| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS | 
|---|---|---|---|---|---|
| Tarihin Bir Kaynağı Olarak Hadis | ITS 608 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 | 
| Ön Koşul Dersleri | - | 
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe | 
| Dersin Seviyesi | Doktora | 
| Dersin Türü | Seçmeli | 
| Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. LEVENT ÖZTÜRK | 
| Dersi Verenler | |
| Dersin Yardımcıları | - | 
| Dersin Kategorisi | Diğer | 
| Dersin Amacı | İlk Dönem İslam Tarihi Çalışmalarında kullanılan Hadis kaynaklarını, özelliklerini ve bilimsel ölçütler çerçevesinde kullanımını öğrenmek | 
| Dersin İçeriği | Hadis Tarihi, İslam Tarihi´nin Kaynağı Olarak Kullanılan Hadis Literatürü, Hadis Tarih İlişkisi Bağlamında Kaynakların Analizi | 
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri | 
|---|---|---|---|
| 1 | Hadis kaynaklarının temel özelliklerini anlatır. | Anlatım, Tartışma, Deney ve Laboratuvar, | |
| 2 | Tarih çalışmalarında hadis kaynaklarını kullanırken alan bilgisini kullanır. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | |
| 3 | Hadis kaynaklarını çözümler. | Anlatım, Tartışma, Deney ve Laboratuvar, | |
| 4 | Tarih bilimi ile diğer bilim dalları arasında korelasyon kurar. | Problem Çözme, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem, | |
| 5 | Ele aldığı konuları daha zengin bir biçimde tartışır. | Anlatım, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, | |
| 6 | Sosyal hadiselerin, hadislere tesirini örneklendirir. | Anlatım, Problem Çözme, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem, | 
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık | 
|---|---|---|
| 1 | Tarih Çalışmalarının Oluşumunu Sağlayan Siyasi ve Sosyal Süreç | |
| 2 | Hadis Çalışmalarının Oluşumunu Sağlayan Siyasi ve Sosyal Süreç | |
| 3 | Hadis ve Tarih Yazımı | |
| 4 | Hadislerin Tespitinde Tarihi Veriler | |
| 5 | Hadislerin Tashihinde Tarihi Veriler | |
| 6 | Sosyal Hadiseler ve Hadislere Tesiri | |
| 7 | Tarihi Olaylar ve Hadislere Tesiri | |
| 8 | Tarihi Olaylar ve Hadislere Tesiri | |
| 9 | Coğrafi Mekanlar ve Hadis Literatürüne Tesiri | |
| 10 | Hadiste Zaman Uyuşmazlığı | |
| 11 | Hadisçilerin Tarih Çalışmalarına Bakış Açısı | |
| 12 | İbn Ebî Şeybe´nin Musannef´inin Bir Tarih Kaynağı Olarak Analizi | |
| 13 | Buharî´nin Sahihi´nin Bir Tarih Kaynağı Olarak Analizi | |
| 14 | Buharî´nin Sahihi´nin Bir Tarih Kaynağı Olarak Analizi: Meğazi | 
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | [1] Sezgin, Fuat (2002): Buhari´nin Kaynakları, Ankara: Ankara Okulu Yayınları. | 
| Ders Kaynakları | [2] Tosh, J. (1997): Tarihin Peşinde, İstanbul: Tarih Vakfı Yurt Yayınları. [3] Caunce, S. (2001): Sözlü Tarih ve Yerel Tarihçi, İstanbul: Tarih Vakfı Yurt Yayınları. [4] Tekineş, A. (2004): "Hadis ve Tarih: Metodolojik Bir Karşılaştırma", Hadis Tetkikleri Dergisi, İstanbul. [5] Tekineş, A. (2006): Bilgi Kaynağı Olarak Hadis, İstanbul: Akademi Yayınları. | 
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | İlgili alanda bilimsel bilgi oluşturacak veri toplama, literatür inceleme ve analiz yapma becerisini kazanmak; | X | |||||
| 2 | Bilimsel araştırma sürecine ilişkin yöntem bilgi ve becerisinde ustalaşmış olmak; | X | |||||
| 3 | Bilimsel çalışmalarında kuramsal, yöntemsel ve uygulama bağlamında en az bir alanda katkı sağlama becerisini kazanmak; | X | |||||
| 4 | Eleştirel bir değerlendirme ve sentez yapma yeterliliği kazanmak; | X | |||||
| 5 | Yeniliklere ve yeni fikirlere açık olma ve yeni fikirler üretebilme becerisi kazanmak; | X | |||||
| 6 | Disiplinler arası çalışabilme becerisine sahip olmak ve farklı alanlardaki kuram, yöntem ve uygulamaları ilgili alana adapte edebilme becerisi kazanmak; | X | |||||
| 7 | İlgili alandaki teknolojik gelişmeleri, bilimsel ilerlemeleri ve bilgi teknolojilerini yakından takip etmek; | X | |||||
| 8 | Akademik yazım alışkanlığına katkı sağlayacak alanı ile ilgili en az bir yayın yapmak; | X | |||||
| 9 | Uzmanlık alanları ile ilgili olarak ulusal ve uluslar arası çevrelerle iletişim kurabilme becerisi kazanmak; | X | |||||
| 10 | Akademik hayatın gerektirdiği düzeyde davranış ve etik duyarlılığa sahip olmak | X | |||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | 
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Hadis kaynaklarının temel özelliklerini anlatır. | 4 | |||||||||
| 2 | Tarih çalışmalarında hadis kaynaklarını kullanırken alan bilgisini kullanır. | 3 | |||||||||
| 3 | Hadis kaynaklarını çözümler. | 3 | |||||||||
| 4 | Tarih bilimi ile diğer bilim dalları arasında korelasyon kurar. | 4 | |||||||||
| 5 | Ele aldığı konuları daha zengin bir biçimde tartışır. | 3 | |||||||||
| 6 | Sosyal hadiselerin, hadislere tesirini örneklendirir. | 3 | 
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı | 
| 1. Ödev | 100 | 
| Toplam | 100 | 
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 50 | 
| 1. Final | 50 | 
| Toplam | 100 | 
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | 
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 | 
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 | 
| Ara Sınav | 1 | 20 | 20 | 
| Final | 1 | 10 | 10 | 
| Kısa Sınav | 4 | 9 | 36 | 
| Toplam İş Yükü | 146 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,84 | ||
| dersAKTSKredisi | 6 | ||