Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Eğitimin Sosyal ve Kültürel Boyutları EPU 513 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. SUBHAN EKŞİOĞLU
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı Bu dersin amacı eğitim ile ideoloji, sosyal sınıf, etnik köken, ekonomi, kültür ve cinsiyet arasındaki ilişkileri ortaya koymaktır. Yeni eğitim sosyolojisi adı altında gelişen eleştirel pedagoji, örtük program, ekonomik ve kültürel yeniden üretim, eğitimdeki eşitsizlikler ve toplumsal cinsiyet konularını öğrenciler ile birlikte ele alıp tartışmaktır.
Dersin İçeriği Eğitimde paradigmalar (İşlevci, Çatışmacı ve Yorumcu Paradigma), Eğitimin; kültür, ekonomi, sosyal sınıf ve ideoloji ile etkileşimi, eğitim ve cinsiyet ilişkileri, eğitimde fırsat eşitliği ve okul başarısızlığın sosyal ve kültürel nedenleri.
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Eğitim ile ideoloji arsındaki ilişkileri çözümler. Deney ve Laboratuvar,
2 Eğitim ile sosyal sınıf arasındaki ilişkileri karşılaştırır. Deney ve Laboratuvar,
3 Eğitim ile ekonomi arasındaki ilişkileri yorumlar. Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar, Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler,
4 Eğitim ile kültür arasındaki ilişkileri açıklar. Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar,
5 Eğitimde toplumsal cinsiyet ve cinsiyetçilik konusunu tartışır. Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar,
6 Ekonomik ve kültürel üretim ve yeniden üretim ilişkisini tartışır. Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Eğitimde Paradigmalar; İşlevci Paradigma
2 Çatışmacı ve Yorumcu Paradigma
3 Eğitim ve Yeni Bilgi Sosyolojisi
4 Eğitim ve Sosyal Sınıf İlişkileri
5 Eğitim ve Ekonomik Yeniden Üretim
6 Eğitim ve Kültürel Yeniden Üretim
7 Eğitim ve İdeoloji
8 Eğitim ve Etnik Köken, Irk ve Okul Başarısı
9 Örtük Program
10 Eğitim ve Cinsiyet
11 Eğitimde Fırsat Eşitliği
12 Ders Kitaplarına Eleştirel Bir Bakış
13 Postmodernizim ve Eğitim
14 Okul Bilgisinin Dağıtılması ve Eğitimde Gruplama
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları TAN, Mine. Çatışmacı Paradigma. Ankara: Ankara Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi,
TAN, Mine. İşlevselci ve Yorumcu Paradigma. Ankara: Ankara Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi,
TAN, Mine. Eğitimde kadın-erkek eşitliği ve Türkiye gerçeği. İstanbul: TUSİAD Kadın-Erkek Eşitliğine Doğru Yürüyüş.
APPLE, Michael, Ideology and Curriculum. Boston: Routledge & Kegan Paul, 1979.
BOWLES, Samuel ve Herbert GINTIS, Schooling in Capitalist America. New York: Basic Books, 1977.
BOURDIEU, J. P. ve J. C. PASSERON, Reproduction in Education, Society and Culture. London: Sage, 1977.
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Yaşadığı toplumun bilgi toplumu olmasına katkıda bulunmak, toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunlara çözüm sunmak amaçlarıyla alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri içeren bilimsel projeler geliştirir ve bu projeleri ulusal ve uluslararası bilimsel ortamlarda (toplantılarda) tanıtır.
2 Alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, alanında güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında sahip olduğu kapsamlı bilgiyi elde ettiği bilgi ile karşılaştırarak değerlendirir ve sentezleyerek yeni sonuçlar ortaya koyar.
3 Alanı ile ilgili problemleri tanımlar ve formüle eder, yeni ve/veya özgün fikir ve yöntemler geliştirir; karmaşık sistem veya süreçleri tasarlar ve tasarımlarında yenilikçi/alternatif çözümler ve/veya yöntemler geliştirir.
4 Kuramsal, deneysel ve modelleme esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular, belirsiz, sınırlı ya da eksik verileri bilimsel yöntemlerle tamamlar; verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması ile yeni modellemelerin oluşturulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir.
5 Alanındaki uygulamaların sosyal, çevresel, sağlık, güvenlik, hukuki boyutlarını ile proje yönetimi ve iş hayatı uygulamalarını bilir ve bunların getirdiği kısıtların farkındadır. Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilir, bu tür takımlarda liderlik yapabilir ve karmaşık durumlarda çözüm yaklaşımları geliştirebilir; bağımsız çalışabilir ve sorumluluk alır.
6 Eğitim programları ve öğretim alanı ilgili kuramsal temeller, program tasarımı, geliştirme ve değerlendirme boyutları hakkında bilgi sahibi olup, ihtiyaca uygun program geliştirme ve değerlendirme süreçlerini yürütür.
7 Eğitim programları ve öğretim alanında gerçekleşen yenilik ve değişikliklerin toplumdaki etkilerini eleştirel bakış açısıyla değerlendirir.
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7
1 Eğitim ile ideoloji arsındaki ilişkileri çözümler.
2 Eğitim ile sosyal sınıf arasındaki ilişkileri karşılaştırır.
3 Eğitim ile ekonomi arasındaki ilişkileri yorumlar.
4 Eğitim ile kültür arasındaki ilişkileri açıklar.
5 Eğitimde toplumsal cinsiyet ve cinsiyetçilik konusunu tartışır.
6 Ekonomik ve kültürel üretim ve yeniden üretim ilişkisini tartışır.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 100
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 5 80
Ara Sınav 1 25 25
Ödev 1 20 20
Final 1 30 30
Toplam İş Yükü 203
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 8,12
dersAKTSKredisi 6