| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Öğretim Tasarımı Modelleri | EPU 539 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. ÖMER FARUK VURAL |
| Dersi Verenler | Prof.Dr. ÖMER FARUK VURAL, |
| Dersin Yardımcıları | |
| Dersin Kategorisi | Diğer |
| Dersin Amacı | Dersin amacı, eğitim ve öğretim süreçlerinin sistematik ve etkili şekilde planlanmasına yönelik farklı öğretim tasarım modellerini tanıtmak, öğrencilerin bu modelleri eğitim ortamlarında doğru ve etkin biçimde kullanabilmelerine yönelik kuramsal ve uygulamalı bilgi kazanmalarını sağlamaktır. Ders boyunca öğrencilerin, öğretim tasarım süreçlerini bilimsel ilkeler ışığında analiz etme, farklı modelleri karşılaştırma,değerlendirme ve kendi öğretim süreçlerine uygun özgün tasarımlar oluşturma becerilerini geliştirmeleri hedeflenmektedir. |
| Dersin İçeriği | Bu ders kapsamında ilk olarak öğretme ve öğrenme ile ilgili temel kavramlar, öğretim tasarımının temel özellikleri ve öğretme- öğrenme ilişkisi incelenmektedir. Ardından Gagné, Briggs ve Wager’in öğretim tasarımı modeli, Dick, Carey ve Carey’in sistematik öğretim tasarımı modeli, Morrison, Ross ve Kemp’in etkili öğretim tasarımı modeli, Smith ve Ragan öğretim tasarımı modeli, Assure ve Addie gibi güncel ve etkili öğretim tasarım modelleri ayrıntılı olarak ele alınmaktadır. Dersin ilerleyen haftalarında, öğretim tasarım modellerinin karşılaştırmalı analizi yapılmakta, güçlü ve zayıf yönleri tartışılmaktadır. Son olarak, öğretim tasarım modellerinin uygulamasına yönelik örnek çalışmalar incelenerek öğrencilere uygulamalı deneyimler kazandırılmakta, kendi öğretim tasarımlarını geliştirme ve değerlendirme imkânı sunulmaktadır. |
| Kalkınma Amaçları |
|---|
|
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Eğitim ve öğretim süreçlerinin sistematik ve etkili şekilde planlanmasına yönelik farklı öğretim tasarım modellerini tanıtmak, | Tartışma, | Ödev / Evde-Çöz Sınavlar, |
| 2 | Öğrencilerin bu modelleri eğitim ortamlarında doğru ve etkin biçimde kullanabilmelerine yönelik kuramsal ve uygulamalı bilgi kazanmalarını sağlamaktı | Anlatım, Soru-Cevap, | Ödev / Evde-Çöz Sınavlar, |
| 3 | Öğretim tasarım süreçlerini bilimsel ilkeler ışığında analiz etme, | Anlatım, Soru-Cevap, | Ödev / Evde-Çöz Sınavlar, |
| 4 | Farklı öğretim tasarım modellerini karşılaştırma, | Tartışma, Grupla Çalışma, | Ödev / Evde-Çöz Sınavlar, |
| 5 | Tasarım modellerini değerlendirme ve kendi öğretim süreçlerine uygun özgün tasarımlar oluşturma becerilerini geliştirmeleri | Anlatım, Soru-Cevap, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Öğretme ve öğrenme ile ilgili temel kavramlar, | |
| 2 | Öğretim tasarımının temel özellikleri kavranacak | |
| 3 | Öğretim tasarımının öğretme- öğrenme ilişkisi incelenecek | |
| 4 | Gagné, Briggs ve Wager’in öğretim tasarımı modeli ayrıntılı olarak ele alınacaktır | |
| 5 | Dick, Carey ve Carey’in sistematik öğretim tasarımı modeli, Morrison, Ross ve Kemp’in etkili öğretim tasarımı modeli ayrıntılı olarak ele alınacaktır | |
| 6 | Smith ve Ragan öğretim tasarımı modeli ayrıntılı olarak ele alınacaktır | |
| 7 | Öğretim tasarım modellerinin karşılaştırmalı analizi yapılmakta, güçlü ve zayıf yönleri tartışılmaktadır. | |
| 8 | Öğretim tasarım modellerinin karşılaştırmalı analizi yapılmakta, güçlü ve zayıf yönleri tartışılmaktadır. | |
| 9 | Öğretim tasarım modellerinin uygulamasına yönelik örnek çalışmalar incelenerek öğrencilere uygulamalı deneyimler kazandırılacak | |
| 10 | Öğretim tasarım modellerinin uygulamasına yönelik örnek çalışmalar incelenerek öğrencilere uygulamalı deneyimler kazandırılmakt | |
| 11 | Öğretim tasarım modellerinin uygulamasına yönelik örnek çalışmalar incelenerek öğrencilere uygulamalı deneyimler kazandırılmakt | |
| 12 | Kendi öğretim tasarımlarını geliştirme ve değerlendirme | |
| 13 | Kendi öğretim tasarımlarını geliştirme ve değerlendirme | |
| 14 | Kendi öğretim tasarımlarını geliştirme ve değerlendirme |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | |
| Ders Kaynakları | |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Yaşadığı toplumun bilgi toplumu olmasına katkıda bulunmak, toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunlara çözüm sunmak amaçlarıyla alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri içeren bilimsel projeler geliştirir ve bu projeleri ulusal ve uluslararası bilimsel ortamlarda (toplantılarda) tanıtır. | X | |||||
| 2 | Alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, alanında güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında sahip olduğu kapsamlı bilgiyi elde ettiği bilgi ile karşılaştırarak değerlendirir ve sentezleyerek yeni sonuçlar ortaya koyar. | ||||||
| 3 | Alanı ile ilgili problemleri tanımlar ve formüle eder, yeni ve/veya özgün fikir ve yöntemler geliştirir; karmaşık sistem veya süreçleri tasarlar ve tasarımlarında yenilikçi/alternatif çözümler ve/veya yöntemler geliştirir. | ||||||
| 4 | Kuramsal, deneysel ve modelleme esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular, belirsiz, sınırlı ya da eksik verileri bilimsel yöntemlerle tamamlar; verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması ile yeni modellemelerin oluşturulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. | X | |||||
| 5 | Alanındaki uygulamaların sosyal, çevresel, sağlık, güvenlik, hukuki boyutlarını ile proje yönetimi ve iş hayatı uygulamalarını bilir ve bunların getirdiği kısıtların farkındadır. Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilir, bu tür takımlarda liderlik yapabilir ve karmaşık durumlarda çözüm yaklaşımları geliştirebilir; bağımsız çalışabilir ve sorumluluk alır. | X | |||||
| 6 | Eğitim programları ve öğretim alanı ilgili kuramsal temeller, program tasarımı, geliştirme ve değerlendirme boyutları hakkında bilgi sahibi olup, ihtiyaca uygun program geliştirme ve değerlendirme süreçlerini yürütür. | ||||||
| 7 | Eğitim programları ve öğretim alanında gerçekleşen yenilik ve değişikliklerin toplumdaki etkilerini eleştirel bakış açısıyla değerlendirir. | ||||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Eğitim ve öğretim süreçlerinin sistematik ve etkili şekilde planlanmasına yönelik farklı öğretim tasarım modellerini tanıtmak, | 3 | 1 | 0 | 1 | 1 | 1 | 2 |
| 2 | Öğrencilerin bu modelleri eğitim ortamlarında doğru ve etkin biçimde kullanabilmelerine yönelik kuramsal ve uygulamalı bilgi kazanmalarını sağlamaktı | 1 | 0 | 2 | 0 | 2 | 1 | 2 |
| 3 | Öğretim tasarım süreçlerini bilimsel ilkeler ışığında analiz etme, | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 1 |
| 4 | Farklı öğretim tasarım modellerini karşılaştırma, | 0 | 0 | 0 | 0 | 1 | 0 | 0 |
| 5 | Tasarım modellerini değerlendirme ve kendi öğretim süreçlerine uygun özgün tasarımlar oluşturma becerilerini geliştirmeleri |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ara Sınav | 20 |
| Toplam | 20 |
| 1. Final | 80 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 20 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
| Ara Sınav | 1 | 20 | 20 |
| Ödev | 1 | 35 | 35 |
| Proje / Tasarım | 1 | 40 | 40 |
| Toplam İş Yükü | 143 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,72 | ||
| dersAKTSKredisi | 6 | ||