| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS | 
|---|---|---|---|---|---|
| Divan Şiiri | ITS 620 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 | 
| Ön Koşul Dersleri | - | 
| Önerilen Seçmeli Dersler | - | 
| Dersin Dili | Türkçe | 
| Dersin Seviyesi | Doktora | 
| Dersin Türü | Seçmeli | 
| Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. KENAN MERMER | 
| Dersi Verenler | |
| Dersin Yardımcıları | - | 
| Dersin Kategorisi | Diğer | 
| Dersin Amacı | Divân Şiiri’nin mahiyetini, tarihî ve sosyolojik kaynaklarını incelemek ve nazım örnekleri üzerinden muhtevayı kavratmak | 
| Dersin İçeriği | Divan Şiirinin isimlendirilme meselesi, geleneğin teşekkülü, şiir dilinin müşterekleri, Anadolu’da divan şiirinin kuruluşu, divan şiirinin içerik referansları, divan şiirindeki güzelin somut-soyut vasıfları ve divan şiirinde akımlar ve mahallileşmenin öğretilmesi | 
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri | 
|---|---|---|---|
| 1 | Divan şiirinin mahiyeti ve problemleri hakkında bilgi sahibi olur. | Anlatım, Soru-Cevap, Deney ve Laboratuvar, | |
| 2 | Divan şiirinin kültürel havzasını sosyolojik manzara içerisinde kavrar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, | |
| 3 | Divan şiirinin sembol dünyasını örnekler üzerinden açıklar. | Soru-Cevap, Tartışma, Deney ve Laboratuvar, | |
| 4 | Aruz vezninin kullanılışını ve kusurlarını metinler çerçevesinde analiz eder. | Beyin Fırtınası, Tartışma, Deney ve Laboratuvar, | |
| 5 | Divan şiirindeki akımları isimler ve eserler üzerinden tasnif eder. | Beyin Fırtınası, Tartışma, Gösterip Yaptırma, | |
| 6 | Divan şiirinin Batı’ya doğru evrilişini temel saikleri bakımından yorumlar. | Soru-Cevap, Tartışma, Gösterip Yaptırma, | 
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık | 
|---|---|---|
| 1 | Bir ekolü isimlendirme problemi: Edebiyât-ı Kadîme, Şi’r-i Kudemâ, Âsâr-ı Eslâf, Skolastik Edebiyat, Enderun Edebiyatı, Medrese Edebiyatı, Ümmet Edebiyatı, Osmanlı Şiiri başlıklarının sosyolojik tahlili | |
| 2 | Divan Şiiri Geleneğinin Teşekkülü: Arap Şiiri ve Fars Havzası Kültürünün dil ve manaya etkileri | |
| 3 | Şiir Dilinin Müşterekleri: Lisan, Terkip, Mazmun/Sembol Âlemi | |
| 4 | Anadolu’da Divan Şiirinin Miladı: Ahmed Fakîh, Hasanoğlu ve Hoca Dehhânî | |
| 5 | Divan Şiirinin İçerik Referansları: İslâmî İlimler, Tasavvuf, Felsefe, Mitoloji v.s. | |
| 6 | Divan Şiirinde resmedilen güzelin fiziksel ve metafiziksel duruşu | |
| 7 | Divan Şiirinin Vezin Musikisi: Arûz | |
| 8 | Divan Şiirinde Klasikleşme: Âşık Paşa, Eşrefoğlu Rûmî, Yazıcıoğlu Muhammed’in Eserlerinin İncelenmesi | |
| 9 | Divan Şiirinin Zirveleri: Fuzûlî, Bakî, Hayalî Bey, Nef’î, Nâbî’nin Eserlerinin İncelenmesi | |
| 10 | Leylâ vü Mecnûn, Vâmık u Azrâ, Yûsuf u Züleyha, Hüsn ü Aşk Mesnevilerinin Konu ve İşleyiş BakımındanTahlili | |
| 11 | Divan Şiirinde Sebk-i Hindî Akımı Temsilcileri | |
| 12 | Divan Şiirinde Hikemiyât Akımı Temsilcileri | |
| 13 | Divan Şiirinde Mahallileşme | |
| 14 | Divan Şiirindeki Kırılma Noktası: 19. Yüzyıl Divan Şiirinin Örnekler Eşliğinde Genel Özelliklerinin İncelenmesi | 
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | - | 
| Ders Kaynakları | 1. Ömer Faruk Akün (1994), “Divan Edebiyatı”, DİA, C. 9, ss. 389-427. | 
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | İlgili alanda bilimsel bilgi oluşturacak veri toplama, literatür inceleme ve analiz yapma becerisini kazanmak; | X | |||||
| 2 | Bilimsel araştırma sürecine ilişkin yöntem bilgi ve becerisinde ustalaşmış olmak; | X | |||||
| 3 | Bilimsel çalışmalarında kuramsal, yöntemsel ve uygulama bağlamında en az bir alanda katkı sağlama becerisini kazanmak; | X | |||||
| 4 | Eleştirel bir değerlendirme ve sentez yapma yeterliliği kazanmak; | X | |||||
| 5 | Yeniliklere ve yeni fikirlere açık olma ve yeni fikirler üretebilme becerisi kazanmak; | ||||||
| 6 | Disiplinler arası çalışabilme becerisine sahip olmak ve farklı alanlardaki kuram, yöntem ve uygulamaları ilgili alana adapte edebilme becerisi kazanmak; | ||||||
| 7 | İlgili alandaki teknolojik gelişmeleri, bilimsel ilerlemeleri ve bilgi teknolojilerini yakından takip etmek; | X | |||||
| 8 | Akademik yazım alışkanlığına katkı sağlayacak alanı ile ilgili en az bir yayın yapmak; | X | |||||
| 9 | Uzmanlık alanları ile ilgili olarak ulusal ve uluslar arası çevrelerle iletişim kurabilme becerisi kazanmak; | ||||||
| 10 | Akademik hayatın gerektirdiği düzeyde davranış ve etik duyarlılığa sahip olmak | X | |||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | 
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Divan şiirinin mahiyeti ve problemleri hakkında bilgi sahibi olur. | 0 | 1 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 
| 2 | Divan şiirinin kültürel havzasını sosyolojik manzara içerisinde kavrar. | 0 | 0 | 1 | 0 | 0 | 1 | 0 | 0 | 0 | 0 | 
| 3 | Divan şiirinin sembol dünyasını örnekler üzerinden açıklar. | 1 | 1 | 1 | 1 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 1 | 
| 4 | Aruz vezninin kullanılışını ve kusurlarını metinler çerçevesinde analiz eder. | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 
| 5 | Divan şiirindeki akımları isimler ve eserler üzerinden tasnif eder. | 1 | 0 | 0 | 1 | 0 | 0 | 0 | 1 | 0 | 1 | 
| 6 | Divan şiirinin Batı’ya doğru evrilişini temel saikleri bakımından yorumlar. | 1 | 0 | 0 | 0 | 0 | 1 | 0 | 1 | 0 | 1 | 
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı | 
| 1. Performans Görevi (Seminer) | 100 | 
| Toplam | 100 | 
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 40 | 
| 1. Final | 60 | 
| Toplam | 100 | 
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | 
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 | 
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 | 
| Ara Sınav | 1 | 3 | 3 | 
| Performans Görevi (Seminer) | 3 | 15 | 45 | 
| Final | 1 | 5 | 5 | 
| Toplam İş Yükü | 149 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,96 | ||
| dersAKTSKredisi | 6 | ||