| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Tarih Felsefesi | YAK 505 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. NECMETTİN ALKAN |
| Dersi Verenler | |
| Dersin Yardımcıları | |
| Dersin Kategorisi | Diğer |
| Dersin Amacı | Tarih Felsefesi’nin ne olduğu, nasıl başladığı ve tarih içinde nasıl bir süreç takip ettiği; konuyla alakalı eser veren tarih felsefecilerinin görüşleri doğrultusunda ders işlenecektir. |
| Dersin İçeriği | Tarih felsefesinin bilim dalı olarak ortaya çıkışından itibaren, tarihi seyir içerisindeki gelişimi anlatılıyor. Kadim mitolojik dönemlerden başlayarak modern zamanlara kadarki süreçte ortaya çıkan Tarih Felsefesi düşünceleri üzerinde duruluyor. |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Tarih anlayışının tarihi süreçteki değişimini kavrar. | Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma, | |
| 2 | Tarih ve felsefenin bütünlüğünü algılar | Beyin Fırtınası, Proje, | |
| 3 | Tarih felsefesinin önemini kavrar. | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Tarih ve felsefe terimleri, kaynağı, anlamı ve ilişkileri; tarihin ikili anlamı; tarihi felsefe, içerik ve alan | |
| 2 | Bilgi Kuramı (Epistemoloji), Bilgi, imkanı, kaynağı, alanı vd. | |
| 3 | Tarihin yapısı, konusu, metodu, tarihi bilginin epistemolojik meseleleri | |
| 4 | Antikçağ tarih anlayışı, tarih-felsefe karşıtlığı, Ortaçağ tarih anlayışı | |
| 5 | İbn Haldun, Yeniçağın bilgi kuramı ve tarih | |
| 6 | Rönesans ve aydınlanmada tarih anlayışı, kültür ve doğa bilimleri | |
| 7 | Tarih felsefesinin bir disiplin olarak ortaya çıkışı 19. yy. sistemli tarih felsefeleri; idealist tarih anlayışı | |
| 8 | 19. yüzyıl tarih felsefeleri,19. yy sistemli tarih felsefeleri; materyalist,pozitivist tarih anlayışları | |
| 9 | ARASINAV | |
| 10 | 19. yy sistemli tarih felsefeleri; medeniyetçi, hümaniteci tarih anlayışları | |
| 11 | Tarihselcilik | |
| 12 | Tarih ve Hermeneutik (anlama-yorumsama) | |
| 13 | Tarihte nedensellik, determinizm, ilerleme | |
| 14 | Tarih felsefelerine genel bakış |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | |
| Ders Kaynakları |
Arslan, Ahmet: Felsefeye Giriş, 7. Baskı, Vadi Yayınları, Ankara 2002.
Collingwood, Robin George: Tarih Tasarımı, Kurtuluş Dinçer (Trc.), 2. Baskı, Gündoğan Yayınları, Ankara 1996.
Bıçak, Ayhan: Tarih Düşüncesi III. Tarih Felsefesinin Oluşumu, Dergâh Yayınları, İstanbul 2004.
Özlem, Doğan: Tarih Felsefesi, 8. Baskı, İnkılâp , Ankara 2004.
Arslan, Ahmet: Felsefeye Giriş, 7. Baskı, Vadi Yayınları, Ankara 2002.
Collingwood, Robin George: Tarih Tasarımı, Kurtuluş Dinçer (Trc.), 2. Baskı, Gündoğan Yayınları, Ankara 1996.
Bıçak, Ayhan: Tarih Düşüncesi III. Tarih Felsefesinin Oluşumu, Dergâh Yayınları, İstanbul 2004.
Özlem, Doğan: Tarih Felsefesi, 8. Baskı, İnkılâp , Ankara 2004 |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Uzmanlık alanında araştırma, analiz ve kaynak tahlili yapabilme becerisi kazanma. | X | |||||
| 2 | Teknik yönlerden doktora tezi yazabilme kapasitesine sahip olma. | X | |||||
| 3 | Kuramsal ve yöntemsel bilgi seviyesi sayesinde alanına katkı sağlama yetkinliği kazanma. | X | |||||
| 4 | Uzmanlık alanında eleştiri ve değerlendirme yapabilme yetkinliğine sahip olma. | X | |||||
| 5 | Alanındaki yeniliklere ve yeni fikirlere açık olma ve bu yenilikleri değerlendirme yetkinliğine sahip olma. | X | |||||
| 6 | Farklı disiplinlerle ortak çalışabilme yetkinliği kazanma. | X | |||||
| 7 | Teknolojik gelişmeleri takip ederek, araştırma tekniklerini geliştirme. | X | |||||
| 8 | Doktora tezi ile ilgili en az iki akademik yayın yapma (tercihen ulusal veya uluslararası hakemli dergilerde yayınlatma) | X | |||||
| 9 | Uzmanlık alanlarını ulusal ve uluslararası platformlarda tanıtabilme yetkinliği kazanma. | X | |||||
| 10 | Akademik hayatın davranış ve etik duyarlılığına sahip olma. | X | |||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Tarih anlayışının tarihi süreçteki değişimini kavrar. | ||||||||||
| 2 | Tarih ve felsefenin bütünlüğünü algılar | ||||||||||
| 3 | Tarih felsefesinin önemini kavrar. |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ara Sınav | 100 |
| Toplam | 100 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
| 1. Final | 50 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
| Ara Sınav | 1 | 20 | 20 |
| Kısa Sınav | 2 | 10 | 20 |
| Ödev | 1 | 10 | 10 |
| Final | 1 | 20 | 20 |
| Toplam İş Yükü | 150 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6 | ||
| dersAKTSKredisi | 6 | ||