| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Türk Sağlık Sistemi | SAY 103 | 1 | 3 + 0 | 3 | 5 |
| Ön Koşul Dersleri | Yok |
| Önerilen Seçmeli Dersler | Yok |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Türü | Zorunlu |
| Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. MAHMUT AKBOLAT |
| Dersi Verenler | Arş.Gör.Dr. ÇİĞDEM UĞAN, |
| Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Sena PARLAK |
| Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Temel Öğretim |
| Dersin Amacı | Bu dersin sonunda öğrenci; Türkiye´nin demografik yapısını ve sağlık statüsünü, Türkiye´de sağlık hizmetlerinin erişilebilirliğini ve kullanımını değerlendirebilecektir. |
| Dersin İçeriği | Türkiye´nin demografik yapısı ve sağlık statüsü |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Türkiye´nin demografik yapısını ve sağlık statüsünü açıklayabilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 2 | Türkiye´de sağlık hizmetlerinin erişilebilirliğini ve kullanımını değerlendirebilir. | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
| 3 | Türk Sağlık Sisteminin organizasyonunu ve yönetim fonksiyonlarını açıklayabilir. | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
| 4 | Sağlık örgütlenmesinin, toplumda yaşayan bireylerin tümüne, kapsayıcı nitelikte, gereksinim duydukları yerde ve ölçüde hizmet sunumunu açıklar. | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
| 5 | Sağlık hizmetlerini örgütlemede göz önüne alınması gereken ilkeleri sayar. | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
| 6 | Etkili bir sağlık sisteminin bileşenlerini oluşturan unsurlar hakkında bilgi sahibi olur ve bu bileşenleri arasındaki ilişkiyi açıklar. | Soru-Cevap, Anlatım, Beyin Fırtınası, | |
| 7 | Türkiye sağlık politikalarını analiz ederek başka ülkelerin sağlık politikalarıyla karşılaştırır. | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Türkiye'nin demografik yapısı ve sağlık statüsü | Önerilen kaynakların okunması |
| 2 | Türk Sağlık Sistemine Genel Bir Bakış | Önerilen kaynakların okunması |
| 3 | Türk Sağlık Sisteminin Tarihsel Geçmişi | Önerilen kaynakların okunması |
| 4 | Türk Sağlık Sisteminin Tarihsel Geçmişi | Önerilen kaynakların okunması |
| 5 | Türkiye’de Son Zamanlarda Yapılan Sağlık Reformları | Önerilen kaynakların okunması |
| 6 | Türk Sağlık Sistemi’nin Örgütsel Yapısı | Önerilen kaynakların okunması |
| 7 | Türk Sağlık Sisteminin yönetimi | Önerilen kaynakların okunması |
| 8 | Türk Sağlık Sisteminin Finansmanı | Önerilen kaynakların okunması |
| 9 | ARA SINAV | |
| 10 | Türk Sağlık Sisteminde İnsan Kaynakları Yönetimi | Önerilen kaynakların okunması |
| 11 | Sağlık Harcamaları | Önerilen kaynakların okunması |
| 12 | Türk Sağlık Sisteminde Performans ve Performans Belirleyicileri | Önerilen kaynakların okunması |
| 13 | Türkiye Özel Sağlık Sektörü | Önerilen kaynakların okunması |
| 14 | Türk Sağlık Sisteminin Karşılaşabileceği Uzun Vadeli Sorunlar | Önerilen kaynakların okunması |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | Ulusal Hastalık Yükü ve Maliyet Etkililik Projesi Raporları (www.hm.saglik.gov.tr). |
| Ders Kaynakları | -Türkiye Ulusal Sağlık Hesapları 1999-2000 Çalışma Raporları (www.hm.saglik.gov.tr) -The Ministry of Health of Turkey, 2004, Turkey Health Report, Ankara. -DPT, Özel İhtisas Komisyonu Raporları |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Disiplinindeki temel kavramları ve kuramları bilir. | X | |||||
| 2 | Disiplinindeki sorunları analiz edip bu sorunlara çözüm önerileri sunacak analitik düşünme becerilerine sahiptir. | X | |||||
| 3 | Girişimci kişilik özelliklerini tanır ve girişimci kişilik özelliklerini geliştirme fırsatlarını izler. | X | |||||
| 4 | Girişimci ve iç girişimci davranışları tanır, bu davranışları iş fırsatlarını değerlendirmede ve görev yaptığı kurumlarda yeniliği teşvik etmede sergileyebilir. | X | |||||
| 5 | Bilgi teknolojisinin kavramsal bilgisine ve pratik uygulamalarına hâkimdir. | X | |||||
| 6 | Alanına yönelik bilgi teknolojilerini kullanabilir. | X | |||||
| 7 | Meslek yaşamında insanların ve ekonomilerin gelişimini ve çevrenin iyileştirilmesini sağlayan faaliyetleri tasarlayabilir. | X | |||||
| 8 | İş yaşamında etik sorunların ve bu sorunların toplumsal ve kurumsal etkilerinin farkında olur. | X | |||||
| 9 | Sorun çözme süreçlerinde etik sorumluluklarını bilir ve bu süreçlerde etik ilkelere riayet eder. | X | |||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Türkiye´nin demografik yapısını ve sağlık statüsünü açıklayabilir. | 5 | 4 | 0 | 2 | 0 | 0 | 4 | 4 | 4 |
| 2 | Türkiye´de sağlık hizmetlerinin erişilebilirliğini ve kullanımını değerlendirebilir. | |||||||||
| 3 | Türk Sağlık Sisteminin organizasyonunu ve yönetim fonksiyonlarını açıklayabilir. | |||||||||
| 4 | Sağlık örgütlenmesinin, toplumda yaşayan bireylerin tümüne, kapsayıcı nitelikte, gereksinim duydukları yerde ve ölçüde hizmet sunumunu açıklar. | |||||||||
| 5 | Sağlık hizmetlerini örgütlemede göz önüne alınması gereken ilkeleri sayar. | |||||||||
| 6 | Etkili bir sağlık sisteminin bileşenlerini oluşturan unsurlar hakkında bilgi sahibi olur ve bu bileşenleri arasındaki ilişkiyi açıklar. | |||||||||
| 7 | Türkiye sağlık politikalarını analiz ederek başka ülkelerin sağlık politikalarıyla karşılaştırır. |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ara Sınav | 70 |
| 1. Kısa Sınav | 30 |
| Toplam | 100 |
| 1. Final | 50 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
| Ara Sınav | 1 | 15 | 15 |
| Kısa Sınav | 1 | 10 | 10 |
| Ödev | 2 | 5 | 10 |
| Final | 1 | 15 | 15 |
| Toplam İş Yükü | 130 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,2 | ||
| dersAKTSKredisi | 5 | ||