| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| İlk Dönem Kelam Eserleri | KLM 504 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
| Ön Koşul Dersleri | Yok |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. SÜLEYMAN AKKUŞ |
| Dersi Verenler | |
| Dersin Yardımcıları | Prof. Dr. Ramazan Biçer Doç. Dr. Hülya Terzioğlu Dr. Öğr. Üyesi Zeynep Şeker |
| Dersin Kategorisi | Diğer |
| Dersin Amacı | Klasik dönemde yazılmış kelam kaynaklarını dil, üslup ve konuları bakımından değerlendirmeye tabi tutabilme becerisi kazandırmak. |
| Dersin İçeriği | Mütekaddimîn dönemi kelam kaynaklarını farklı yönlerden değerlendirme; ele aldığı konular, anlatım biçimleri, kullandıkları deliller, inanç esaslarını savunmada karşı oldukları aykırı düşünceler, düşünce grupları. |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | İlk dönem Kelam kaynaklarını analiz eder | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 2 | İlk dönem Kelam kaynaklarındaki kelam metotlarını analiz eder. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 3 | Kaynakları konuları dil ve üslüp özellikleri bakımından irdeleme, İslam inanç esaslarının müdafaasında izlediği yöntemleri öğrenme. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 4 | İlk dönem Kelam kaynaklarını analiz eder. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 5 | İlk dönem Kelam kaynaklarını mukayese eder. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 6 | İlk dönem Kelam kaynaklarını okuma ve anlama becerisini geliştirir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Ebû Hanîfe/Fıkhul-ekber tanıtımı ve metninden örnek | |
| 2 | Eş´arî´nin/el-Luma fi'r-redd alâ ehliz-zeyğ vel-bida tanıtımı ve metninden örnek | |
| 3 | Eşarî/el-İbane an usûlid-diyâne tanıtımı ve metninden örnek | |
| 4 | Matürîdî/Kitâbüt-tevhîd. tanıtımı ve metninden örnek | |
| 5 | Matürîdî/Kitâbüt-tevhîd metninden örnek | |
| 6 | Bâkıllânî/Kitâbüt-temhîd tanıtımı ve metninden örnek | |
| 7 | Bâkıllânî/Kitâbüt-temhîd metninden örnek | |
| 8 | Abdulkahir el-Bağdâdî/ Usulu´d-Din metninin tanıtımı ve örnek | |
| 9 | Cüveynî Kitâbül-irşâd, Akîdetün-nizâmiyye tanıtımları ve metinlerden örnekler | |
| 10 | Hakîm Semerkandî/es-Sevâdül-azam tanıtımı ve metninden örnek | |
| 11 | Hakîm Semerkandî es-Sevâdül-azam metninden örnek | |
| 12 | Pezdevî/Usulüd-dîn tanıtımı ve metninden örnek | |
| 13 | Pezdevî/Usulüd-dîn metninden örnek | |
| 14 | Genel değerlendirme |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | [1] Ebû Hanîfe/Fıkhul-ekber |
| Ders Kaynakları | [2] Eşarînin/el-Luma fir-redd alâ ehliz-zeyğ vel-bida |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | İlgili alanda bilimsel bilgi oluşturacak veri toplama, literatür inceleme ve analiz yapma becerisini kazanmak; Bilimsel araştırma sürecine ilişkin yöntem bilgi ve becerisinde ustalaşmış olmak; Bilimsel çalışmalarında kuramsal, yöntemsel ve uygulama bağlamında en az bir alanda katkı sağlama becerisini kazanmak; Eleştirel bir değerlendirme ve sentez yapma yeterliliği kazanmak; Yeniliklere ve yeni fikirlere açık olma ve yeni fikirler üretebilme becerisi kazanmak; Disiplinler arası çalışabilme becerisine sahip olmak ve farklı alanlardaki kuram, yöntem ve uygulamaları ilgili alana adapte edebilme becerisi kazanmak; İlgili alandaki teknolojik gelişmeleri, bilimsel ilerlemeleri ve bilgi teknolojilerini yakından takip etmek; Akademik yazım alışkanlığına katkı sağlayacak alanı ile ilgili en az bir yayın yapmak; Uzmanlık alanları ile ilgili olarak ulusal ve uluslar arası çevrelerle iletişim kurabilme becerisi kazanmak; Akademik hayatın gerektirdiği düzeyde davranış ve etik duyarlılığa sahip olmak | ||||||
| 1 | İlgili alanda bilimsel bilgi oluşturacak veri toplama, literatür inceleme ve analiz yapma becerisini kazanmak; Bilimsel araştırma sürecine ilişkin yöntem bilgi ve becerisinde ustalaşmış olmak; Bilimsel çalışmalarında kuramsal, yöntemsel ve uygulama bağlamında en az bir alanda katkı sağlama becerisini kazanmak; Eleştirel bir değerlendirme ve sentez yapma yeterliliği kazanmak; Yeniliklere ve yeni fikirlere açık olma ve yeni fikirler üretebilme becerisi kazanmak; Disiplinler arası çalışabilme becerisine sahip olmak ve farklı alanlardaki kuram, yöntem ve uygulamaları ilgili alana adapte edebilme becerisi kazanmak; İlgili alandaki teknolojik gelişmeleri, bilimsel ilerlemeleri ve bilgi teknolojilerini yakından takip etmek; Akademik yazım alışkanlığına katkı sağlayacak alanı ile ilgili en az bir yayın yapmak; Uzmanlık alanları ile ilgili olarak ulusal ve uluslar arası çevrelerle iletişim kurabilme becerisi kazanmak; Akademik hayatın gerektirdiği düzeyde davranış ve etik duyarlılığa sahip olmak | X | |||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 1 |
|---|---|---|---|
| 1 | İlk dönem Kelam kaynaklarını analiz eder | 2 | 2 |
| 2 | İlk dönem Kelam kaynaklarındaki kelam metotlarını analiz eder. | 3 | 3 |
| 3 | Kaynakları konuları dil ve üslüp özellikleri bakımından irdeleme, İslam inanç esaslarının müdafaasında izlediği yöntemleri öğrenme. | 3 | 3 |
| 4 | İlk dönem Kelam kaynaklarını analiz eder. | 3 | 3 |
| 5 | İlk dönem Kelam kaynaklarını mukayese eder. | 3 | 3 |
| 6 | İlk dönem Kelam kaynaklarını okuma ve anlama becerisini geliştirir. | 3 | 3 |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ara Sınav | 100 |
| Toplam | 100 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 40 |
| 1. Final | 60 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
| Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
| Kısa Sınav | 2 | 10 | 20 |
| Performans Görevi (Seminer) | 1 | 10 | 10 |
| Final | 1 | 10 | 10 |
| Toplam İş Yükü | 146 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,84 | ||
| dersAKTSKredisi | 6 | ||