| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS | 
|---|---|---|---|---|---|
| Klâsik Türk Edebiyatı-Zirve Eserler | ETE 522 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 | 
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe | 
| Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS | 
| Dersin Türü | Seçmeli | 
| Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. BAYRAM ALİ KAYA | 
| Dersi Verenler | |
| Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Arzu Yıldırım, Arş. Gör. Bedriye Gülay Açar  | 
                                
| Dersin Kategorisi | Diğer | 
| Dersin Amacı | Leylâ ile Mecnûn ve Hüsn ü Aşk adlı mesnevîlerin ayrıntılı bir şekilde ele alınıp tanıtılması.  | 
                                
| Dersin İçeriği | Klasik Türk Edebiyatının zirve eserlerinden (şâheserlerinden) kabul edilmelerine rağmen, lisans döneminin şartları gereği üzerlerinde yeterince durulamayan Leylâ ile Mecnûn ve Hüsn ü Aşk mesnevîlerinin biçim, dil-üslup, içerik vb. özellikleri bakımından ayrıntılı ve karşılaştırmalı bir şekilde ele alınması, şairlerinin etkilendikleri ve etkiledikleri şairler ile eserler üzerinde ayrıntılı bir şekilde durulması.  | 
                                
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri | 
|---|---|---|---|
| 1 | Klasik Türk Edebiyatında çift kahramanlı aşk konulu mesneviler hakkında bilgi sahibidir. | Anlatım, Soru-Cevap, | |
| 2 | Fuzûlî’nin edebî kişiliği, eserleri ve bilhassa Leylâ ile Mecnûn mesnevîsi hakkında ayrıntılı bilgi sahibidir. | Soru-Cevap, Anlatım, | |
| 3 | Leylâ ile Mecnûn adlı mesnevinin kaynağını ve edebiyatımızdaki ilk örneklerini bilir. | Anlatım, Beyin Fırtınası, | |
| 4 | Fuzûlî’nin Leylâ ile Mecnûn’u yazarken yararlandığı, etkilendiği veya örnek aldığı şair ve eserleri bilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 5 | Leylâ ile Mecnûn’un biçim, içerik, dil ve üslup ile diğer yönlerine ilişkin özelliklerini bilir. | Anlatım, Soru-Cevap, | |
| 6 | Leylâ ile Mecnûn’un etkileri ile eser hakkında yapılan çalışmaları bilir. | Anlatım, | |
| 7 | Şeyh Gâlib’in edebî kişiliği, eserleri ve bilhassa Hüsn ü Aşk mesnevîsi hakkında ayrıntılı bilgi sahibidir. | Anlatım, Soru-Cevap, | |
| 8 | Hüsn ü Aşk’ın yazılış sebebi ile etkilendiği öne sürülen eser ve kaynaklar hakkında bilgi sahidir. | Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Anlatım, | |
| 9 | Hüsn ü Aşk’ın biçim, içerik, dil ve üslup ile diğer yönlerine ilişkin özelliklerini bilir. | Anlatım, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, | |
| 10 | Hüsn ü Aşk’a yazılan nazireler hakkında bilgi sahibidir. | Anlatım, Soru-Cevap, | Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler, | 
| 11 | Hüsn ü Aşk’ın etkileri ile eser hakkında yapılan çalışmaları bilir. | Anlatım, Beyin Fırtınası, | 
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık | 
|---|---|---|
| 1 | Klasik Türk Edebiyatında çift kahramanlı aşk mesnevileri. | Prof. Dr İsmail Ünver’in “Mesnevî” adlı makalesinin “Çift Kahramanlı Aşk Mesnevileri” bölümünün incelenmesi. | 
| 2 | Fuzûlî’nin edebî kişiliği, şairliği ve mesnevileri. | |
| 3 | Leylâ ile Mecnûn mesnevîsinin Arap ve Türk edebiyatlarındaki ilk örnekleri. | |
| 4 | Fuzûlî’nin eserini yazarken etkilendiği şair ve eserler ile mesnevîsinin biçim özellikleri. | Prof. Dr. Pervin Çapan’ın Mesneviye Düşen Aşklar-Ali Şîr Nevâî ve Fuzûlî’nin Leylâ ile Mecnûn Mesnevîlerinin Karşılaştırılması, Muğla 1999 adlı doçentlik takdim tezinin İSAM Ktp.den incelenmesi. | 
| 5 | Leylâ ile Mecnûn’un içerik, dil ve üslûp ile diğer özellikleri. | |
| 6 | Leylâ ile Mecnûn’un günümüz edebiyatına etkileri ve eser üzerine yapılan çalışmalar. | |
| 7 | Şeyh Gâlib’in edebî kişiliği, şairliği ve Hüsn ü Aşk. | |
| 8 | Hüsn ü Aşk mesnevîsinin yazılma sebebi ve şairin eserini yazarken etkilendiği, yararlandığı öne sürülen şair ve eserler. | Abdülbâkî Gölpınarlı’nın Hüsn ü Aşk, İstanbul 1968 adlı çalışmasının ilgili bölümünün incelenmesi. | 
| 9 | ARA SINAV | |
| 10 | Hüsn ü Aşk’ın biçim ve içerik özellikleri. | |
| 11 | Hüsn ü Aşk’ın dil ve üslûp ile diğer özellikleri. | |
| 12 | Hüsn ü Aşk’a yazılan nazîrelerin özellikleri. | |
| 13 | Hüsn ü Aşk’ın günümüz edebiyatına etkileri ve eser hakkında yapılan çalışmalar. | Beşir Ayvazoğlu’nun Şeyh Gâlib Kitabı’ndaki “Yaşayan Şeyh Gâlib” makalesinin incelenmesi. | 
| 14 | Hüsn ü Aşk’ın günümüz edebiyatına etkileri ve eser hakkında yapılan çalışmalar. | Beşir Ayvazoğlu’nun Şeyh Gâlib Kitabı’ndaki “Yaşayan Şeyh Gâlib” makalesinin incelenmesi. | 
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | |
| Ders Kaynakları | 1. Şeyh Gâlip, Hüsn ü Aşk (Hazırlayan: Prof. Dr. Hüseyin Ayan-Prof. Dr. Orhan Okay), Dergah Yayınları, İstanbul 1975,  | 
                                
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Türkçeyi doğru, güzel ve anlaşılır bir şekilde kullanma becerisine ulaşır. | ||||||
| 2 | Atatürk İlkeleri ve inkılapları konusunda bilgi edinir. | X | |||||
| 3 | Türk Dili ve Edebiyatı alanında yapılmış güncel araştırmaları takip edebilecek düzeyde yabancı dil bilgisi kazanmayı amaç edinir. | ||||||
| 4 | Türk dilini ses bilgisi, şekil bilgisi, söz dizimi ve anlam bilgisi bakımından inceler. | X | |||||
| 5 | Türk Dili ve Edebiyatının metinlerini başlangıcından günümüze kadar edebi olarak ve dil bilgisi açısından değerlendirebilir. | X | |||||
| 6 | Türk Dili ve Edebiyatı alanında yazılmış temel eserleri tanır; Türk dilinin tarihi gelişimini temsil eden örnek metinleri okur ve çeviri yazıya aktarır. | X | |||||
| 7 | Çağdaş ve klasik edebiyat bilgi ve teorilerini, belirli akımlar ve kuramlar çerçevesinde değerlendirir, edebiyat ve dil bilimi açısından eleştiri yapar. | ||||||
| 8 | Edebi dönemler (klasik veya çağdaş), edebi akımlar ve şahsiyetler üzerinde, mesleki sorumluluk bilinciyle bilimsel, edebi, disiplinler arası araştırmalar yapar. | ||||||
| 9 | Lehçe, şive ve ağız bilgisinin içeriğini anlar; Türkiye Türkçesinin ağızlarına ait metinleri inceler. | X | |||||
| 10 | Gerekli metot, yöntem ve teknikleri öğrenerek halk bilimi alanında araştırma ve derleme yapabilir. | ||||||
| 11 | Türk Dili ve Edebiyatı alanında akademik düzeyde araştırma ve çalışma yapabilmenin temel bilgi ve becerilerine sahip olur. | ||||||
| 12 | Türk Dili ve Edebiyatı Programında edindiği bilgi ve teorileri; eğitim-öğretim, araştırma ve kamusal hizmet alanlarında kullanır ve uygular. | ||||||
| 13 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincini ve bunu gerçekleştirmeye dönük becerileri edinir. | ||||||
| 14 | Türk Dili ve Edebiyatı alanında mesleki sorumluluk ve ahlaki değerleri gözetir. | ||||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | 
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Klasik Türk Edebiyatında çift kahramanlı aşk konulu mesneviler hakkında bilgi sahibidir. | ||||||||||||||
| 2 | Fuzûlî’nin edebî kişiliği, eserleri ve bilhassa Leylâ ile Mecnûn mesnevîsi hakkında ayrıntılı bilgi sahibidir. | ||||||||||||||
| 3 | Leylâ ile Mecnûn adlı mesnevinin kaynağını ve edebiyatımızdaki ilk örneklerini bilir. | ||||||||||||||
| 4 | Fuzûlî’nin Leylâ ile Mecnûn’u yazarken yararlandığı, etkilendiği veya örnek aldığı şair ve eserleri bilir. | ||||||||||||||
| 5 | Leylâ ile Mecnûn’un biçim, içerik, dil ve üslup ile diğer yönlerine ilişkin özelliklerini bilir. | ||||||||||||||
| 6 | Leylâ ile Mecnûn’un etkileri ile eser hakkında yapılan çalışmaları bilir. | ||||||||||||||
| 7 | Şeyh Gâlib’in edebî kişiliği, eserleri ve bilhassa Hüsn ü Aşk mesnevîsi hakkında ayrıntılı bilgi sahibidir. | ||||||||||||||
| 8 | Hüsn ü Aşk’ın yazılış sebebi ile etkilendiği öne sürülen eser ve kaynaklar hakkında bilgi sahidir. | ||||||||||||||
| 9 | Hüsn ü Aşk’ın biçim, içerik, dil ve üslup ile diğer yönlerine ilişkin özelliklerini bilir. | ||||||||||||||
| 10 | Hüsn ü Aşk’a yazılan nazireler hakkında bilgi sahibidir. | ||||||||||||||
| 11 | Hüsn ü Aşk’ın etkileri ile eser hakkında yapılan çalışmaları bilir. | 
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı | 
| 1. Ara Sınav | 60 | 
| 2. Ödev | 40 | 
| Toplam | 100 | 
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 50 | 
| 3. Final | 50 | 
| Toplam | 100 | 
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | 
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 | 
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 | 
| Ara Sınav | 1 | 6 | 6 | 
| Ödev | 2 | 10 | 20 | 
| Performans Görevi (Laboratuvar) | 1 | 15 | 15 | 
| Toplam İş Yükü | 137 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,48 | ||
| dersAKTSKredisi | 6 | ||