| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Müslüman-Haçlı İlişkileri | ORT 502 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi ABDULHAMİT DÜNDAR |
| Dersi Verenler | |
| Dersin Yardımcıları | |
| Dersin Kategorisi | Diğer |
| Dersin Amacı | Haçlı seferleri esnasında ve sonrasında Müslüman-Haçlı İlişkilerini açıklamak |
| Dersin İçeriği | 1096 yılında başlayan ve İslam ve Avrupa tarihinde büyük bir dönüşüm meydana getiren Haçlı Seferleri sonucunda kurulan devletlerin bölgede hakim Türk-İslam devletleri ile ilişkileri, kültürel etkileşimler, siyasi ittifaklar, Orta Doğu?nun siyasi tarihi içerisinde Haçlı seferlerinin yeri ve önemi |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Haçlı Seferleri’nin ortaya çıkışını hazırlayan Avrupa’daki dini, siyasi ve iktisadi koşulları açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 2 | Haçlı Seferleri sürecinde Bizans, Anadolu ve İslam dünyası arasındaki çok katmanlı ilişkileri analiz eder. | Anlatım, Soru-Cevap, Gösterip Yaptırma, | |
| 3 | Türkiye Selçukluları, Danişmendliler, Suriye ve Büyük Selçukluların Haçlılarla olan ilişkilerini karşılaştırır. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 4 | Haçlıların Anadolu’daki kontlukları (Urfa, Antakya) üzerinden yerel siyaset ve demografi üzerindeki etkilerini değerlendirir. | ||
| 5 | Zengî Atabeyleri, Eyyûbîler ve Memlükler gibi bölgesel Müslüman güçlerin Haçlılara karşı stratejilerini açıklar. | ||
| 6 | Haçlı Seferleri’nin Müslüman topluluklar üzerindeki askeri, siyasi ve sosyal etkilerini tanımlar. | ||
| 7 | Haçlı Seferleri süresince Müslümanlar ile Hristiyanlar arasındaki kültürel ve entelektüel etkileşimleri örneklerle yorumlar. | ||
| 8 | Haçlı Seferleri ile ilgili kaynakları (Latin, Bizans ve İslam kaynakları) çok yönlü analiz etme becerisi geliştirir. | ||
| 9 | Haçlı Seferleri dönemini kavramsal ve kronolojik çerçevede değerlendirerek tarihsel bağlam içinde konumlandırır. | ||
| 10 |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Avrupa?da Haçlı Fikrinin Ortaya Çıkışı | |
| 2 | Haçlı Seferlerinin dini, siyasi ve iktisadi nedenleri | |
| 3 | Haçlı Seferleri sırasında İslam Dünyası | |
| 4 | Haçlı Seferleri sırasında Bizans Devleti | |
| 5 | Türkiye Selçuklu-Haçlı İlişkileri | |
| 6 | Danişmendli-Haçlı İlişkileri | |
| 7 | Anadolu?da Haçlı Kontlukları: Urfa, Antakya | |
| 8 | Büyük Selçuklu-Haçlı İlişkileri | |
| 9 | ARASINAV | |
| 10 | Suriye Selçuklu-Haçlı İlişkileri | |
| 11 | Zengi Atabeyleri ve Haçlılar | |
| 12 | Eyyubi Haçlı İlişkileri | |
| 13 | Memluk Haçlı İlişkileri | |
| 14 | Müslümanlar ve Haçlılar arasında Kültürel Etkileşimler |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | |
| Ders Kaynakları | - Altan, Ebru, İkinci Haçlı Seferi, Ankara: TTK Basımevi, 2003. - Demirkent, Işın; Haçlı Seferleri, İstanbul: Dünya Basınevi, 1997. - -------------------; Urfa Haçlı Kontluğu Tarihi, 2. Cild, Ankara: TTK Basımevi, 1974. - Jean de Joinville, Bir Haçlının Hatıraları, terc.: Cüneyt Kanat, Ankara: Vadi Yayınları, 2002. - Maalouf, Amin; Arapların Gözüyle Haçlı Seferleri, terc.: M. Ali Kılıçbay, İstanbul: Telos Yayıncılık, 1997. - Runciman, Steven; Haçlı Seferleri Tarihi, 3. Cild, terc.: Fikret Işıltan, Ankara, TTK Basımevi, 1987. - Setton, Kenneth (ed.); History of Crusades, Medison: The University of Wincosin, 1969. - Şahin, Haşim; Orta Zamanın Türkleri, İstanbul: Yeditepe Kitabevi, 2011. - Şeşen, Ramazan; Selahaddin Eyyubi ve Devri, İstanbul: ISAR Yayınları, 2002. |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Uzmanlık alanında araştırma, analiz ve kaynak tahlili yapabilme becerisi kazanma. | X | |||||
| 2 | Teknik yönlerden doktora tezi yazabilme kapasitesine sahip olma. | X | |||||
| 3 | Kuramsal ve yöntemsel bilgi seviyesi sayesinde alanına katkı sağlama yetkinliği kazanma. | X | |||||
| 4 | Uzmanlık alanında eleştiri ve değerlendirme yapabilme yetkinliğine sahip olma. | X | |||||
| 5 | Alanındaki yeniliklere ve yeni fikirlere açık olma ve bu yenilikleri değerlendirme yetkinliğine sahip olma. | X | |||||
| 6 | Farklı disiplinlerle ortak çalışabilme yetkinliği kazanma. | X | |||||
| 7 | Teknolojik gelişmeleri takip ederek, araştırma tekniklerini geliştirme. | X | |||||
| 8 | Doktora tezi ile ilgili en az iki akademik yayın yapma (tercihen ulusal veya uluslararası hakemli dergilerde yayınlatma) | X | |||||
| 9 | Uzmanlık alanlarını ulusal ve uluslararası platformlarda tanıtabilme yetkinliği kazanma. | X | |||||
| 10 | Akademik hayatın davranış ve etik duyarlılığına sahip olma. | X | |||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Haçlı Seferleri’nin ortaya çıkışını hazırlayan Avrupa’daki dini, siyasi ve iktisadi koşulları açıklar. | 5 | 3 | 3 | 4 | 4 | 3 | 4 | 3 | 4 | 5 |
| 2 | Haçlı Seferleri sürecinde Bizans, Anadolu ve İslam dünyası arasındaki çok katmanlı ilişkileri analiz eder. | ||||||||||
| 3 | Türkiye Selçukluları, Danişmendliler, Suriye ve Büyük Selçukluların Haçlılarla olan ilişkilerini karşılaştırır. | ||||||||||
| 4 | Haçlıların Anadolu’daki kontlukları (Urfa, Antakya) üzerinden yerel siyaset ve demografi üzerindeki etkilerini değerlendirir. | ||||||||||
| 5 | Zengî Atabeyleri, Eyyûbîler ve Memlükler gibi bölgesel Müslüman güçlerin Haçlılara karşı stratejilerini açıklar. | ||||||||||
| 6 | Haçlı Seferleri’nin Müslüman topluluklar üzerindeki askeri, siyasi ve sosyal etkilerini tanımlar. | ||||||||||
| 7 | Haçlı Seferleri süresince Müslümanlar ile Hristiyanlar arasındaki kültürel ve entelektüel etkileşimleri örneklerle yorumlar. | ||||||||||
| 8 | Haçlı Seferleri ile ilgili kaynakları (Latin, Bizans ve İslam kaynakları) çok yönlü analiz etme becerisi geliştirir. | ||||||||||
| 9 | Haçlı Seferleri dönemini kavramsal ve kronolojik çerçevede değerlendirerek tarihsel bağlam içinde konumlandırır. | ||||||||||
| 10 |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ara Sınav | 60 |
| 1. Kısa Sınav | 10 |
| 1. Ödev | 15 |
| 1. Performans Görevi (Seminer) | 15 |
| Toplam | 100 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
| 1. Final | 50 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
| Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
| Kısa Sınav | 1 | 10 | 10 |
| Ödev | 1 | 10 | 10 |
| Performans Görevi (Seminer) | 1 | 10 | 10 |
| Final | 1 | 10 | 10 |
| Toplam İş Yükü | 146 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,84 | ||
| dersAKTSKredisi | 6 | ||