| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| İslam Tarihi İçinde Türk Devletleri | ORT 508 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
| Ön Koşul Dersleri | Yok |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi EFE YEŞİLDURAK |
| Dersi Verenler | |
| Dersin Yardımcıları | Yok |
| Dersin Kategorisi | Diğer |
| Dersin Amacı | Türklerin İslamiyeti kabulleri ve ilk Müslüman Türk devletleri hakkında öğrencileri bilgilendirmek. |
| Dersin İçeriği | İslam öncesi Türk kültürü, Türklerin İslamiyeti kabulü, İlk Müslüman Türk devletleri, Türk İslam Kültürünün oluşumu ve genel özellikleri. |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Türklerin İslamiyeti kabul sürecinin anlaşılmasını sağlar | Anlatım, Soru-Cevap, | |
| 2 | İslamiyeti kabul eden Türk devletlerinin kültürel özelliklerinin öğretir | Anlatım, Soru-Cevap, | Doğru Yanlış Testleri, |
| 3 | İlk Müslüman Türk Devletlerinin ortak özelliklerinin saptar | Anlatım, Soru-Cevap, | |
| 4 | İlk Müslüman Türk Devletlerinin teşkilatlarını karşılaştırır | Anlatım, Soru-Cevap, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | İslamiyet öncesi Türk-Arap ilişkileri; Abbasiler dönemine kadar İslam dünyası ve Türkler | |
| 2 | Abbasilerin kuruluşunda Türklerin rolü, ordu birliklerinde Türkler ve Samarra devri | |
| 3 | Abbasiler dönemi Türklerin siyasi faaliyetleri | |
| 4 | Abbasiler dönemi Türklerin merkez ve taşra teşkilatındaki idari faaliyetleri | |
| 5 | Abbasiler dönemi vezirlik, valilik vd. idari görevlerde Türkler | |
| 6 | Türklerin İslamiyeti kabulü; Karahanlılar | |
| 7 | Karahanlıların İslamiyetin yayılmasındaki rolleri | |
| 8 | Tolunoğulları, İhşidiler, Saciler | |
| 9 | Ara Sınav | |
| 10 | İtil (Volga) Bulgar Devleti | |
| 11 | Gazneliler, Harezmşahlar | |
| 12 | Türk-İslam Devletlerinde Teşkilat | |
| 13 | Türk-İslam Devletlerinde Kültürel ve Bilimsel Faaliyetler | |
| 14 | Genel Değerlendirme |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | |
| Ders Kaynakları | 1- Hüseyin G. Yurdaydın, İslâm Tarihi Dersleri, Ankara, 1971 2-Erdoğan Merçil, Müslüman Türk Devletleri Tarihi, Ankara, 1993 3- Erol Güngör, Tarihte Türkler, İstanbul, 1997 4- Hakkı Dursun Yıldız (redaktör), Doğuştan Günümüze Büyük İslâm Tarihi, c. 4, İstanbul, 1992 5- Akdes Nimet Kurat, IV. XVIII. Yüzyıllarda Karadeniz Kuzeyindeki Türk Kavimleri ve Devletleri, Ankara, 1992 6- Laszlo Rasonyı, Tarihte Türklük, Ankara, 1993 7- Akdes Nimet Kurat, Rusya Tarihi, Ankara, 1990 8- İbrahim Kafesoğlu, Türk Millî Kültürü, İstanbul, 1997 9- Bahaeddin Ögel, Türk Kültür Tarihi, Ankara, 1991 10- Amelyan Pritsak, Karahanlılar, İslâm Ansiklopedisi, c. 4, İstanbul, 1967 11- Reşat Genç, Karahanlı Devlet Teşkilâtı, İstanbul, 1981 12- Peter B. Golden, Türk Halkları Tarihine Giriş, Ankara, 2002 13- Zekeriya Kitapçı, Saadet Asrında Türkler, Konya, 1993 |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Uzmanlık alanında araştırma, analiz ve kaynak tahlili yapabilme becerisi kazanma. | X | |||||
| 2 | Teknik yönlerden doktora tezi yazabilme kapasitesine sahip olma. | X | |||||
| 3 | Kuramsal ve yöntemsel bilgi seviyesi sayesinde alanına katkı sağlama yetkinliği kazanma. | X | |||||
| 4 | Uzmanlık alanında eleştiri ve değerlendirme yapabilme yetkinliğine sahip olma. | X | |||||
| 5 | Alanındaki yeniliklere ve yeni fikirlere açık olma ve bu yenilikleri değerlendirme yetkinliğine sahip olma. | X | |||||
| 6 | Farklı disiplinlerle ortak çalışabilme yetkinliği kazanma. | X | |||||
| 7 | Teknolojik gelişmeleri takip ederek, araştırma tekniklerini geliştirme. | X | |||||
| 8 | Doktora tezi ile ilgili en az iki akademik yayın yapma (tercihen ulusal veya uluslararası hakemli dergilerde yayınlatma) | X | |||||
| 9 | Uzmanlık alanlarını ulusal ve uluslararası platformlarda tanıtabilme yetkinliği kazanma. | X | |||||
| 10 | Akademik hayatın davranış ve etik duyarlılığına sahip olma. | X | |||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Türklerin İslamiyeti kabul sürecinin anlaşılmasını sağlar | ||||||||||
| 2 | İslamiyeti kabul eden Türk devletlerinin kültürel özelliklerinin öğretir | ||||||||||
| 3 | İlk Müslüman Türk Devletlerinin ortak özelliklerinin saptar | ||||||||||
| 4 | İlk Müslüman Türk Devletlerinin teşkilatlarını karşılaştırır |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ödev | 40 |
| Toplam | 40 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 40 |
| 1. Final | 60 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
| Ara Sınav | 1 | 20 | 20 |
| Ödev | 1 | 20 | 20 |
| Final | 1 | 20 | 20 |
| Toplam İş Yükü | 156 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6,24 | ||
| dersAKTSKredisi | 6 | ||