| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS | 
|---|---|---|---|---|---|
| Eski Türkçe Met. Üzerinde Anlambilim İncelemeleri | ETD 508 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 | 
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe | 
| Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS | 
| Dersin Türü | Seçmeli | 
| Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. ŞAHRU PİLTEN UFUK | 
| Dersi Verenler | |
| Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Tuğçe Takoğlu  | 
                                
| Dersin Kategorisi | Diğer | 
| Dersin Amacı | Köktürk ve Uygur dönemi Türkçe metinlerden hareket ederek Türkçenin köklerine uzanan incelemelerle isim ve fiillerdeki ilk manaların günümüz Türkçesi ile karşılaştırmasını yapmak,tarihi Türkçeyi art zamanlı bakışlarla kavratmaya çalışmak.  | 
                                
| Dersin İçeriği | 
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri | 
|---|---|---|---|
| 1 | Köktürk ve Uygur dönemi Türkçe metinlerden hareket ederek Türkçenin köklerine uzanan incelemelerle isim ve fiillerdeki ilk manaların günümüz Türkçesi ile karşılaştırmasını yapar. | ||
| 2 | Tarihi Türkçeyi art zamanlı bakışlarla kavrar. | ||
| 3 | Köktürk ve Uygur metinlerinde kullanılan kelimelerin kültür, gelenek ve sosyla yapıyla ilişkisini belirler. | 
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık | 
|---|---|---|
| 1 | Köktürk ve Uygur Türkçesi metinleri üzerine genel bilgi | |
| 2 | Eski Türkçenin söz varlığı | |
| 3 | Köktürk Yazıtlarında cümlelerin semantik özellikleri | |
| 4 | Köktürk Yazıtlarında isimler ve fiiller ve kelime grupları | |
| 5 | Uygur metinlerinde dini, fikri,hissi anlatım örnekleri | |
| 6 | Uygur Türkçesi´nin söz varlığı | |
| 7 | Uygur Türkçesi metinlerinden seçilmiş cümlelerin semantik incelemesi | |
| 8 | Köktürk ve Uygur Türkçelerinin fiil ve iisim varlığının karşılaştırılması | |
| 9 | Ara sınav | |
| 10 | Köktürkçe öncesi için teorik yorumlar | |
| 11 | Uygur Tükçesinden Orta Türkçeye anlam değişmeleri | |
| 12 | Köktürk ve Uygur Türkçelerinde edebi sanatlar | |
| 13 | Köktürk ve Uygur Türkçelerinde deyimler | |
| 14 | Eski Türkçenin arkaik kelimeleri, unutulmuş sözler | 
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | |
| Ders Kaynakları | 1-Akalın,Prof.Dr.Mehmet,(Gabain´den)Eski Türkçenin Grameri,TDK Yay.3.baskı,Ank.2007  | 
                                
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Türkçeyi doğru, güzel ve anlaşılır bir şekilde kullanma becerisine ulaşır. | ||||||
| 2 | Atatürk İlkeleri ve inkılapları konusunda bilgi edinir. | ||||||
| 3 | Türk Dili ve Edebiyatı alanında yapılmış güncel araştırmaları takip edebilecek düzeyde yabancı dil bilgisi kazanmayı amaç edinir. | ||||||
| 4 | Türk dilini ses bilgisi, şekil bilgisi, söz dizimi ve anlam bilgisi bakımından inceler. | ||||||
| 5 | Türk Dili ve Edebiyatının metinlerini başlangıcından günümüze kadar edebi olarak ve dil bilgisi açısından değerlendirebilir. | ||||||
| 6 | Türk Dili ve Edebiyatı alanında yazılmış temel eserleri tanır; Türk dilinin tarihi gelişimini temsil eden örnek metinleri okur ve çeviri yazıya aktarır. | ||||||
| 7 | Çağdaş ve klasik edebiyat bilgi ve teorilerini, belirli akımlar ve kuramlar çerçevesinde değerlendirir, edebiyat ve dil bilimi açısından eleştiri yapar. | ||||||
| 8 | Edebi dönemler (klasik veya çağdaş), edebi akımlar ve şahsiyetler üzerinde, mesleki sorumluluk bilinciyle bilimsel, edebi, disiplinler arası araştırmalar yapar. | ||||||
| 9 | Lehçe, şive ve ağız bilgisinin içeriğini anlar; Türkiye Türkçesinin ağızlarına ait metinleri inceler. | ||||||
| 10 | Gerekli metot, yöntem ve teknikleri öğrenerek halk bilimi alanında araştırma ve derleme yapabilir. | ||||||
| 11 | Türk Dili ve Edebiyatı alanında akademik düzeyde araştırma ve çalışma yapabilmenin temel bilgi ve becerilerine sahip olur. | ||||||
| 12 | Türk Dili ve Edebiyatı Programında edindiği bilgi ve teorileri; eğitim-öğretim, araştırma ve kamusal hizmet alanlarında kullanır ve uygular. | ||||||
| 13 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincini ve bunu gerçekleştirmeye dönük becerileri edinir. | ||||||
| 14 | Türk Dili ve Edebiyatı alanında mesleki sorumluluk ve ahlaki değerleri gözetir. | ||||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | 
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Köktürk ve Uygur dönemi Türkçe metinlerden hareket ederek Türkçenin köklerine uzanan incelemelerle isim ve fiillerdeki ilk manaların günümüz Türkçesi ile karşılaştırmasını yapar. | ||||||||||||||
| 2 | Tarihi Türkçeyi art zamanlı bakışlarla kavrar. | ||||||||||||||
| 3 | Köktürk ve Uygur metinlerinde kullanılan kelimelerin kültür, gelenek ve sosyla yapıyla ilişkisini belirler. | 
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı | 
| 1. Ödev | 30 | 
| Toplam | 30 | 
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 40 | 
| 1. Final | 60 | 
| Toplam | 100 | 
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | 
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 4 | 64 | 
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 | 
| Ara Sınav | 1 | 5 | 5 | 
| Kısa Sınav | 2 | 2 | 4 | 
| Ödev | 1 | 3 | 3 | 
| Performans Görevi (Laboratuvar) | 1 | 15 | 15 | 
| Final | 1 | 15 | 15 | 
| Toplam İş Yükü | 154 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6,16 | ||
| dersAKTSKredisi | 6 | ||