| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS | 
|---|---|---|---|---|---|
| Tanzimat Sonrası Edebiyat ve Düşünce Hareketleri | YTE 505 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 | 
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe | 
| Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS | 
| Dersin Türü | Seçmeli | 
| Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. YILMAZ DAŞCIOĞLU | 
| Dersi Verenler | |
| Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Büşra AY AÇAR, Arş. Gör. Melike KILIÇ.  | 
                                
| Dersin Kategorisi | Diğer | 
| Dersin Amacı | Türk Edebiyatının ilk döneminde ortaya çıkan edebiyat ve düşünce hareketlerinin analizi.  | 
                                
| Dersin İçeriği | Bu derste 1839 Tanzimat Fermanının ve 1856 Islahat Fermanının ortaya çıktığı dönemde oluşan kültür ortamında reaksiyon olarak doğan fikri akımlar ve edebi oluşumlar ele alınmaktadır.  | 
                                
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri | 
|---|---|---|---|
| 1 | Türk Edebiyatı’nın Tanzimat dönemi ve sonrasında ortaya çıkan edebiyat ve düşünce hareketlerini sıralar. | Anlatım, Soru-Cevap, Deney ve Laboratuvar, | |
| 2 | Türk Edebiyatı’nın Tanzimat dönemi ve sonrasında ortaya çıkan edebiyat ve düşünce hareketlerini açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, | |
| 3 | Türk Edebiyatı’nın Tanzimat dönemi ve sonrasında ortaya çıkan edebiyat ve düşünce hareketlerini yorumlar. | Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 4 | Türk Edebiyatı’nın Tanzimat dönemi ve sonrasında ortaya çıkan edebiyat ve düşünce hareketlerini karşılaştırır. | Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 5 | Türk Edebiyatı’nın Tanzimat dönemi ve sonrasında ortaya çıkan edebiyat ve düşünce hareketleri ile ilgili bilgisini geliştirir. | Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar, | |
| 6 | Türk Edebiyatı’nın Tanzimat dönemi ve sonrasında ortaya çıkan edebiyat ve düşünce hareketleri ile ilgili hükme varır. | Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar, | 
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık | 
|---|---|---|
| 1 | Batıyla ilk temaslar; Seyahatnameler ve Sefaretnamelerde Batı. | |
| 2 | Batı tarzı okullar, kurumlar. | |
| 3 | Divan Edebiyatı ve Batı Edebiyatı arasındaki düşünce farkları. | |
| 4 | Tanzimat Fermanı ve getirdiği yenilikler. | |
| 5 | Islahat Fermanı ve getirdiği yenlikler. | |
| 6 | Parlamento, hürriyet, akıl vb. kavramlar. | |
| 7 | Beşiktaş Cemiyet-i İlmiyesi, Cemiyet-i İlmiyeyi Osmaniye, Encümen-i Daniş | |
| 8 | Düşüncede ve yaşayışta ilmi birlik; eski-yeni, doğu-batı tartışması. | |
| 9 | Ara Sınav | |
| 10 | Örgütlenmeler; Yeni Osmanlılar Cemiyeti | |
| 11 | Basın-yayın faliyetleri, düşünce ve edebiyata etkileri. (Tercüman-ı Ahval, Tasvir-i Efkar) | |
| 12 | Ali Suavi ve Muhbir | |
| 13 | Edebiyat ve halk. Sosyal konuların edebiyata girişi. | |
| 14 | Genel değerlendirme ve Meşrutiyet´e giden yolda belirginleşen düşünce hareketleri. | 
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | |
| Ders Kaynakları | 1. 19uncu Asır Türk Edebiyatı Tarihi, A.H.Tanpınar  | 
                                
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Türkçeyi doğru, güzel ve anlaşılır bir şekilde kullanma becerisine ulaşır. | X | |||||
| 2 | Atatürk İlkeleri ve inkılapları konusunda bilgi edinir. | ||||||
| 3 | Türk Dili ve Edebiyatı alanında yapılmış güncel araştırmaları takip edebilecek düzeyde yabancı dil bilgisi kazanmayı amaç edinir. | ||||||
| 4 | Türk dilini ses bilgisi, şekil bilgisi, söz dizimi ve anlam bilgisi bakımından inceler. | X | |||||
| 5 | Türk Dili ve Edebiyatının metinlerini başlangıcından günümüze kadar edebi olarak ve dil bilgisi açısından değerlendirebilir. | X | |||||
| 6 | Türk Dili ve Edebiyatı alanında yazılmış temel eserleri tanır; Türk dilinin tarihi gelişimini temsil eden örnek metinleri okur ve çeviri yazıya aktarır. | ||||||
| 7 | Çağdaş ve klasik edebiyat bilgi ve teorilerini, belirli akımlar ve kuramlar çerçevesinde değerlendirir, edebiyat ve dil bilimi açısından eleştiri yapar. | ||||||
| 8 | Edebi dönemler (klasik veya çağdaş), edebi akımlar ve şahsiyetler üzerinde, mesleki sorumluluk bilinciyle bilimsel, edebi, disiplinler arası araştırmalar yapar. | ||||||
| 9 | Lehçe, şive ve ağız bilgisinin içeriğini anlar; Türkiye Türkçesinin ağızlarına ait metinleri inceler. | ||||||
| 10 | Gerekli metot, yöntem ve teknikleri öğrenerek halk bilimi alanında araştırma ve derleme yapabilir. | ||||||
| 11 | Türk Dili ve Edebiyatı alanında akademik düzeyde araştırma ve çalışma yapabilmenin temel bilgi ve becerilerine sahip olur. | ||||||
| 12 | Türk Dili ve Edebiyatı Programında edindiği bilgi ve teorileri; eğitim-öğretim, araştırma ve kamusal hizmet alanlarında kullanır ve uygular. | ||||||
| 13 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincini ve bunu gerçekleştirmeye dönük becerileri edinir. | ||||||
| 14 | Türk Dili ve Edebiyatı alanında mesleki sorumluluk ve ahlaki değerleri gözetir. | ||||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | 
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Türk Edebiyatı’nın Tanzimat dönemi ve sonrasında ortaya çıkan edebiyat ve düşünce hareketlerini sıralar. | ||||||||||||||
| 2 | Türk Edebiyatı’nın Tanzimat dönemi ve sonrasında ortaya çıkan edebiyat ve düşünce hareketlerini açıklar. | ||||||||||||||
| 3 | Türk Edebiyatı’nın Tanzimat dönemi ve sonrasında ortaya çıkan edebiyat ve düşünce hareketlerini yorumlar. | ||||||||||||||
| 4 | Türk Edebiyatı’nın Tanzimat dönemi ve sonrasında ortaya çıkan edebiyat ve düşünce hareketlerini karşılaştırır. | ||||||||||||||
| 5 | Türk Edebiyatı’nın Tanzimat dönemi ve sonrasında ortaya çıkan edebiyat ve düşünce hareketleri ile ilgili bilgisini geliştirir. | ||||||||||||||
| 6 | Türk Edebiyatı’nın Tanzimat dönemi ve sonrasında ortaya çıkan edebiyat ve düşünce hareketleri ile ilgili hükme varır. | 
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı | 
| 1. Ara Sınav | 50 | 
| 1. Ödev | 20 | 
| 1. Performans Görevi (Seminer) | 30 | 
| Toplam | 100 | 
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 50 | 
| 1. Final | 50 | 
| Toplam | 100 | 
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | 
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 | 
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 5 | 80 | 
| Ara Sınav | 1 | 1 | 1 | 
| Ödev | 1 | 6 | 6 | 
| Performans Görevi (Seminer) | 1 | 2 | 2 | 
| Final | 1 | 1 | 1 | 
| Toplam İş Yükü | 138 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,52 | ||
| dersAKTSKredisi | 6 | ||