| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS | 
|---|---|---|---|---|---|
| Söz-Ek-Ses Düzeninde Parelel Karşıtlıklar | YTD 512 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 | 
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe | 
| Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS | 
| Dersin Türü | Seçmeli | 
| Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi ÇİĞDEM TOPÇU | 
| Dersi Verenler | |
| Dersin Yardımcıları | Dr. Öğr. Üyesi Bahri KUŞ  | 
                                
| Dersin Kategorisi | Diğer | 
| Dersin Amacı | Türk dilinin karşıtlık düzenini ses, şekil, ekleşme düzleminde kavratmak.  | 
                                
| Dersin İçeriği | Karşıtlık kavramının ses, şekil, söz dizimi düzleminde işleme şekli, karşıtlık türleri, yatay, dikey, çapraz ve paralel karşıtlık  | 
                                
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri | 
|---|---|---|---|
| 1 | Karşıtlık teriminin ne olduğunu bilir ve açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Grupla Çalışma, | |
| 2 | Karşıtlık türlerini sıralar ve örneklendirir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Grupla Çalışma, | |
| 3 | Karşıtlık ilişkilerini bilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | 
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık | 
|---|---|---|
| 1 | Karşıtlık nedir? tanımı ve içeriği | Karşıtlık terimi hakkında araştırma yapmış olmak. | 
| 2 | Karşıtlığın mahiyeti, alanı | Karşıtlık terimi hakkında araştırma yapmış olmak. | 
| 3 | Dil bilgisinin temelleri bakımından karşıtlık türleri | Karşıtlık türleri hakkında araştırma yapmış olmak. | 
| 4 | Seste karşıtlık | Karşıtlık türleri hakkında araştırma yapmış olmak. | 
| 5 | Seste karşıtlık | Ses bilgisi konularını tekrar etmiş olmak. | 
| 6 | Ek ve ekleşme düzeninde karşıtlık | Ekleşme bilgisi konularını tekrar etmiş olmak. | 
| 7 | Ek ve ekleşme düzeninde karşıtlık | Ekleşme bilgisi konularını tekrar etmiş olmak. | 
| 8 | Ek ve ekleşme düzeninde karşıtlık | Ekleşme bilgisi konularını tekrar etmiş olmak. | 
| 9 | Ek sınıfları | Ek sınıfları hakkındaki kaynakları incelemiş olmak | 
| 10 | Ek sınıfları | Ek sınıfları hakkındaki kaynakları incelemiş olmak | 
| 11 | Ek sınıfları | Ek sınıfları hakkındaki kaynakları incelemiş olmak | 
| 12 | Karşıtlık türleri: yatay-dikey-çapraz karşıtlık | Verilen örnekleri incelemiş olmak. | 
| 13 | Karşıtlık türleri: yerdaş-yandaş karşıtlık | Verilen örnekleri incelemiş olmak. | 
| 14 | Karşıtlık türleri: yerdaş-yandaş karşıtlık | Verilen örnekleri incelemiş olmak. | 
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | |
| Ders Kaynakları | Korkmaz, Zeynep; Türkiye Türkçesi Grameri (Şekil Bilgisi); TDK Yay., Ankara, 2009. 
 Turan, Zikri; Türkçenin Yapım ve Çekim Düzeninde Yer Alan Eklerin Sınıflandırılması Nasıl Olmalıdır?, 4. Uluslar Arası Türk Dili Kurultayı’nda sunulan bildiri, 25-29 Eylül 2000, Çeşme-İZMİR;  | 
                                
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Türkçeyi doğru, güzel ve anlaşılır bir şekilde kullanma becerisine ulaşır. | ||||||
| 2 | Atatürk İlkeleri ve inkılapları konusunda bilgi edinir. | ||||||
| 3 | Türk Dili ve Edebiyatı alanında yapılmış güncel araştırmaları takip edebilecek düzeyde yabancı dil bilgisi kazanmayı amaç edinir. | ||||||
| 4 | Türk dilini ses bilgisi, şekil bilgisi, söz dizimi ve anlam bilgisi bakımından inceler. | X | |||||
| 5 | Türk Dili ve Edebiyatının metinlerini başlangıcından günümüze kadar edebi olarak ve dil bilgisi açısından değerlendirebilir. | X | |||||
| 6 | Türk Dili ve Edebiyatı alanında yazılmış temel eserleri tanır; Türk dilinin tarihi gelişimini temsil eden örnek metinleri okur ve çeviri yazıya aktarır. | ||||||
| 7 | Çağdaş ve klasik edebiyat bilgi ve teorilerini, belirli akımlar ve kuramlar çerçevesinde değerlendirir, edebiyat ve dil bilimi açısından eleştiri yapar. | ||||||
| 8 | Edebi dönemler (klasik veya çağdaş), edebi akımlar ve şahsiyetler üzerinde, mesleki sorumluluk bilinciyle bilimsel, edebi, disiplinler arası araştırmalar yapar. | ||||||
| 9 | Lehçe, şive ve ağız bilgisinin içeriğini anlar; Türkiye Türkçesinin ağızlarına ait metinleri inceler. | X | |||||
| 10 | Gerekli metot, yöntem ve teknikleri öğrenerek halk bilimi alanında araştırma ve derleme yapabilir. | ||||||
| 11 | Türk Dili ve Edebiyatı alanında akademik düzeyde araştırma ve çalışma yapabilmenin temel bilgi ve becerilerine sahip olur. | X | |||||
| 12 | Türk Dili ve Edebiyatı Programında edindiği bilgi ve teorileri; eğitim-öğretim, araştırma ve kamusal hizmet alanlarında kullanır ve uygular. | ||||||
| 13 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincini ve bunu gerçekleştirmeye dönük becerileri edinir. | ||||||
| 14 | Türk Dili ve Edebiyatı alanında mesleki sorumluluk ve ahlaki değerleri gözetir. | ||||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | 
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Karşıtlık teriminin ne olduğunu bilir ve açıklar. | 5 | 0 | 5 | |||||||||||
| 2 | Karşıtlık türlerini sıralar ve örneklendirir. | 5 | 5 | ||||||||||||
| 3 | Karşıtlık ilişkilerini bilir. | 5 | 5 | 5 | 5 | 
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı | 
| 1. Ödev | 40 | 
| 1. Ara Sınav | 60 | 
| Toplam | 100 | 
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 40 | 
| 1. Final | 60 | 
| Toplam | 100 | 
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | 
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 | 
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 | 
| Ara Sınav | 1 | 12 | 12 | 
| Kısa Sınav | 1 | 4 | 4 | 
| Ödev | 1 | 6 | 6 | 
| Performans Görevi (Seminer) | 1 | 6 | 6 | 
| Final | 1 | 14 | 14 | 
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 | 
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 4 | 64 | 
| Ara Sınav | 1 | 9 | 9 | 
| Ödev | 1 | 8 | 8 | 
| Final | 1 | 12 | 12 | 
| Toplam İş Yükü | 279 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 11,16 | ||
| dersAKTSKredisi | 6 | ||