| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS | 
|---|---|---|---|---|---|
| Edebiyat Kuramları ve Eleştiri I | YTE 515 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 | 
| Ön Koşul Dersleri | BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ  | 
                                
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe | 
| Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS | 
| Dersin Türü | Seçmeli | 
| Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi SAMET ÇAKMAKER | 
| Dersi Verenler | |
| Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Büşra Ay, Arş. Gör. Melike Kılıç.  | 
                                
| Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Temel Öğretim | 
| Dersin Amacı | Edebiyat Kuramları ve Eleştiri yöntemlerinin öğretilmesi. Edebî metinlerin çözümlenmesine yardımcı olması amacıyla belli başlı edebi kuram ve eleştiri metotlarının incelenmesi.  | 
                                
| Dersin İçeriği | Eleştirinin doğuşu ve gelişimi  | 
                                
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri | 
|---|---|---|---|
| 1 | Edebiyat kuramlarını ve eleştiri yöntemlerini tarihi gelişim içerisinde ele alır. | Deney ve Laboratuvar, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 2 | Edebiyat kuramı ve eleştirisi yöntemlerini öğrenir. | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, Deney ve Laboratuvar, | |
| 3 | Edebiyatın diğer disiplinlerle ilişkisini fark eder. | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, Deney ve Laboratuvar, | |
| 4 | Edebî eseri kuramsal yaklaşımlarla okuma ve çözümleme becerisine sahip olur. | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, Deney ve Laboratuvar, | |
| 5 | Edebiyat kuramları ve eleştiri yöntemlerini sistemli şekilde inceler ve değerlendirir. | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, Deney ve Laboratuvar, | 
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık | 
|---|---|---|
| 1 | Kuram ve yöntem üzerine | |
| 2 | Edebiyat Eleştirisinin Doğuşu ve Gelişimi | |
| 3 | Başlıca Eleştiri Kuramları, Sınıflandırmalar. | |
| 4 | Metin türleri ve biçem | |
| 5 | Edebiyat eleştirisinde kavramlar | |
| 6 | Yansıtma kuramları: Sanatın Görüngü Dünyasını ve Özü Yansıtması | |
| 7 | Yansıtma kuramları: Sanatın İdeal Olanı Yansıtması ve işlevi | |
| 8 | Yansıtma kuramları: Üretim olarak sanat; toplumcu gerçekçilik | |
| 9 | Ara sınav | |
| 10 | Anlatımcılık: Romantiklere göre sanat ve yaratma olarak sanat | |
| 11 | Anlatımcılık: Aktarım olarak anlatımcılık ve işlevi | |
| 12 | Sanatçıya dönük eleştiri: Biçim, içerik ve işlevi. | |
| 13 | Psikanalitik edebiyat kuramı, tanımı ve temeli | |
| 14 | Psikanalitik eleştiri ve yazınsal eleştiri | 
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | 1.Hilmi Yavuz, “Yapısalcılık Üzerine: Kuram mı, Yöntem mi?” Felsefe Üzerine, 1987;  | 
                                
| Ders Kaynakları | |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Türkçeyi doğru, güzel ve anlaşılır bir şekilde kullanma becerisine ulaşır. | X | |||||
| 2 | Atatürk İlkeleri ve inkılapları konusunda bilgi edinir. | ||||||
| 3 | Türk Dili ve Edebiyatı alanında yapılmış güncel araştırmaları takip edebilecek düzeyde yabancı dil bilgisi kazanmayı amaç edinir. | ||||||
| 4 | Türk dilini ses bilgisi, şekil bilgisi, söz dizimi ve anlam bilgisi bakımından inceler. | ||||||
| 5 | Türk Dili ve Edebiyatının metinlerini başlangıcından günümüze kadar edebi olarak ve dil bilgisi açısından değerlendirebilir. | X | |||||
| 6 | Türk Dili ve Edebiyatı alanında yazılmış temel eserleri tanır; Türk dilinin tarihi gelişimini temsil eden örnek metinleri okur ve çeviri yazıya aktarır. | ||||||
| 7 | Çağdaş ve klasik edebiyat bilgi ve teorilerini, belirli akımlar ve kuramlar çerçevesinde değerlendirir, edebiyat ve dil bilimi açısından eleştiri yapar. | X | |||||
| 8 | Edebi dönemler (klasik veya çağdaş), edebi akımlar ve şahsiyetler üzerinde, mesleki sorumluluk bilinciyle bilimsel, edebi, disiplinler arası araştırmalar yapar. | ||||||
| 9 | Lehçe, şive ve ağız bilgisinin içeriğini anlar; Türkiye Türkçesinin ağızlarına ait metinleri inceler. | ||||||
| 10 | Gerekli metot, yöntem ve teknikleri öğrenerek halk bilimi alanında araştırma ve derleme yapabilir. | ||||||
| 11 | Türk Dili ve Edebiyatı alanında akademik düzeyde araştırma ve çalışma yapabilmenin temel bilgi ve becerilerine sahip olur. | X | |||||
| 12 | Türk Dili ve Edebiyatı Programında edindiği bilgi ve teorileri; eğitim-öğretim, araştırma ve kamusal hizmet alanlarında kullanır ve uygular. | X | |||||
| 13 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincini ve bunu gerçekleştirmeye dönük becerileri edinir. | ||||||
| 14 | Türk Dili ve Edebiyatı alanında mesleki sorumluluk ve ahlaki değerleri gözetir. | X | |||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | 
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Edebiyat kuramlarını ve eleştiri yöntemlerini tarihi gelişim içerisinde ele alır. | ||||||||||||||
| 2 | Edebiyat kuramı ve eleştirisi yöntemlerini öğrenir. | ||||||||||||||
| 3 | Edebiyatın diğer disiplinlerle ilişkisini fark eder. | ||||||||||||||
| 4 | Edebî eseri kuramsal yaklaşımlarla okuma ve çözümleme becerisine sahip olur. | ||||||||||||||
| 5 | Edebiyat kuramları ve eleştiri yöntemlerini sistemli şekilde inceler ve değerlendirir. | 
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı | 
| 1. Ödev | 100 | 
| Toplam | 100 | 
| 1. Final | 50 | 
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 50 | 
| Toplam | 100 | 
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | 
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 | 
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 5 | 80 | 
| Ara Sınav | 1 | 1 | 1 | 
| Ödev | 1 | 6 | 6 | 
| Performans Görevi (Seminer) | 1 | 2 | 2 | 
| Final | 1 | 1 | 1 | 
| Toplam İş Yükü | 138 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,52 | ||
| dersAKTSKredisi | 6 | ||