| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Karşılaştırmalı Yükseköğretim Sistemleri | YOG 521 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. MUSTAFA BAYRAKCI |
| Dersi Verenler | Prof.Dr. MUSTAFA BAYRAKCI, |
| Dersin Yardımcıları | |
| Dersin Kategorisi | Diğer |
| Dersin Amacı | Bu dersin amacı öğrencilerin farklı ülkelerdeki yükseköğretim sistemlerini, inceleyerek, bu ülkelerdeki yükseköğretim sistemleri ve ülkemiz yükseköğretimine benzerlikleri ve farklılıkları konularında eleştirel bakış açısı kazanmalarını sağlamaktır. |
| Dersin İçeriği | Bu ders kapsamında farklı ülkelerdeki yükseköğretim programlarını incelenecek ve Türkiye’deki yükseköğretim sistemi ile karşılaştırılacaktır. |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Karşılaştırmalı eğitimin tanımı, kapsamı ve yöntemi hakkında bilgi sahibi olma | Anlatım, | |
| 2 | Avrupa Birliği süreci ve Uluslar arası eğitimdeki gelişmeler hakkında farkındalığı arttırma | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 3 | Türkiye ve İskandinav ülkeleri yükseköğretim sistemlerini karşılaştırır | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 4 | Almanya, Avusturya, İtalya ve Fransa yükseköğretim sistemlerini tanır | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 5 | Japon Yükseköğretim Sistemini analiz eder | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 6 | Türk ve İspanya-Portekiz yükseköğretim sistemlerini karşılaştırır | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 7 | Amerikan ve İngiliz yükseköğretim sistemlerini bilir, Türkiye ile karşılaştırır | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | |
| Ders Kaynakları | Tekeli, İ. (2010). Tarihsel bağlamı içinde Türkiye'de yükseköğretim ve YÖK'ün tarihi. Ankara: Tarih Vakfı Yurt Yayınları. Demir, R. (2008). Üniversitenin bugünü ve yarını (3. Baskı). Ankara: Palme Yayınları. Balcı, Ali, (2009) Karşılaştırmalı Eğitim Sistemleri, , Pegem A Yayıncılık; Demirel, Özcan. (2000). Karşılaştırmalı Eğitim. Ankara: Pegem A Yayıncılık Erdoğan, İrfan. (2000). Çağdaş Eğitim Sistemleri. Ankara: Sistem Yayıncılık |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Disiplinler arası çalışabilme becerisine sahip olur ve farklı alanlardaki kuram, yöntem ve uygulamaları eğitim yönetimi ve denetimi alanı ile bütünleştirip yeni bilgiler oluşturur. | X | |||||
| 2 | Alanında bilimsel bilgi oluşturacak veri toplama, literatür inceleme ve analiz yapma becerisini kazanır, bu bilgi ve becerileri disiplinler arası çalışmalarda uygular. | X | |||||
| 3 | Alanındaki bir sorunu, bağımsız olarak kurgular, çözüm yolları geliştirir, çözer, sonuçları değerlendirir ve gerektiğinde uygular. | X | |||||
| 4 | Alanı ile ilgili bilimsel araştırma teknikleri alanlarında uzmanlık düzeyinde kuramsal ve uygulamalı bilgi birikimine sahiptir, bu bilgileri geliştirir ve derinleştirir. | X | |||||
| 5 | Alanı ile ilgili elde ettiği bilimsel verileri, problem durumlarına göre nasıl çözümleyeceğine ilişkin temel istatistiki analizleri yapma, tablolaştırma, yorumlama ve sonuçlandırma yeterliğine sahip olur. | ||||||
| 6 | Alanıyla ilgili bilgileri eleştirel bir gözle değerlendirir ve öğrenmeyi yönlendirir. | X | |||||
| 7 | Örgütlerdeki sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceler, bunları geliştirmek ve gerektiğinde değiştirmek üzere harekete geçer, liderlik yapar. | ||||||
| 8 | Alanıyla ilgili bilgileri ulusal/uluslararası düzeyde sözlü ve yazılı olarak paylaşır. | ||||||
| 9 | Alanıyla ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planlarını yorumlar, bu planları geliştirir ve elde edilen sonuçları kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirir. | X | |||||
| 10 | Güncel gelişmeleri ve alanıyla ilgili değişmeleri ulusal değerler ve ülke gerçekleri doğrultusunda değerlendirir. | X | |||||
| 11 | Alanıyla ilgili kuramsal, yöntemsel ve uygulamabağlamında bilimsel çalışmalarını, toplumsal, bilimsel ve etik değerleri temelinde denetler ve bu değerleri öğretir. | X | |||||
| 12 | Alanındaki teknolojik gelişmeleri, bilimsel ilerlemeleri ve bilgi teknolojilerini yakından takip eder, ileri düzeyde kullanır. | ||||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Karşılaştırmalı eğitimin tanımı, kapsamı ve yöntemi hakkında bilgi sahibi olma | ||||||||||||
| 2 | Avrupa Birliği süreci ve Uluslar arası eğitimdeki gelişmeler hakkında farkındalığı arttırma | ||||||||||||
| 3 | Türkiye ve İskandinav ülkeleri yükseköğretim sistemlerini karşılaştırır | ||||||||||||
| 4 | Almanya, Avusturya, İtalya ve Fransa yükseköğretim sistemlerini tanır | ||||||||||||
| 5 | Japon Yükseköğretim Sistemini analiz eder | ||||||||||||
| 6 | Türk ve İspanya-Portekiz yükseköğretim sistemlerini karşılaştırır | ||||||||||||
| 7 | Amerikan ve İngiliz yükseköğretim sistemlerini bilir, Türkiye ile karşılaştırır |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ara Sınav | 60 |
| 1. Ödev | 40 |
| Toplam | 100 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
| 1. Final | 40 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
| Ara Sınav | 1 | 20 | 20 |
| Ödev | 1 | 15 | 15 |
| Final | 1 | 20 | 20 |
| Toplam İş Yükü | 151 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6,04 | ||
| dersAKTSKredisi | 6 | ||