| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS | 
|---|---|---|---|---|---|
| Eski Türkçenin Söz Dizimi | ETD 504 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 | 
| Ön Koşul Dersleri | Köktürkçe, Uygur Türkçesi ve Söz Dizimi derslerini lisans düzeyinde almış olmak.  | 
                                
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe | 
| Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS | 
| Dersin Türü | Seçmeli | 
| Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi BAHRİ KUŞ | 
| Dersi Verenler | |
| Dersin Yardımcıları | Dr. Öğr. Üyesi Bahri KUŞ  | 
                                
| Dersin Kategorisi | Diğer | 
| Dersin Amacı | Eski Türkçe Dönemi metinlerinden hareketle öğrencilere yüksek lisans seviyesinde Türkçenin söz dizimi kuralları hakkında bilgi vermek.  | 
                                
| Dersin İçeriği | Eski Türkçede kavramlar, ekleşme bilgisi ve cümle kuruluşu.  | 
                                
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri | 
|---|---|---|---|
| 1 | Eski Türkçede söz dizimi hakkında bilgi sahibi olma | Tartışma, | |
| 2 | Cümle türleri ve kelime grubu-cümle arası farkı kavrama | Tartışma, | |
| 3 | Eski Türkçede cümlelerin öğeleri hakkında bilgi sahibi yapma ve metinlerde uygulama | Tartışma, | 
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık | 
|---|---|---|
| 1 | Kök ve köken halindeki öğeler | A. Von Gabain, Eski Türkçenin Grameri (Çev. M. Akalın) TDK Yay., Ank. 1988, XIX+ 313 s adlı kitabı incelenecek. | 
| 2 | Daha küçük Parçalara Ayrılamayan Dil Öğeleri | |
| 3 | Başka Lehçe ve Şivelerden alınmış Dil öğeleri | |
| 4 | Gövde halindeki Öğeler | |
| 5 | Kelime Grupları ve Çeşitleri | Cengiz ALYILMAZ, Orhun Yazıtlarının Sözdizimi Ata. Üniv. Yay. Erzurum 1994, 379 s. adlı kitabı incelenecek | 
| 6 | Kelime Gruplarının cümlede Kullanış Biçimleri | |
| 7 | Cümle Çeşitleri: Yapı, anlam Diziliş Yüklemine göre | |
| 8 | Cümle Öğeleri: Özne + Tümleç + Yüklem | |
| 9 | Orhun- Uygur Türkçesi Cümle Çeşitleri Mukayesesi | |
| 10 | Edatların Cümlelerdeki Yeri ve Kullanış Şekilleri | |
| 11 | Cümlede Olumsuzluk | |
| 12 | İsim ve Fiil Cümlelerinin Metin Bilim Açısından İncelenmesi | |
| 13 | Eski Uygur ve yeni Uygur Cümle Karşılaştırılması | |
| 14 | Eski Türkçe- Türkiye Türkçesi Cümle Karşılaştırılması | 
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | Belirli bir kitap takip edilmeyecek, öğrencilere içerikle ilgili her türlü materyal öğretim üyeleri tarafından verilecektir.  | 
                                
| Ders Kaynakları | 1- Cengiz ALYILMAZ, Orhun Yazıtlarının Sözdizimi Ata. Üniv. Yay. Erzurum 1994, 379 s.   | 
                                
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Türkçeyi doğru, güzel ve anlaşılır bir şekilde kullanma becerisine ulaşır. | X | |||||
| 2 | Atatürk İlkeleri ve inkılapları konusunda bilgi edinir. | ||||||
| 3 | Türk Dili ve Edebiyatı alanında yapılmış güncel araştırmaları takip edebilecek düzeyde yabancı dil bilgisi kazanmayı amaç edinir. | X | |||||
| 4 | Türk dilini ses bilgisi, şekil bilgisi, söz dizimi ve anlam bilgisi bakımından inceler. | ||||||
| 5 | Türk Dili ve Edebiyatının metinlerini başlangıcından günümüze kadar edebi olarak ve dil bilgisi açısından değerlendirebilir. | X | |||||
| 6 | Türk Dili ve Edebiyatı alanında yazılmış temel eserleri tanır; Türk dilinin tarihi gelişimini temsil eden örnek metinleri okur ve çeviri yazıya aktarır. | ||||||
| 7 | Çağdaş ve klasik edebiyat bilgi ve teorilerini, belirli akımlar ve kuramlar çerçevesinde değerlendirir, edebiyat ve dil bilimi açısından eleştiri yapar. | ||||||
| 8 | Edebi dönemler (klasik veya çağdaş), edebi akımlar ve şahsiyetler üzerinde, mesleki sorumluluk bilinciyle bilimsel, edebi, disiplinler arası araştırmalar yapar. | X | |||||
| 9 | Lehçe, şive ve ağız bilgisinin içeriğini anlar; Türkiye Türkçesinin ağızlarına ait metinleri inceler. | X | |||||
| 10 | Gerekli metot, yöntem ve teknikleri öğrenerek halk bilimi alanında araştırma ve derleme yapabilir. | X | |||||
| 11 | Türk Dili ve Edebiyatı alanında akademik düzeyde araştırma ve çalışma yapabilmenin temel bilgi ve becerilerine sahip olur. | X | |||||
| 12 | Türk Dili ve Edebiyatı Programında edindiği bilgi ve teorileri; eğitim-öğretim, araştırma ve kamusal hizmet alanlarında kullanır ve uygular. | ||||||
| 13 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincini ve bunu gerçekleştirmeye dönük becerileri edinir. | ||||||
| 14 | Türk Dili ve Edebiyatı alanında mesleki sorumluluk ve ahlaki değerleri gözetir. | ||||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | 
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Eski Türkçede söz dizimi hakkında bilgi sahibi olma | 5 | 5 | 5 | 5 | ||||||||||
| 2 | Cümle türleri ve kelime grubu-cümle arası farkı kavrama | 5 | 5 | 5 | |||||||||||
| 3 | Eski Türkçede cümlelerin öğeleri hakkında bilgi sahibi yapma ve metinlerde uygulama | 5 | 5 | 5 | 
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı | 
| 1. Ara Sınav | 100 | 
| Toplam | 100 | 
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 50 | 
| 1. Final | 50 | 
| Toplam | 100 | 
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | 
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 | 
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 4 | 64 | 
| Ara Sınav | 1 | 5 | 5 | 
| Ödev | 1 | 10 | 10 | 
| Performans Görevi (Laboratuvar) | 1 | 20 | 20 | 
| Toplam İş Yükü | 147 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,88 | ||
| dersAKTSKredisi | 6 | ||