| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri | COG 528 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi HATİCE TURUT DEMİRBAĞ |
| Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üyesi HATİCE TURUT DEMİRBAĞ, |
| Dersin Yardımcıları | |
| Dersin Kategorisi | Diğer |
| Dersin Amacı | Bu dersin amacı, sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemlerinin temel prensiplerini, tekniklerini ve uygulama süreçlerini öğretmek; öğrencilerin nitel veri toplama, analiz ve yorumlama becerilerini geliştirmek ve nitel araştırma bulgularını eleştirel bir bakış açısıyla değerlendirebilmelerini sağlamaktır.
|
| Dersin İçeriği | Bu ders, nitel araştırma yöntemlerinin temellerini, veri toplama tekniklerini (görüşmeler, odak grup çalışmaları, gözlemler vb.), veri analizi stratejilerini (tematik analiz, içerik analizi vb.) ve etik ilkeleri kapsayarak; nitel araştırmaların sosyal bilimlerde nasıl tasarlandığını, uygulandığını ve sonuçlandırıldığını derinlemesine inceleyecektir.
|
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Nitel araştırma yöntemlerini ve tekniklerini etkin bir şekilde kullanarak, sosyal bilimlerde araştırma sorularını derinlemesine inceleyebilme ve analiz edebilme becerisi kazanma. | ||
| 2 | Toplanan nitel verileri tematik analiz, içerik analizi gibi yöntemlerle düzenleyip yorumlayarak, araştırma bulgularını anlamlı bir şekilde sunabilme yeteneği geliştirme. | ||
| 3 | Nitel araştırma süreçlerinde etik ilkeleri ve yöntemsel standartları gözeterek, geçerli ve güvenilir araştırma sonuçları elde edebilme yeteneği geliştirme. |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Giriş | |
| 2 | Nitel Araştırmanın Temelleri | |
| 3 | Nitel Araştırma Tasarımı | |
| 4 | Literatür Taraması ve Araştırma Çerçevesi | |
| 5 | Veri Toplama Yöntemleri: Görüşmeler | |
| 6 | Veri Toplama Yöntemleri: Odak Grup Çalışmaları | |
| 7 | Veri Toplama Yöntemleri: Gözlemler | |
| 8 | Etik ve Güvenilirlik İlkeleri | |
| 9 | Veri Analizi: Tematik Analiz | |
| 10 | Veri Analizi: İçerik Analizi | |
| 11 | Veri Analizi: Durum Çalışmaları | |
| 12 | Nitel Verilerin Sunumu ve Raporlama | |
| 13 | Nitel Araştırma Yöntemlerinde Yenilikçi Yaklaşımlar | |
| 14 | Uygulamalı Araştırma Projeleri |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | |
| Ders Kaynakları | Patton, M. (2002) Qualitative Research & Evaluation Methods, Sage, London. Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2006). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri, Ankara: Seçkin Yayıncılık. Neuman, W. L. (2014). Toplumsal Araştırma Yöntemleri: Nitel ve Nicel Yaklaşımlar. Yayınodası: Ankara. Patton, M. (2014). Nitel Araştırma ve Değerlendirme Yöntemleri. Pegem Akademi: Ankara Creswell, J. (2015). Nitel Araştırma Yöntemleri: Beş Yaklaşıma Göre Nitel Araştırma ve Araştırma Deseni. Siyasal Kitabevi. |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Lisans derecesi yeterlilikleri üzerine kurulan, aynı ya da farklı bir alandaki bilgilerin genişletilmesi ve derinleştirilmesi ile birlikte bilimsel araştırma yaparak bilgiye ulaşabilme, bilgiyi değerlendirme, yorumlama ve uygulama yapabilmek | X | |||||
| 2 | Coğrafya ve Coğrafi bilgi teknolojileri alanındaki sınırlı ya da eksik verileri kullanarak bilimsel yöntemlerle bilgiyi geliştirebilmek, bilimsel, toplumsal ve etik sorumluluk ile kullanabilmek | ||||||
| 3 | Coğrafya ve Coğrafi bilgi teknolojileri alanındaki bir problemi, bağımsız olarak kurgulamak, çözüm yöntemi geliştirmek, çözmek, sonuçları değerlendirmek ve gerektiğinde uygulayabilmek | X | |||||
| 4 | Coğrafya ve Coğrafi bilgi teknolojileri alanındaki i güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, alanındaki ve dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli bir şekilde aktarabilmek | X | |||||
| 5 | Coğrafya ve Coğrafi bilgi teknolojileri alanındaki uygulamalarda karşılaşacağı öngörülmeyen karmaşık durumlarda, yeni stratejik yaklaşımlar geliştirebilmek ve sorumluluk alarak çözüm üretebilmek | ||||||
| 6 | Coğrafya ve Coğrafi bilgi teknolojileri alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilmek ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirebilmek | X | |||||
| 7 | En az bir yabancı dilde sözlü ve yazılı iletişim yeteneğine sahip olmak (“European Language Portfolio Global Scale”, Level B2) | ||||||
| 8 | Coğrafya ve Coğrafi bilgi teknolojilerinin gerektirdiği bilgisayar yazılımı ve donanımı bilgisi ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilmek ve geliştirebilmek | ||||||
| 9 | Coğrafya ve Coğrafi bilgi teknolojileri alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında bilimsel, sosyal ve etik değerleri gözeterek bu değerleri öğretebilmek ve denetlemek | X | |||||
| 10 | Coğrafya ve Coğrafi bilgi teknolojileri alanındaki özümsedikleri bilgiyi ve problem çözme yeteneklerini, disiplinler arası çalışmalarda uygulayabilmek | X | |||||
| 11 | Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceler, geliştirir ve gerektiğinde değiştirmek üzere harekete geçer | X | |||||
| 12 | Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyinde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurar. | ||||||
| 13 | Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. | ||||||
| 14 | Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözeterek denetler ve bu değerleri öğretir. | X | |||||
| 15 | Alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirir ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirir. | X | |||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Nitel araştırma yöntemlerini ve tekniklerini etkin bir şekilde kullanarak, sosyal bilimlerde araştırma sorularını derinlemesine inceleyebilme ve analiz edebilme becerisi kazanma. | |||||||||||||||
| 2 | Toplanan nitel verileri tematik analiz, içerik analizi gibi yöntemlerle düzenleyip yorumlayarak, araştırma bulgularını anlamlı bir şekilde sunabilme yeteneği geliştirme. | |||||||||||||||
| 3 | Nitel araştırma süreçlerinde etik ilkeleri ve yöntemsel standartları gözeterek, geçerli ve güvenilir araştırma sonuçları elde edebilme yeteneği geliştirme. |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ödev | 100 |
| Toplam | 100 |
| 1. Final | 60 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 40 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 14 | 3 | 42 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 1 | 20 | 20 |
| Ödev | 1 | 20 | 20 |
| Final | 1 | 30 | 30 |
| Ara Sınav | 1 | 30 | 30 |
| Toplam İş Yükü | 142 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,68 | ||
| dersAKTSKredisi | 6 | ||