| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Hasta Güvenliği | SAY 313 | 5 | 2 + 0 | 2 | 5 |
| Ön Koşul Dersleri | Yok |
| Önerilen Seçmeli Dersler | Yok |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. SELMA ALTINDİŞ |
| Dersi Verenler | Prof.Dr. SELMA ALTINDİŞ, |
| Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Çiğdem Uğan |
| Dersin Kategorisi | Diğer |
| Dersin Amacı | Hasta güvenliği ile ilgili temel kavramları öğrenmek; hasta güvenliği hedefleri ve standartları hakkında bilgi sahibi olmak; hasta güvenliğine ilişkin sorunlar hakkında farkındalık kazanmak; hasta güvenliği ile ilgili gelişmeler hakkında bilgi sahibi olmak. |
| Dersin İçeriği | Bu derste hasta güvenliği, sağlık hizmetlerinde hasta güvenliği uygulamaları, hasta güvenliğinin önemi ve boyutları, hasta ve çalışan güvenliği ile ilgili güncel gelişmeler hakkında bilgi verilecektir. |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Hasta güvenliği ile ilgili temel kavramları bilmek. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 2 | Uluslar ve Uluslararası hasta güvenliği hedeflerini ve standartlarını bilmek. | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
| 3 | Hasta güvenliğine ilişkin sorunların önlenmesine ilişkin stratejiler geliştirmek. | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
| 4 | Hasta güvenliği ile ilgili güncel gelişmeleri bilmek. | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
| 5 | Tıbbi hata türlerini sayar. Tıbbi hata kaynaklarını analiz eder. | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
| 6 | Tıbbi hataları önlemede yönetimin sorumluluğunu açıklar. Tıbbi hataları önleyici yönetsel tedbirleri açıklar. | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
| 7 | Hasta Güvenliğinde Olay Bildirimleri ve Analiz Tekniklerini Bilir | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | HASTA GÜVENLİĞİ VE İLGİLİ KAVRAMLAR, HASTA GÜVENLİĞİNİN ÖNEMİ VE BOYUTLARI | |
| 2 | İLAÇ HATALARININ ÖNLENMESİ | |
| 3 | KAN VE KAN ÜRÜNLERİ TRANSFÜZYONU HATALARININ ÖNLENMESİ | |
| 4 | ENFEKSİYON HATALARININ ÖNLENMESİ | |
| 5 | CERRAHİ HATALARIN ÖNLENMESİ | |
| 6 | DÜŞMELERİN ÖNLENMESİ | |
| 7 | BEBEK/ ÇOCUK KAÇIRMA VE BEBEKLERİN YANLIŞ AİLEYE VERİLMESİNİN ÖNLENMESİ | |
| 8 | FİZİKSEL KISITLAMALARA BAĞLI CİDDİ YARALANMA VE ÖLÜMLERİN ÖNLENMESİ | |
| 9 | ARA SINAV | |
| 10 | İNTİHARLARIN ÖNLENMESİ | |
| 11 | TEDAVİLERİN GECİKTİRİLMESİNİN/ ERTELENMESİN ÖNLENMESİ | |
| 12 | HASTA GÜVENLİĞİNDE OLAY BİLDİRİMLERİ VE ANALİZ TEKNİKLERİ | |
| 13 | TIBBİ HATALAR, ÖNEMİ VE BOYUTLARI | |
| 14 | HASTA GÜVENLİĞİ KÜLTÜRÜ |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | Haydar Sur (2008), Hasta Güvenliği Yaklaşımları, Medipolitan Yayınları, İstanbul. |
| Ders Kaynakları | Patient Safety Research in to practice, K. Walshe and R. Boaden |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Disiplinindeki temel kavramları ve kuramları bilir. | X | |||||
| 2 | Disiplinindeki sorunları analiz edip bu sorunlara çözüm önerileri sunacak analitik düşünme becerilerine sahiptir. | X | |||||
| 3 | Girişimci kişilik özelliklerini tanır ve girişimci kişilik özelliklerini geliştirme fırsatlarını izler. | X | |||||
| 4 | Girişimci ve iç girişimci davranışları tanır, bu davranışları iş fırsatlarını değerlendirmede ve görev yaptığı kurumlarda yeniliği teşvik etmede sergileyebilir. | X | |||||
| 5 | Bilgi teknolojisinin kavramsal bilgisine ve pratik uygulamalarına hâkimdir. | X | |||||
| 6 | Alanına yönelik bilgi teknolojilerini kullanabilir. | X | |||||
| 7 | Meslek yaşamında insanların ve ekonomilerin gelişimini ve çevrenin iyileştirilmesini sağlayan faaliyetleri tasarlayabilir. | X | |||||
| 8 | İş yaşamında etik sorunların ve bu sorunların toplumsal ve kurumsal etkilerinin farkında olur. | X | |||||
| 9 | Sorun çözme süreçlerinde etik sorumluluklarını bilir ve bu süreçlerde etik ilkelere riayet eder. | X | |||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Hasta güvenliği ile ilgili temel kavramları bilmek. | |||||||||
| 2 | Uluslar ve Uluslararası hasta güvenliği hedeflerini ve standartlarını bilmek. | |||||||||
| 3 | Hasta güvenliğine ilişkin sorunların önlenmesine ilişkin stratejiler geliştirmek. | |||||||||
| 4 | Hasta güvenliği ile ilgili güncel gelişmeleri bilmek. | |||||||||
| 5 | Tıbbi hata türlerini sayar. Tıbbi hata kaynaklarını analiz eder. | |||||||||
| 6 | Tıbbi hataları önlemede yönetimin sorumluluğunu açıklar. Tıbbi hataları önleyici yönetsel tedbirleri açıklar. | |||||||||
| 7 | Hasta Güvenliğinde Olay Bildirimleri ve Analiz Tekniklerini Bilir |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ara Sınav | 80 |
| 1. Kısa Sınav | 20 |
| Toplam | 100 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
| 1. Final | 50 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 5 | 80 |
| Ara Sınav | 1 | 5 | 5 |
| Toplam İş Yükü | 133 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,32 | ||
| dersAKTSKredisi | 5 | ||