| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Ortaçağ Tarih Metinleri | ORT 512 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
| Ön Koşul Dersleri | Yok |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi ABDULHAMİT DÜNDAR |
| Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üyesi ABDULHAMİT DÜNDAR, |
| Dersin Yardımcıları | Yok |
| Dersin Kategorisi | Diğer |
| Dersin Amacı | Ortaçağ İslam tarih kaynaklarını, genel tarih kitapları başta olmak üzere okuyabilmek, anlamak ve çözümleyebilmek |
| Dersin İçeriği | Yakubi, Taberi, İbnul-Esir, Mesudi, Belazuri vd. eserlerden çeşitli bölümlerin okunması |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Taberî, Mesûdî, İbnü’l-Cevzî, İbnü’l-Esîr gibi tarihçilerin kullandığı yöntem, kaynak ve üslubu karşılaştırmalı olarak analiz eder. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | |
| 2 | Tabakât, şehir tarihi, siyasetname, menakıpname ve seyahatname türlerindeki tarih metinlerinin içerik ve yöntem açısından benzerlik ve farklılıklarını tartışır. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | |
| 3 | Tarihî metinlerdeki anlatı unsurlarını eleştirel bir bakış açısıyla değerlendirerek tarih yazımındaki niyet ve temsilleri yorumlar. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grupla Çalışma, | |
| 4 | Şehir tarihçiliği literatürüne dair kaynakları (Bağdat, Dımaşk vb.) kullanarak mekân odaklı tarih yazımı konusunda uygulamalı analizler yapar. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | |
| 5 | Klasik Arapça tarih metinlerinden seçilmiş pasajları çözümleyerek kaynak okuma ve yorumlama becerisi geliştirir. | ||
| 6 | Siyasetnameler, menakıbnameler ve seyahatnameler gibi farklı türlerdeki metinlerden sosyo-politik ve kültürel bağlam bilgisi üretir. | ||
| 7 | Müzeler, el yazma eserler ve arkeolojik kalıntılar gibi tarihî malzeme türlerini tarihsel metinlerle ilişkilendirerek çok yönlü analizler yapar. | ||
| 8 | Tarihî metinlerin modern tarih yazımı açısından taşıdığı değerleri tartışarak metodolojik bir tarih okuma alışkanlığı kazanır. |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Dersini tanımı, çerçevesi, kaynaklar | |
| 2 | Metin okuma, çeviri, inceleme | |
| 3 | Metin okuma, çeviri, inceleme | |
| 4 | Metin okuma, çeviri, inceleme | |
| 5 | Metin okuma, çeviri, inceleme | |
| 6 | Metin okuma, çeviri, inceleme | |
| 7 | Metin okuma, çeviri, inceleme | |
| 8 | Metin okuma, çeviri, inceleme | |
| 9 | Ara Sınav | |
| 10 | Metin okuma, çeviri, inceleme | |
| 11 | Metin okuma, çeviri, inceleme | |
| 12 | Metin okuma, çeviri, inceleme | |
| 13 | Metin okuma, çeviri, inceleme | |
| 14 | Metin okuma, çeviri, inceleme |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | |
| Ders Kaynakları | -CÂHİZ, Ebû Osman b. Amr b. Bahr (255/868).Menâkıbut-Türk, Resâilül-Câhız, thk. Abdüsselâm Muhammed Hârûn, I-IV, Kahire 1979, I, 5-86. Türkçe trc. Ramazan Şeşen, Hilafet Ordusunun Menkıbeleri ve Türklerin Fazîletleri, Ankara 1988. -BELÂZURÎ, Ahmed b. Yahya(279/892)Fütûhu l-Büldân, thk: Abdullah Enîs et-Tabbâ-Ömer Enîs et-Tabbâ, Beyrut 1987. Türkçe trc. Mustafa Fayda, Ankara 1987. - İBN HALLİKÂN, (681/1282);Vefeyâtül-ayân ve enbâü ebnâiz-zamân, thk. İhsan Abbâs, I-VIII, Beyrut ts. İBNUL-ESÎR, (630/1232);el-Kâmil fit-târîh, I-XII, Beyrut 1979. Türkçe trc. Abdülkerim Özaydın-Ahmet Ağırakça ve diğerleri, I-XII, İstanbul 986 El-MESÛDÎ, Ebûl-Hasan Ali (346/957);Murûcuz-zeheb ve meâdinül-cevher, thk. M. M. Abdulhamid, I-IV, Kahire 1964-65. et-TABERÎ, Ebû Câfer Muhammed (310/922);Târîhül-ümem vel-mülûk, thk. M. Ebûl-Fadl İbrahim, I- XI, Beyrut ts YAKÛBÎ, Ahmed b. Ebû Yakub (292/904); Târîhul-Yakûbî, I-II, Beyrut ts. |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Uzmanlık alanında araştırma, analiz ve kaynak tahlili yapabilme becerisi kazanma. | X | |||||
| 2 | Teknik yönlerden doktora tezi yazabilme kapasitesine sahip olma. | X | |||||
| 3 | Kuramsal ve yöntemsel bilgi seviyesi sayesinde alanına katkı sağlama yetkinliği kazanma. | X | |||||
| 4 | Uzmanlık alanında eleştiri ve değerlendirme yapabilme yetkinliğine sahip olma. | X | |||||
| 5 | Alanındaki yeniliklere ve yeni fikirlere açık olma ve bu yenilikleri değerlendirme yetkinliğine sahip olma. | X | |||||
| 6 | Farklı disiplinlerle ortak çalışabilme yetkinliği kazanma. | X | |||||
| 7 | Teknolojik gelişmeleri takip ederek, araştırma tekniklerini geliştirme. | X | |||||
| 8 | Doktora tezi ile ilgili en az iki akademik yayın yapma (tercihen ulusal veya uluslararası hakemli dergilerde yayınlatma) | X | |||||
| 9 | Uzmanlık alanlarını ulusal ve uluslararası platformlarda tanıtabilme yetkinliği kazanma. | X | |||||
| 10 | Akademik hayatın davranış ve etik duyarlılığına sahip olma. | X | |||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Taberî, Mesûdî, İbnü’l-Cevzî, İbnü’l-Esîr gibi tarihçilerin kullandığı yöntem, kaynak ve üslubu karşılaştırmalı olarak analiz eder. | ||||||||||
| 2 | Tabakât, şehir tarihi, siyasetname, menakıpname ve seyahatname türlerindeki tarih metinlerinin içerik ve yöntem açısından benzerlik ve farklılıklarını tartışır. | ||||||||||
| 3 | Tarihî metinlerdeki anlatı unsurlarını eleştirel bir bakış açısıyla değerlendirerek tarih yazımındaki niyet ve temsilleri yorumlar. | ||||||||||
| 4 | Şehir tarihçiliği literatürüne dair kaynakları (Bağdat, Dımaşk vb.) kullanarak mekân odaklı tarih yazımı konusunda uygulamalı analizler yapar. | ||||||||||
| 5 | Klasik Arapça tarih metinlerinden seçilmiş pasajları çözümleyerek kaynak okuma ve yorumlama becerisi geliştirir. | ||||||||||
| 6 | Siyasetnameler, menakıbnameler ve seyahatnameler gibi farklı türlerdeki metinlerden sosyo-politik ve kültürel bağlam bilgisi üretir. | ||||||||||
| 7 | Müzeler, el yazma eserler ve arkeolojik kalıntılar gibi tarihî malzeme türlerini tarihsel metinlerle ilişkilendirerek çok yönlü analizler yapar. | ||||||||||
| 8 | Tarihî metinlerin modern tarih yazımı açısından taşıdığı değerleri tartışarak metodolojik bir tarih okuma alışkanlığı kazanır. |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ara Sınav | 60 |
| 1. Ödev | 40 |
| Toplam | 100 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
| 1. Final | 50 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
| Ara Sınav | 1 | 20 | 20 |
| Ödev | 1 | 10 | 10 |
| Final | 1 | 20 | 20 |
| Toplam İş Yükü | 146 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,84 | ||
| dersAKTSKredisi | 6 | ||