| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Sanat Sosyolojisi | RES 538 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. TUĞBA AYAS ÖNOL |
| Dersi Verenler | |
| Dersin Yardımcıları | |
| Dersin Kategorisi | Diğer |
| Dersin Amacı | Ders sanat ve sosyolojinin kesişim noktalarını inceleyerek sanatın sosyolojik boyutunu tartışmaya açmayı hedeflemektedir. |
| Dersin İçeriği | Sanat sosyolojisi; Kültür Endüstrisi; Yaratıcı Endüstriler; Kültürel Direniş; Sanat Emeği; |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Sanat ve Sosyoloji arasındaki ilişkiyi öğrenir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 2 | Sosyolojinin sanat eserini nasıl analiz ettiğini öğrenir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 3 | Sanatın toplumsal yönünü tartışır | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 4 | Sanatçının emeğini sosyolojik olarak değerlendirebilir | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 5 | Sanatın toplumsal rolünü ve olası görevlerini tartışabilir | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Giriş: Sanat ve Sosyoloji nerede kesişir? | - |
| 2 | Sanat Nesnesinin Sosyolojik Okuması | Zolberg, Vera. “Sanat Nesnesinin Sosyolojik Okuması”, Bir Sanat Sosyolojisi Oluşturmak, ss:61-85. |
| 3 | Sanatçıya Sosyolojik Bakış | Zolberg, Vera. “Sanatçı Doğulur mu? Sanatçı Olunur mu?”, Bir Sanat Sosyolojisi Oluşturmak, ss:113-140. |
| 4 | Toplum ve Kültür Endüstrisi | Adorno, Theodor. “Kitlelerin Aldatılışı olarak Aydınlanma”, Kültür Endüstrisi/ Kültür Yönetimi, ss:45-108. |
| 5 | 21. yüzyılda Yaratıcı Endüstriler | Raunig, Gerald. “Kitlelerin Aldatılışı olarak Yaratıcı Endüstriler”, Sanat Emeği: Kültür İşçileri ve Prekarite, ss:219-236. |
| 6 | Kültürel Direniş Aracı olarak Sanat | Foster, Hal. (2011). “Kültürel Direniş”. Sanat/Siyaset. Ali Artun (ed.). ss: 131-154. |
| 7 | Sanat ve Sanat Emeği | Artun, Ali. “Sanat Emeği”, Sanat Emeği: Kültür İşçileri ve Prekarite, ss:11-21. |
| 8 | Sanat Emeği ve Kültür İşçileri | |
| 9 | ARA SINAV_ FİNAL Ödev Taslağı | - |
| 10 | Neoliberalizm ve Sanat Emeği | |
| 11 | Sanat ve Yönetimsellik İlişkisi | |
| 12 | Sanatın Ölçüsü | Paolo Virno. “Sanatın Ölçüsüzlüğü”, 169-204. |
| 13 | Sanat Eğitimi ve Toplumsal Eşitsizlik | Bakçay, Ezgi. “Sanatçıları Kim Yarattı? Sanat Eğitiminde Toplumsal Eşitsizliğin Yeniden Üretimi” _ E-skop |
| 14 | Tekrar ve Tartışma | - |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | |
| Ders Kaynakları | |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Bir fikirden yola çıkarak, tasarım, eskiz ve proje bazında çalışma alışkanlığı kazanımıyla bir sanat üretimi gerçekleştirmek | ||||||
| 2 | Gerçekleştirilen sanat projesinin, geçmişten günümüze bir perspektif içerisinde ki orjinalitesinin sorgulanması | ||||||
| 3 | Sanatsal bir olguyu, tarihi, sosyolojik, estetik, psikolojik, felsefi ve politik boyutuyla değerlendirebilecek bir entellektüel birikim yapılandırmak | X | |||||
| 4 | Aynı entellektüel birikimle, global dünya içerisinde, kendi kültürel referansı ile sanatsal sorunsalının ilişkilendirilmesi | X | |||||
| 5 | Analitik düşünerek, tez, anti tez ve bunun sonucunda sentez yaparak, kendi kültürünü referans alabilecek özgüven ile çağın olgularının sorgulanması | X | |||||
| 6 | Kültürel tüketim ihtiyacını artıracak kültürel ve sanatsal etkinlikler gerçekleştirmek | X | |||||
| 7 | Kültürel ve sanatsal birikimi yaratıcılık ve tasarım temelli alanlara ( Sahne, vitrin vs. tasarımı gibi) uyarlamak | ||||||
| 8 | Sanatsal projelerin yaratımı, sunulması, dolaşımı ve satışını içeren bir yelpazede yer alabilecek bir birikimi organize etmek | ||||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Sanat ve Sosyoloji arasındaki ilişkiyi öğrenir. | 5 | 5 | ||||||
| 2 | Sosyolojinin sanat eserini nasıl analiz ettiğini öğrenir. | 5 | 5 | ||||||
| 3 | Sanatın toplumsal yönünü tartışır | 5 | 5 | ||||||
| 4 | Sanatçının emeğini sosyolojik olarak değerlendirebilir | 5 | 5 | ||||||
| 5 | Sanatın toplumsal rolünü ve olası görevlerini tartışabilir | 5 | 5 |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ara Sınav | 40 |
| 1. Ödev | 30 |
| 1. Performans Görevi (Uygulama) | 30 |
| Toplam | 100 |
| 1. Final | 40 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
| Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
| Ödev | 1 | 15 | 15 |
| Performans Görevi (Uygulama) | 1 | 15 | 15 |
| Final | 1 | 14 | 14 |
| Toplam İş Yükü | 150 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6 | ||
| dersAKTSKredisi | 6 | ||