katkısını yorumlar | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma, | |
| 4 | Anadolu Selçuklu mimarisini çevre kültürleriyle karşılaştırır | Soru-Cevap, Bireysel Çalışma, Grupla Çalışma, Problem Çözme, Gezi / Gözlem, | |
| 5 | Bölgesel üslup özelliklerini bilir | Anlatım, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar, Gözlem, | |
| 6 | Selçuklu eserleri konusunda bilimsel çalışmalar ortaya koyar | Anlatım, Beyin Fırtınası, Grupla Çalışma, Deney ve Laboratuvar, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Konu hakkında yapılan araştırma ve yayınların değerlendirilmesi | |
| 2 | İslamiyet öncesi Türk mimarisinin ana hatları | |
| 3 | İslamiyetten sonraki Türk sanatının gelişimi ve Büyük Selçukluya etkileri | |
| 4 | Büyük Selçuklu sanatının niteliği ve İslam sanatındaki yeri | |
| 5 | Büyük Selçuklularda mimari | |
| 6 | Büyük Selçuklularda süsleme sanatları | |
| 7 | Anadolu Selçukluları kavramı | |
| 8 | Malzeme, yapı elemanları, sanatçı sorunu | |
| 9 | Değerlendirme | |
| 10 | Mimari, yapı türleri | |
| 11 | Mimari, yapı türleri | |
| 12 | Mimari süsleme | |
| 13 | Mimari süsleme | |
| 14 | Sunumlar ve Değerlendirme |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | Öğretim Üyesi tarafından verilecektir. |
| Ders Kaynakları | ASLANAPA, Oktay., Selçuklu Sanatı Bibliyografyası, İstanbul, 1971. |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | İleri sürülen bir tezden yola çıkarak, bununla ilgili araştırma ve proje bazında çalışma alışkanlığı kazanımıyla sanat tarihi alanında bilimsel bir çalışma gerçekleştirir | ||||||
| 1 | İleri sürülen bir tezden yola çıkarak, bununla ilgili araştırma ve proje bazında çalışma alışkanlığı kazanımıyla sanat tarihi alanında bilimsel bir çalışma gerçekleştirir | X | |||||
| 2 | Sanatın tarihsel süreç içinde gelişimini çizer | X | |||||
| 2 | Sanatın tarihsel süreç içinde gelişimini çizer | ||||||
| 3 | Sanatsal üsluplar ve ayırt edici özelliklerini kavrar | ||||||
| 3 | Sanatsal üsluplar ve ayırt edici özelliklerini kavrar | X | |||||
| 4 | Kültür varlıklarımızın özellikleri ve dünya sanat tarihine katkılarını sorgular | X | |||||
| 4 | Kültür varlıklarımızın özellikleri ve dünya sanat tarihine katkılarını sorgular | ||||||
| 5 | Anolojik değerlendirme yapabilme, kendi kültürünü ve sanatını referans alabilecek özgüvende ve yaşadığı çağın olgularını kavrayabilecek donanımda, kendi bilimsel problematiklerini, bilimsel bir dil ile ifade eder | ||||||
| 5 | Anolojik değerlendirme yapabilme, kendi kültürünü ve sanatını referans alabilecek özgüvende ve yaşadığı çağın olgularını kavrayabilecek donanımda, kendi bilimsel problematiklerini, bilimsel bir dil ile ifade eder | X | |||||
| 6 | Bilimsel çalışmalarını ulusal ve uluslar arası toplantılarda bilim çevreleri ile paylaşır | X | |||||
| 6 | Bilimsel çalışmalarını ulusal ve uluslar arası toplantılarda bilim çevreleri ile paylaşır | ||||||
| 7 | Kültür ve sanat varlıklarının korunması ve yaşatılması hususunda duyarlı ve çağdaş düşünür | ||||||
| 7 | Kültür ve sanat varlıklarının korunması ve yaşatılması hususunda duyarlı ve çağdaş düşünür | X | |||||
| 8 | Modern ya da tarih devirlerinde üretilmiş bir sanat yapıtını kendi bütünü içerisinde değerlendirip, yorumlayabilme yeteneğini geliştirir | X | |||||
| 8 | Modern ya da tarih devirlerinde üretilmiş bir sanat yapıtını kendi bütünü içerisinde değerlendirip, yorumlayabilme yeteneğini geliştirir | ||||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 8 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Selçuklu sanatının sınırlarını çizer | ||||||||||||||||
| 2 | Selçuklu mimari eserlerini belirli bir tarihi perspektifle analiz eder | ||||||||||||||||
| 3 | Anadolu´nun Selçuklu sanatına katkısını yorumlar | ||||||||||||||||
| 4 | Anadolu Selçuklu mimarisini çevre kültürleriyle karşılaştırır | ||||||||||||||||
| 5 | Bölgesel üslup özelliklerini bilir | ||||||||||||||||
| 6 | Selçuklu eserleri konusunda bilimsel çalışmalar ortaya koyar |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ara Sınav | 70 |
| 1. Kısa Sınav | 30 |
| Toplam | 100 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
| 1. Final | 50 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
| Kısa Sınav | 1 | 15 | 15 |
| Ödev | 1 | 25 | 25 |
| Final | 1 | 15 | 15 |
| Toplam İş Yükü | 151 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6,04 | ||
| dersAKTSKredisi | 6 | ||