Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Sömürgecilik Tarihi ve Postkolonyalizm | ULİ 635 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Doktora |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi SONER TAUSCHER |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üyesi SONER TAUSCHER, |
Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Yiğit Cem Eskicioğlu |
Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Öğretim |
Dersin Amacı |
Bu ders, Avrupa Birliği’nin Küresel Güney ile olan tarihsel ve güncel ilişkilerini eleştirel bir perspektiften incelemeyi amaçlamaktadır. Ders, sömürgecilikten postkolonyalizme, göçten insan hakları rejimlerine kadar geniş bir tematik çerçeve sunmaktadır. Öğrenciler, AB’nin ve önde gelen ülkelerinin küresel siyasetteki konumunu kurumsal ve normatif aktörlüğü üzerinden değerlendirmenin yanı sıra tarihsel sömürgecilik mirası ve yeni-sömürgeci dinamikler bağlamında da tartışacaktır. Böylece, Küresel Güney toplumlarının Avrupa ile etkileşimlerini anlamak ve tarihsel ilişkilerin bugünkü uluslararası düzeni nasıl şekillendirdiğini kavramak mümkün olacaktır.
|
Dersin İçeriği |
Ders üç ana bölümden oluşmaktadır: Tarihsel Arka Plan (Hafta 1-7): Sömürgeciliğin ortaya çıkışı, Avrupa güçlerinin Afrika ve Asya’daki genişlemesi, oryantalizm ve kolonyal miras. Modern Dönüşümler (Hafta 9-10): Modernite, neoliberalizm, yeni-sömürgecilik ve insan hakları söylemleri. Postkolonyal ve Güncel Küresel Güney Perspektifleri (Hafta 11-14): Postkolonyal teori, Küresel Güney’in güncel uluslararası krizlere tepkileri ve AB ile ilişkileri, göç ve güvenlikleştirme. HEDEFLER Dersin sonunda öğrenciler: Sömürgecilik, emperyalizm ve postkolonyalizm kavramlarını tanımlayabilecek ve aralarındaki farkları açıklayabilecektir. Avrupa sömürgeciliğinin Afrika ve Asya’da bıraktığı mirasın günümüz küresel ilişkilerindeki yansımalarını tartışabilecektir. Küresel Güney ile AB arasındaki göç, güvenlik ve insan hakları temelli ilişkileri eleştirel olarak değerlendirebilecektir. Yeni-sömürgecilik ve modernite/neoliberalizm bağlantılarını analiz edebilecektir. Postkolonyal teoriyi kullanarak AB-Küresel Güney ilişkilerine dair alternatif yorumlar geliştirebilecektir. Güncel küresel krizlerde (ör. Ukrayna-Rusya savaşı) Küresel Güney’in pozisyonlarını AB perspektifiyle karşılaştırabilecektir.
|
Kalkınma Amaçları |
---|
![]() ![]() ![]() |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Sömürgecilik, emperyalizm ve postkolonyalizm kavramlarını tanımlayabilecek ve aralarındaki farkları açıklayabilecektir. | Anlatım, Beyin Fırtınası, | Ödev / Evde-Çöz Sınavlar, |
2 | Küresel Güney ile AB arasındaki göç, güvenlik ve insan hakları temelli ilişkileri eleştirel olarak değerlendirebilecektir. | Problem Çözme, Tartışma, | Performans Değerlendirme, |
3 | Yeni-sömürgecilik ve modernite/neoliberalizm bağlantılarını analiz edebilecektir. | Problem Çözme, | Ödev / Evde-Çöz Sınavlar, Performans Değerlendirme, |
4 | Postkolonyal teoriyi kullanarak AB-Küresel Güney ilişkilerine dair alternatif yorumlar geliştirebilecektir. | Grupla Çalışma, Tartışma, | Ödev / Evde-Çöz Sınavlar, |
5 | Güncel küresel krizlerde (ör. Ukrayna-Rusya savaşı) Küresel Güney’in pozisyonlarını AB perspektifiyle karşılaştırabilecektir. | Tartışma, Soru-Cevap, | Ödev / Evde-Çöz Sınavlar, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Dersin Tanıtımı ve Giriş | |
2 | AB ve Küresel Güney Üzerine Temel Tartışmalar | |
3 | Sömürgeciliğin Tanımı, Ortaya Çıkışı, Gelişme Süreci ve Sömürgecilikle İlgili Temel Kavramlar | |
4 | Batı için ‘Öteki’ ve Oryantalizm | |
5 | İngiliz Sömürgeciliği | |
6 | Fransız Sömürgeciliği | |
7 | Asya ve Afrika’da Sömürgecilik | |
8 | Vize Haftası | |
9 | Modernite, Neo-liberalizm ve Sömürgecilik | |
10 | İnsan Hakları ve Yeni Sömürgecilik | |
11 | Postkolonyalizm | |
12 | Küresel Güney Üzerine Tartışmalar | |
13 | AB ve Küresel Güney’den Göç | |
14 | Genel Değerlendirme |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Uluslararası İlişkiler alanında en güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç ve gereçleri ve diğer bilimsel kaynaklarla desteklenen ileri düzeyde bilgi ve kavrayışa sahip olma, bunları kullanabilme | X | |||||
2 | Dış Politika ve Uluslararası İlişkiler kavramları, fikirleri ve verilerini, bilimsel yöntemlerle değerlendirme, karmaşık olay, gelişme ve konuları belirleme ve analiz edebilme, tartışmalar yapabilme, olgu ve araştırmalara dayalı öneriler geliştirebilme | X | |||||
3 | Güncel konu ve sorunlar hakkında, tarihi, sosyal ve kültürel boyutlarıyla birlikte bilgi ve fikir sahibi olma | X | |||||
4 | Alana ilgi duyan ve ilgisiz dinleyici gruplarını, Uluslararası İlişkiler ile ilgili konularda bilgilendirme, onlara düşüncelerini, konu ile ilgili problemleri ve çözüm yöntemlerini açık bir biçimde yazılı ve sözlü aktarabilme | X | |||||
5 | Takım çalışmasına uyumlu, inisiyatif sahibi, yenilikçi fikirlere açık ve analitik düşünebilme | X | |||||
6 | Türkçe’yi iyi kullanma, yazılı ve sözlü iletişimi iyi olup kendini doğru şekilde ifade edebilme ve empati yeteneğine sahip olma | X | |||||
7 | Diplomatlık, ataşelik gibi uluslararası ilişkilerin kariyer alanlarında kendini geliştirme potansiyeline ve becerisine sahip olma | X | |||||
8 | Bilgi üretimi ve kullanımı ile bilgiye ulaşmada yöntem ve araştırma teknikleri konusunda beceri sahibi olma | X | |||||
9 | Mesleki ve bilimsel etik davranış ilkelerinin bilincinde olma | X | |||||
10 | Uluslararası İlişkiler Lisans yeterlilikleri üzerine kurulan aynı ya da farklı bir alandaki bilgilerin genişletilmesi ve derinleştirilmesi ile birlikte bilimsel araştırma yaparak bilgiye ulaşma, bilgiyi değerlendirme, yorumlama | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Sömürgecilik, emperyalizm ve postkolonyalizm kavramlarını tanımlayabilecek ve aralarındaki farkları açıklayabilecektir. | 5 | 5 | 5 | 5 | 4 | 3 | 5 | 4 | 3 | 5 |
2 | Küresel Güney ile AB arasındaki göç, güvenlik ve insan hakları temelli ilişkileri eleştirel olarak değerlendirebilecektir. | 5 | 5 | 5 | 5 | 4 | 3 | 5 | 4 | 3 | 5 |
3 | Yeni-sömürgecilik ve modernite/neoliberalizm bağlantılarını analiz edebilecektir. | 5 | 5 | 5 | 5 | 4 | 3 | 5 | 4 | 3 | 5 |
4 | Postkolonyal teoriyi kullanarak AB-Küresel Güney ilişkilerine dair alternatif yorumlar geliştirebilecektir. | 5 | 5 | 5 | 5 | 4 | 3 | 5 | 4 | 3 | 5 |
5 | Güncel küresel krizlerde (ör. Ukrayna-Rusya savaşı) Küresel Güney’in pozisyonlarını AB perspektifiyle karşılaştırabilecektir. | 5 | 5 | 5 | 5 | 4 | 3 | 5 | 4 | 3 | 5 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ödev | 50 |
1. Performans Görevi (Seminer) | 50 |
Toplam | 100 |
1. Final | 100 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Ödev | 12 | 3 | 36 |
Performans Görevi (Seminer) | 3 | 12 | 36 |
Final | 1 | 25 | 25 |
Toplam İş Yükü | 145 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,8 | ||
dersAKTSKredisi | 6 |