| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Kültür Sosyolojisi | RES 537 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. TUĞBA AYAS ÖNOL |
| Dersi Verenler | |
| Dersin Yardımcıları | |
| Dersin Kategorisi | Diğer |
| Dersin Amacı | Bu ders, kültür kuramı ve sosyolojisinin gelişimine olanak sağlamış Batı felsefesi düşünürlerini ve akımlarını tartışmayı hedeflemektedir. |
| Dersin İçeriği | Ders, modernliğin başlangıcından günümüze kadar olan dönemi kapsamaktadır. Bu bağlamda, Descartes, Kant, Hegel, Marx, Romantizm, Frankfurt Okulu, Postyapısalcılık gibi düşünür ve akımlara referans verilerek tartışma yapılacaktır. |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Modern öznenin inşası hakkında bilgi sahibi olur | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, | |
| 2 | Kültür kuramı ve sosyoloji alanındaki önemli düşünürlerin yaklaşımlarını öğrenir | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | Doğru Yanlış Testleri, |
| 3 | Tarih Felsefesi hakkında bilgi sahibi olur | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 4 | Postyapısalcı felsefe hakkında bilgi sahibi olur | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 5 | test | Anlatım, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Giriş | |
| 2 | Descartes ve Kartezyen öznenin İnşası | |
| 3 | Kant’ta Etik ve Estetik Özne | |
| 4 | Romantizm Eleştirisi | |
| 5 | Hegel ve Tarih Felsefesi | |
| 6 | Marx ve Siyasal İktisad Eleştirisi | |
| 7 | Frankfurt Okulu ve Marksizm | |
| 8 | Frankfurt Okulu | |
| 9 | Frankfurt Okulu ve Modernizm | |
| 10 | Benjamin´in Tarih Anlayışı | |
| 11 | Pasajlar | |
| 12 | Foucault ve İktidar Anlayışı | |
| 13 | Deleuze ve Guattari: Kapitalizm ve Şizofreni | |
| 14 | Sonuç: Değerlendirme |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | |
| Ders Kaynakları |
-Dellaloğlu Besim; Romantik Muamma, Ayrıntı.
-Dellaloğlu Besim; Benjaminia: Dil, Tarih ve Coğrafya, Ayrıntı.
-Dellaloğlu Besim; Frankfurt Okulu´nda Sanat ve Toplum, Say.
-Dellaloğlu Besim (der); Benjamin, Say.
FICHTE, Johann Gottlieb; Foundations of Trancendental Philosophy, Cornell University Press, 1992.
-FICHTE, Johann Gottlieb; The Vacation of Man, Hackett, 1987.
-GADAMER, Hans-Georg; Truth and Method, Stagbooks,1993.
-HEGEL, G.W.F; Tinin Görüngübilimi, çev: Aziz Yardımlı, İdea, 1986.
-HEIDEGGER, Martin; “Hölderlin ve Şiirin Özü”, Hölderlin, Seçme Şiirler, çev: Turan Oflazoğlu, İz, İstanbul, 1997.
-HEIDEGGER, Martin; “Yurdavarış/Hısımlara”, Defter, sayı:25, 1995
-HEIDEGGER, Martin; Özdeşlik ve Ayrım, çev: Necati Aça, Bilim ve Sanat, Ankara, 1997.
-HEİDEGGER, Martin; “Günlük İnsan ve “Onlar” Alanı”, Çağdaş Felsefe, Bedia Akarsu, MEB, İstanbul, 1979.
-HÖLDERLIN, Friedrich; “Yurda Varış. Hısımlara”, Defter, sayı:25, 1995.
-HÖLDERLIN, Friedrich; Seçme Şiirler, çev: Turan Oflazoğlu, İz, İstanbul, 1997.
-HÖLDERLIN, Friedrich; Selected Poems and Fragments, Penguin, 1998.
-HÖLDERLİN, Friedrich; Empedokles, çev: İsmet Zeki Eyüboğlu, Cumhuriyet, İstanbul, 2000.
-HÖLDERLİN, Friedrich; Hyperion I, çev: Melahat Togar, MEB, İstanbul, 1990.
-HÖLDERLİN, Friedrich; Hyperion II, çev: Melahat Togar, MEB, İstanbul, 1990.
-KANT, Immanuel; Seçilmiş Yazılar, çev: Nejat Bozkurt, Remzi, İstanbul, 1984.
-KANT; Immanuel, Critique of Judgement, Oxford, 1952.
-NIETZSCHE, Friedrich; Tragedyanın Doğuşu, çev: İsmet Zeki Eyuboğlu, Say, İstanbul, 1994.
-NOVALIS, Fragmanlar, çev: Battal İnandı, Kültür ve Turizm Bakanlığı Yayınları, Ankara, 1987
-NOVALIS; “Geceye Övgüler”, çev: Ahmet Cemal, KİTAPLIK, sayı:42, Temmuz-Ağustos 2000.
-NOVALIS; Geceye Kasideler, çev: Melahat Togar, Oğlak, İstanbul, 1995.
-NOVALIS; Philosophical Writings, SUNY, 1997.
-SCHELLING, Friedrich; The Philosophy of Art, University of Minnesota Press, 1989.
-SCHILLER, Friedrich; Baladlar ve Şiirler, çev: Burhanettin Batıman, İstanbul Matbaası, tarihsiz.
-SCHILLER, Friedrich; İnsanın Estetik Eğitimi Üzerine Bir Dizi Mektup, çev: Melahat Özgü, MEB, Ankara, 1990.
-SCHİLLER, Friedrich; Felsefe ve Şiir, çev: Burhanettin Batıman, Yaba, İstanbul, 2001.
-SCHLEGEL, Friedrich; Philosophical Fragments, University of Minnesota Press, 1995.
-SCHLEIERMACHER, Friedrich; Dialectic, Scholars Press, 1996.
-SCHLEIERMACHER, Friedrich; Hermeneutics and Criticism, Cambridge University Press, 1998.
-SCHLEIERMACHER, Friedrich; On Religion: Speeches to Its Cultured Despisers, Westminster/John Knox Press, 1994.
|
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Bir fikirden yola çıkarak, tasarım, eskiz ve proje bazında çalışma alışkanlığı kazanımıyla bir sanat üretimi gerçekleştirmek | ||||||
| 2 | Gerçekleştirilen sanat projesinin, geçmişten günümüze bir perspektif içerisinde ki orjinalitesinin sorgulanması | ||||||
| 3 | Sanatsal bir olguyu, tarihi, sosyolojik, estetik, psikolojik, felsefi ve politik boyutuyla değerlendirebilecek bir entellektüel birikim yapılandırmak | X | |||||
| 4 | Aynı entellektüel birikimle, global dünya içerisinde, kendi kültürel referansı ile sanatsal sorunsalının ilişkilendirilmesi | X | |||||
| 5 | Analitik düşünerek, tez, anti tez ve bunun sonucunda sentez yaparak, kendi kültürünü referans alabilecek özgüven ile çağın olgularının sorgulanması | X | |||||
| 6 | Kültürel tüketim ihtiyacını artıracak kültürel ve sanatsal etkinlikler gerçekleştirmek | X | |||||
| 7 | Kültürel ve sanatsal birikimi yaratıcılık ve tasarım temelli alanlara ( Sahne, vitrin vs. tasarımı gibi) uyarlamak | ||||||
| 8 | Sanatsal projelerin yaratımı, sunulması, dolaşımı ve satışını içeren bir yelpazede yer alabilecek bir birikimi organize etmek | ||||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Modern öznenin inşası hakkında bilgi sahibi olur | ||||||||
| 2 | Kültür kuramı ve sosyoloji alanındaki önemli düşünürlerin yaklaşımlarını öğrenir | ||||||||
| 3 | Tarih Felsefesi hakkında bilgi sahibi olur | ||||||||
| 4 | Postyapısalcı felsefe hakkında bilgi sahibi olur | ||||||||
| 5 | test |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ödev | 30 |
| 1. Performans Görevi (Uygulama) | 30 |
| 1. Ara Sınav | 40 |
| Toplam | 100 |
| 1. Final | 40 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
| Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
| Ödev | 1 | 15 | 15 |
| Performans Görevi (Uygulama) | 1 | 15 | 15 |
| Final | 1 | 14 | 14 |
| Toplam İş Yükü | 150 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6 | ||
| dersAKTSKredisi | 6 | ||