| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Eğitimde Program Değerlendirme | EPU 511 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. ZEYNEP DEMİRTAŞ |
| Dersi Verenler | |
| Dersin Yardımcıları | |
| Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Öğretim |
| Dersin Amacı | Bir eğitim programın bütün boyutları ile nasıl değerlendirileceği, bu süreçte araştırılması gereken problemler, verilerin toplanması, analizi ve sonuçların programı geliştirmeye yönelik değerlendirilmesi yeterliklerini kazanabilme. |
| Dersin İçeriği | Eğitimde program geliştirme ve değerlendirmede temel kavramlar, ilkeler ve sınıflamalar, değerlendirme türleri ve modelleri, araştırma yöntemleri ve uygulama. |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Program geliştirme ve değerlendirme ile ilgili temel ilkeler bilgisi. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar, | |
| 2 | Program geliştirme ve değerlendirme ile ilgili temel sınıflamalar bilgisi. | Anlatım, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar, Soru-Cevap, | |
| 3 | Program Değerlendirmede araştırma problemleri bilgisi. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar, | |
| 4 | Program Değerlendirmede araştırma yöntemleri bilgisi. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar, | |
| 5 | Bir eğitim programın geliştirilmesinde değerlendirmenin gerekliliğini kavrayabilme. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar, | |
| 6 | Bir eğitim programı ile ilgili verileri toplayabilme. | Soru-Cevap, Deney ve Laboratuvar, Gözlem, | |
| 7 | Toplanan verileri yorumlayabilme. | Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar, Gözlem, | |
| 8 | Bir eğitim programının öğelerini tutarlı olarak analiz edebilme. | Soru-Cevap, Deney ve Laboratuvar, Gözlem, | |
| 9 | Analiz sonuçlarına göre bir eğitim programın yenileyebilme. | Deney ve Laboratuvar, Gözlem, | |
| 10 | Eğitim programın değerlendirmesinin gerekliliğine inanış. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar, | |
| 11 | Bir eğitim programını ölçütlere uygun değerlendirebilme. | Beyin Fırtınası, Tartışma, Deney ve Laboratuvar, Gözlem, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Eğitimde program geliştirme ve değerlendirmede temel kavramlar, ilkeler ve sınıflamalar | |
| 2 | Program değerlendirme türleri | |
| 3 | Program değerlendirmede kullanılan araştırma yöntemleri | |
| 4 | Program değerlendirme modelleri. | |
| 5 | Dünyada program geliştirme uygulamaları | |
| 6 | Dünyada program geliştirme uygulamaları | |
| 7 | Türk Ortaöğretim Programının Değerlendirilmesi | |
| 8 | Ara Sınav | |
| 9 | Türk İlköğretim Programının Değerlendirilmesi | |
| 10 | Örnek bir eğitim programı değerlendirme uygulaması | |
| 11 | Öğrencilerin Değerlendirdikleri Programı Sunması | |
| 12 | Öğrencilerin Değerlendirdikleri Programı Sunması | |
| 13 | Öğrencilerin Değerlendirdikleri Programı Sunması | |
| 14 | Dersin ve dönemin genel değerlendirmesi |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | |
| Ders Kaynakları | Demirel, Ö. (2005). Kuramdan Uygulamaya Eğitimde Program Geliştirme. Ankara: PegemA Yayıncılık. Erden, M. (1998). Eğitimde Program Değerlendirme. Ankara: Anı Yayıncılık. Ertürk, S. (1993). Eğitimde Program Geliştirme. Ankara: Meteksan. Sönmez, V. (2007). Program Geliştirmede Öğretmen El Kitabı. Ankara: Anı Yayıncılık. Tyler, R. W., (1949). Basic Principles of Curriculum and Instruction. The University of Chicago Press. Uzunboylu, H. Ve Hürsen, Ç. (2008). Eğitim Programları ve Değerlendirilmesi. Ankara: Öğreti. Worthen, B. R., & James, R. S. (1987). Educational Evaluation. Longman, London. |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Yaşadığı toplumun bilgi toplumu olmasına katkıda bulunmak, toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunlara çözüm sunmak amaçlarıyla alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri içeren bilimsel projeler geliştirir ve bu projeleri ulusal ve uluslararası bilimsel ortamlarda (toplantılarda) tanıtır. | X | |||||
| 2 | Alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, alanında güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında sahip olduğu kapsamlı bilgiyi elde ettiği bilgi ile karşılaştırarak değerlendirir ve sentezleyerek yeni sonuçlar ortaya koyar. | X | |||||
| 3 | Alanı ile ilgili problemleri tanımlar ve formüle eder, yeni ve/veya özgün fikir ve yöntemler geliştirir; karmaşık sistem veya süreçleri tasarlar ve tasarımlarında yenilikçi/alternatif çözümler ve/veya yöntemler geliştirir. | X | |||||
| 4 | Kuramsal, deneysel ve modelleme esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular, belirsiz, sınırlı ya da eksik verileri bilimsel yöntemlerle tamamlar; verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması ile yeni modellemelerin oluşturulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. | X | |||||
| 5 | Alanındaki uygulamaların sosyal, çevresel, sağlık, güvenlik, hukuki boyutlarını ile proje yönetimi ve iş hayatı uygulamalarını bilir ve bunların getirdiği kısıtların farkındadır. Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilir, bu tür takımlarda liderlik yapabilir ve karmaşık durumlarda çözüm yaklaşımları geliştirebilir; bağımsız çalışabilir ve sorumluluk alır. | X | |||||
| 6 | Eğitim programları ve öğretim alanı ilgili kuramsal temeller, program tasarımı, geliştirme ve değerlendirme boyutları hakkında bilgi sahibi olup, ihtiyaca uygun program geliştirme ve değerlendirme süreçlerini yürütür. | X | |||||
| 7 | Eğitim programları ve öğretim alanında gerçekleşen yenilik ve değişikliklerin toplumdaki etkilerini eleştirel bakış açısıyla değerlendirir. | X | |||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Program geliştirme ve değerlendirme ile ilgili temel ilkeler bilgisi. | |||||||
| 2 | Program geliştirme ve değerlendirme ile ilgili temel sınıflamalar bilgisi. | |||||||
| 3 | Program Değerlendirmede araştırma problemleri bilgisi. | |||||||
| 4 | Program Değerlendirmede araştırma yöntemleri bilgisi. | |||||||
| 5 | Bir eğitim programın geliştirilmesinde değerlendirmenin gerekliliğini kavrayabilme. | |||||||
| 6 | Bir eğitim programı ile ilgili verileri toplayabilme. | |||||||
| 7 | Toplanan verileri yorumlayabilme. | |||||||
| 8 | Bir eğitim programının öğelerini tutarlı olarak analiz edebilme. | |||||||
| 9 | Analiz sonuçlarına göre bir eğitim programın yenileyebilme. | |||||||
| 10 | Eğitim programın değerlendirmesinin gerekliliğine inanış. | |||||||
| 11 | Bir eğitim programını ölçütlere uygun değerlendirebilme. |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ara Sınav | 100 |
| Toplam | 100 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 20 |
| 1. Final | 80 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 4 | 64 |
| Ara Sınav | 1 | 20 | 20 |
| Final | 1 | 20 | 20 |
| Toplam İş Yükü | 152 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6,08 | ||
| dersAKTSKredisi | 6 | ||