| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS | 
|---|---|---|---|---|---|
| Alevi ve Bektaşi Edebiyatı | ITS 617 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 | 
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | - | 
| Dersin Dili | Türkçe | 
| Dersin Seviyesi | Doktora | 
| Dersin Türü | Seçmeli | 
| Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. KENAN MERMER | 
| Dersi Verenler | |
| Dersin Yardımcıları | - | 
| Dersin Kategorisi | Diğer | 
| Dersin Amacı | Alevî ve Bektaşî Edebiyatının mühim sanatkârları ve seçkin eserleri üzerinden bu edebiyatın mahiyetini, tarihsel ve edebî kimliğini, mecaz dünyasını kavratmak | 
| Dersin İçeriği | Alevî ve Bektaşîliğin tarihî, sosyo-ekonomik boyutunun, nefes, devriye, şathiye gibi özel türlerin öğretilmesi ve Alevi ve Bektaşi geleneğine ait eserlerin tahlili | 
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri | 
|---|---|---|---|
| 1 | Alevi inancını ve kültürünü genel cephesiyle bilir. | Anlatım, Soru-Cevap, | |
| 2 | Bektaşi tarikatı ve kültürünün edebiyata etkisini ifade eder. | Anlatım, Soru-Cevap, Deney ve Laboratuvar, | |
| 3 | Eski Türk adet ve töreleriyle Alevi ve Bektaşi kültürü arasındaki etkileşimi anlatır. | Beyin Fırtınası, Tartışma, Gösterip Yaptırma, | |
| 4 | Tasavvufi sembollerin İslâmî edebiyatla ilişkisini karşılaştırır. | Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar, | |
| 5 | Vahdet-i vücud ve hurufiliğin edebiyata etkisini değerlendirir. | Anlatım, Soru-Cevap, Deney ve Laboratuvar, | |
| 6 | Alevi ve Bektaşi eserlerinin içeriğini semboller çerçevesinde yorumlar. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösterip Yaptırma, | 
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık | 
|---|---|---|
| 1 | Alevîliğin tanınımı, sosyolojik ve tarihsel arkaplânı | |
| 2 | Bektaşîliğin tanımı, sosyolojik ve tarihsel arkaplânı | |
| 3 | Alevî ve Bektaşî Edebiyatını Şekillendiren Temel Motifler: Hak-Hz. Muhammed-Hz. Ali, Kırklar, Eski Türk Âdetleri ve İnanışları | |
| 4 | Alevî ve Bektaşî Edebiyatını Şekillendiren Temel Motifler: Hz. Hüseyin ve Kerbelâ, Ğadîr-i Hum Hâdisesi, Velâyet, Musahiblik | |
| 5 | Ahmed-i Yesevî’den Hacı Bektaş-ı Velî’ye Sirayet Eden Tasavvufî Miras: Dört Kapı-Kırk Makam | |
| 6 | Alevî ve Bektaşi Şiirlerinde Âdâb ve Erkân: Nefes, Devriye, Şathiye, Duâz-ı (Devâzde) İmâm Türlerinin İçerik Tahlili | |
| 7 | Vahdet-i Vücûd Telakkîsinin ve Hurufîlik Anlayışının Edebiyata Tesiri | |
| 8 | Seyyid Nesîmî’nin Hayatı ve Türkçe Divanı’ndan Seçmeler | |
| 9 | Şah İsmail Hatâî’nin Hayatı ve Türkçe Divanı’ndan Seçmeler | |
| 10 | Kaygusuz Abdal’ın Divanı, Saray-nâme ve Dil-güşâ Eserlerinden Seçmeler | |
| 11 | Muhammed Fuzûlî’nin Hayatı ve Türkçe Divanı ve Ravzatü’ş-Şühedâ Eserinin İncelenmesi | |
| 12 | Pir Sultan Abdal’ın Hayatı ve Nefesleri | |
| 13 | Virânî’nin Hayatı, Risalesi ve Deyişleri | |
| 14 | Gâmizî Ali Baba’nın Gamizi’l-Acaib ve Cerîde-i Gavâmiz Eserleri | 
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | - | 
| Ders Kaynakları | 1. İsmail Özmen (1998), Alevi-Bektaşi Şiirleri Antlojisi, Ankara: Türk Tarih Kurumu Yayınları. | 
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | İlgili alanda bilimsel bilgi oluşturacak veri toplama, literatür inceleme ve analiz yapma becerisini kazanmak; | X | |||||
| 2 | Bilimsel araştırma sürecine ilişkin yöntem bilgi ve becerisinde ustalaşmış olmak; | ||||||
| 3 | Bilimsel çalışmalarında kuramsal, yöntemsel ve uygulama bağlamında en az bir alanda katkı sağlama becerisini kazanmak; | X | |||||
| 4 | Eleştirel bir değerlendirme ve sentez yapma yeterliliği kazanmak; | X | |||||
| 5 | Yeniliklere ve yeni fikirlere açık olma ve yeni fikirler üretebilme becerisi kazanmak; | X | |||||
| 6 | Disiplinler arası çalışabilme becerisine sahip olmak ve farklı alanlardaki kuram, yöntem ve uygulamaları ilgili alana adapte edebilme becerisi kazanmak; | X | |||||
| 7 | İlgili alandaki teknolojik gelişmeleri, bilimsel ilerlemeleri ve bilgi teknolojilerini yakından takip etmek; | ||||||
| 8 | Akademik yazım alışkanlığına katkı sağlayacak alanı ile ilgili en az bir yayın yapmak; | X | |||||
| 9 | Uzmanlık alanları ile ilgili olarak ulusal ve uluslar arası çevrelerle iletişim kurabilme becerisi kazanmak; | X | |||||
| 10 | Akademik hayatın gerektirdiği düzeyde davranış ve etik duyarlılığa sahip olmak | X | |||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | 
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Alevi inancını ve kültürünü genel cephesiyle bilir. | 1 | 2 | 2 | 1 | 1 | 0 | 0 | 0 | 0 | 1 | 
| 2 | Bektaşi tarikatı ve kültürünün edebiyata etkisini ifade eder. | 0 | 2 | 2 | 0 | 0 | 0 | 0 | 1 | 0 | 0 | 
| 3 | Eski Türk adet ve töreleriyle Alevi ve Bektaşi kültürü arasındaki etkileşimi anlatır. | 2 | 2 | 2 | 2 | 3 | 0 | 0 | 0 | 0 | 2 | 
| 4 | Tasavvufi sembollerin İslâmî edebiyatla ilişkisini karşılaştırır. | 1 | 2 | 2 | 2 | 2 | 0 | 0 | 0 | 2 | 1 | 
| 5 | Vahdet-i vücud ve hurufiliğin edebiyata etkisini değerlendirir. | 2 | 0 | 0 | 1 | 2 | 1 | 0 | 0 | 0 | 2 | 
| 6 | Alevi ve Bektaşi eserlerinin içeriğini semboller çerçevesinde yorumlar. | 2 | 1 | 1 | 1 | 1 | 0 | 0 | 0 | 0 | 2 | 
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı | 
| 1. Ara Sınav | 100 | 
| Toplam | 100 | 
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 40 | 
| 1. Final | 60 | 
| Toplam | 100 | 
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | 
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 | 
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 | 
| Ara Sınav | 1 | 5 | 5 | 
| Performans Görevi (Seminer) | 3 | 15 | 45 | 
| Final | 1 | 5 | 5 | 
| Toplam İş Yükü | 151 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6,04 | ||
| dersAKTSKredisi | 6 | ||