| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS | 
|---|---|---|---|---|---|
| Hadis Tenkit Yöntemleri | ITS 607 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 | 
| Ön Koşul Dersleri | - | 
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe | 
| Dersin Seviyesi | Doktora | 
| Dersin Türü | Seçmeli | 
| Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. SAİM YILMAZ | 
| Dersi Verenler | |
| Dersin Yardımcıları | - | 
| Dersin Kategorisi | Diğer | 
| Dersin Amacı | İlk dönem İslam tarihi çalışmalarının yardım aldığı Hadis bilim dalını tanımak, tarih materyallerinin değerlendirilmesinde hadis tenkit kıstaslarından istifade etmek | 
| Dersin İçeriği | Hadis Bilimi Tarihi, Hadislerin Değerlendirilmesi, Tenkit Yöntemleri, Tarih Bilimiyle İlişkisinin Kurulması | 
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri | 
|---|---|---|---|
| 1 | Hadis bilim dalını ve kaynaklarını tanır. | Anlatım, Soru-Cevap, Deney ve Laboratuvar, | |
| 2 | Hadislerin toplanması, tasnifi ve telifi ile ilgili süreçleri anlatır. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Deney ve Laboratuvar, | |
| 3 | Hadisleri değerlendirme ölçütlerini örnekler. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 4 | Tarih ve Hadis bilim dallarının malzeme kritik metotlarını uygular. | Beyin Fırtınası, Tartışma, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem, | |
| 5 | Diğer bilim dallarını da göz önünde bulundurarak tarih malzemelerini en iyi bir biçimde eleştirir. | Anlatım, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Gezi / Gözlem, | |
| 6 | Hadis kaynaklarında yer alan tarihle ilgili malzemeleri denetler. | Beyin Fırtınası, Tartışma, Deney ve Laboratuvar, | 
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık | 
|---|---|---|
| 1 | Hadis ve Sünnet Kavramları | |
| 2 | Tenkit Kavramı ve Hadis Tenkidinin Gelişimi | |
| 3 | Hadis Tenkidinde Dönemler | |
| 4 | Hadiste Senet Tenkidi: Adalet ve Zabt Araştırması | |
| 5 | Hadiste Metin Tenkidi: Muhtevanın Test Edilmesi | |
| 6 | Senet ve Metin Tenkidinde Arz Metodu | |
| 7 | Hadis Tenkidinde Aklın Rolü | |
| 8 | Hadis Tenkidinde Aklın Rolü | |
| 9 | Hadis Tenkit Örnekleri: Fatıma bint Kays Hadisi | |
| 10 | Hadis Tenkit Örnekleri: Teravih Hadisi | |
| 11 | Hadis Tenkit Örnekleri: Ref´u Yedeyn Hadisi | |
| 12 | Hadis Tenkit Örnekleri: Kıraat Halfe´l-İmam Hadisi | |
| 13 | Hadis Tenkit Örnekleri: Ölünün Azap Çekmesi Hadisi | |
| 14 | Hadis Tenkit Örnekleri: Namazı Üç Şey Bozar Hadisi | 
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | [1] Azami, M. (1982), Menhecu´n-Nakd inde´l-Muhaddisin, Riyad. | 
| Ders Kaynakları | [2] Hatib, Accac (2005), Sünnetin Tespiti, İstanbul. [3] Yücel, Ahmet (1998), Hadis İlminde Tenkit Terimleri ve İlgili Çalışmalar İstanbul: Marmara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Yayınları. [4] Dımaşkî (1987), Tenkit ve´l-İfade fi Tahrici Ehadis, Dımaşk: Dârü´l-Me´mun li´t-Türas. [5] Ertürk, Mustafa (2005), Metin Tenkidi, Ankara: Fecr Yayınları. [6] Dumeynî, M. (1997), Hadiste Metin Tenkidi Metodları, İstanbul : Kitabevi. [7] Zerkeşi (2002), Hz. Aişe´nin Sahabeye Yönelttiği Eleştiriler, İstanbul: Kitabiyat. [8] Tekineş, Ayhan (2006), Geleneğin Altın Zinciri, İstanbul. [9] Ünal, Yavuz (1999), Hadisleri Tespitte Yöntem Sorunu, Samsun. [10]Salahattin Polat (1997), Hadis Araştırmaları, İstanbul: İnsan Yayınları. | 
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | İlgili alanda bilimsel bilgi oluşturacak veri toplama, literatür inceleme ve analiz yapma becerisini kazanmak; | X | |||||
| 2 | Bilimsel araştırma sürecine ilişkin yöntem bilgi ve becerisinde ustalaşmış olmak; | X | |||||
| 3 | Bilimsel çalışmalarında kuramsal, yöntemsel ve uygulama bağlamında en az bir alanda katkı sağlama becerisini kazanmak; | X | |||||
| 4 | Eleştirel bir değerlendirme ve sentez yapma yeterliliği kazanmak; | X | |||||
| 5 | Yeniliklere ve yeni fikirlere açık olma ve yeni fikirler üretebilme becerisi kazanmak; | X | |||||
| 6 | Disiplinler arası çalışabilme becerisine sahip olmak ve farklı alanlardaki kuram, yöntem ve uygulamaları ilgili alana adapte edebilme becerisi kazanmak; | X | |||||
| 7 | İlgili alandaki teknolojik gelişmeleri, bilimsel ilerlemeleri ve bilgi teknolojilerini yakından takip etmek; | X | |||||
| 8 | Akademik yazım alışkanlığına katkı sağlayacak alanı ile ilgili en az bir yayın yapmak; | X | |||||
| 9 | Uzmanlık alanları ile ilgili olarak ulusal ve uluslar arası çevrelerle iletişim kurabilme becerisi kazanmak; | X | |||||
| 10 | Akademik hayatın gerektirdiği düzeyde davranış ve etik duyarlılığa sahip olmak | X | |||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | 
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Hadis bilim dalını ve kaynaklarını tanır. | ||||||||||
| 2 | Hadislerin toplanması, tasnifi ve telifi ile ilgili süreçleri anlatır. | ||||||||||
| 3 | Hadisleri değerlendirme ölçütlerini örnekler. | ||||||||||
| 4 | Tarih ve Hadis bilim dallarının malzeme kritik metotlarını uygular. | ||||||||||
| 5 | Diğer bilim dallarını da göz önünde bulundurarak tarih malzemelerini en iyi bir biçimde eleştirir. | ||||||||||
| 6 | Hadis kaynaklarında yer alan tarihle ilgili malzemeleri denetler. | 
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı | 
| 1. Ara Sınav | 55 | 
| 1. Ödev | 15 | 
| 2. Ödev | 15 | 
| 3. Ödev | 15 | 
| Toplam | 100 | 
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 50 | 
| 1. Final | 50 | 
| Toplam | 100 | 
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | 
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 | 
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 | 
| Ara Sınav | 1 | 10 | 10 | 
| Ödev | 3 | 10 | 30 | 
| Final | 1 | 10 | 10 | 
| Toplam İş Yükü | 146 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,84 | ||
| dersAKTSKredisi | 6 | ||