| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Osmanlı Paleografyası | SAN 521 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. LÜTFİ ŞEYBAN |
| Dersi Verenler | |
| Dersin Yardımcıları | |
| Dersin Kategorisi | Diğer |
| Dersin Amacı | Öğrencilerin matbu ve elyazısı ile yazılmış Osmanlıca metinleri okuyup anlayabilecek seviyeye gelmelerini sağlamaktır. |
| Dersin İçeriği | Bu derste, Osmanlıcada yer alan Arapça ve Farsça gramer kuralları öğretilerek, tarihî ve edebî Osmanlıca matbu ve elyazısı (rika vb.) metinler okutulmaktadır. |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Osmanlı Türkçesinin alfabesini tanır | Anlatım, | |
| 2 | Osmanlıca matbu yazıları okur | Tartışma, | |
| 3 | Yazı çeşitleri arasında bağlantı kurar | Tartışma, Grupla Çalışma, | |
| 4 | Konuyla ilgili araştırma planı önerir | Tartışma, Gözlem, | |
| 5 | Konusuyla ilgili karşılaştırmalı yargıya varır | Beyin Fırtınası, Eğitsel Oyun, | |
| 6 | Eski metinleri çözümlemenin sanat tarihi açısından önemini kavrar | Deney ve Laboratuvar, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Osmanlıca metin okuma, yazma ve metnin bugünkü dile çevirisi | |
| 2 | Osmanlıca için Arapça gramere giriş | |
| 3 | Osmanlıca için Farsça gramere giriş | |
| 4 | Farsça yer isimleri | |
| 5 | Osmanlıca metinlerin transkripsiyonu ve bugünkü dile çevirisi | |
| 6 | Arapça, Farsça günler ve sayılar | |
| 7 | Osmanlıca eserlerde yer alan Arapça ve Farsça deyimler ve tamlamalar | |
| 8 | Osmanlı diplomatikasında yazı türleri: Rika, nesih, sülüs, divanî vb. yazıları | |
| 9 | Rika yazısıyla yazılmış Osmanlıca bir metnin okunması ve bugünkü dile çevirisi | |
| 10 | Rika kırması ile yazılmış Osmanlıca bir metnin okunması ve bugünkü dile çevirisi | |
| 11 | Osmanlı diplomatikasında ferman ve beratlar: Hitâb, elkâb, duâ, tekîd vb. kısımları | |
| 12 | Rika yazısıyla yazılmış Osmanlıca bir metnin okunması ve bugünkü dile çevirisi | |
| 13 | Rika kırması ile yazılmış Osmanlıca bir metnin okunması ve bugünkü dile çevirisi | |
| 14 | Çeşitli yazı türleri ile yazılmış örnek Osmanlıca metinlerin okunması ve değerlendirilmesi |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | Öğretim Üyesi tarafından verilecektir. |
| Ders Kaynakları | Kurt, Yılmaz, Osmanlıca Dersleri, I-II, 5. baskı, Akçağ Yayınları, Ankara, 1999. |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | İleri sürülen bir tezden yola çıkarak, bununla ilgili araştırma ve proje bazında çalışma alışkanlığı kazanımıyla sanat tarihi alanında bilimsel bir çalışma gerçekleştirir | X | |||||
| 2 | Sanatın tarihsel süreç içinde gelişimini çizer | X | |||||
| 3 | Sanatsal üsluplar ve ayırt edici özelliklerini kavrar | X | |||||
| 4 | Kültür varlıklarımızın özellikleri ve dünya sanat tarihine katkılarını sorgular | X | |||||
| 5 | Anolojik değerlendirme yapabilme, kendi kültürünü ve sanatını referans alabilecek özgüvende ve yaşadığı çağın olgularını kavrayabilecek donanımda, kendi bilimsel problematiklerini, bilimsel bir dil ile ifade eder | X | |||||
| 6 | Bilimsel çalışmalarını ulusal ve uluslar arası toplantılarda bilim çevreleri ile paylaşır | X | |||||
| 7 | Kültür ve sanat varlıklarının korunması ve yaşatılması hususunda duyarlı ve çağdaş düşünür | X | |||||
| 8 | Modern ya da tarih devirlerinde üretilmiş bir sanat yapıtını kendi bütünü içerisinde değerlendirip, yorumlayabilme yeteneğini geliştirir | X | |||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Osmanlı Türkçesinin alfabesini tanır | ||||||||
| 2 | Osmanlıca matbu yazıları okur | ||||||||
| 3 | Yazı çeşitleri arasında bağlantı kurar | ||||||||
| 4 | Konuyla ilgili araştırma planı önerir | ||||||||
| 5 | Konusuyla ilgili karşılaştırmalı yargıya varır | ||||||||
| 6 | Eski metinleri çözümlemenin sanat tarihi açısından önemini kavrar |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ara Sınav | 50 |
| 1. Ödev | 30 |
| 1. Kısa Sınav | 10 |
| 2. Kısa Sınav | 10 |
| Toplam | 100 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
| 1. Final | 40 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
| Ara Sınav | 1 | 20 | 20 |
| Kısa Sınav | 1 | 10 | 10 |
| Ödev | 1 | 30 | 30 |
| Final | 1 | 20 | 20 |
| Toplam İş Yükü | 160 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6,4 | ||
| dersAKTSKredisi | 6 | ||