| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Pozitif Psikoloji ve Din | FDB 605 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | Doktora |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi AYŞE ŞENTEPE LOKMANOĞLU |
| Dersi Verenler | |
| Dersin Yardımcıları | |
| Dersin Kategorisi | Diğer |
| Dersin Amacı | Öğrencilere pozitif psikoloji ve dindarlık/maneviyat arasındaki ilişki ve etkileşimleri ayrıntılı bir şekilde sunmaktır |
| Dersin İçeriği | Din, dindarlık ve maneviyat kavramları; pozitif psikoloji; mutluluk, iyi oluş ve din; yaşam memnuniyeti ve din; ümit, iyimserlik ve din; erdemler ve din; affedicilik; şükür; sabır, diğerkâmlık; erdemler, ruh ve beden sağlığı |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Pozitif psikolojinin konusu, kapsamı ve sınırlarını bilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 2 | Pozitif psikolojinin tarihçesini bilir. | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
| 3 | Pozitif psikolojinin temel kaynaklarını tanır. | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
| 4 | Pozitif psikolojiye göre erdemleri inceler. | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
| 5 | Pozitif psikoloji, erdemler ve dini ve manevi yaşam ilişkisini kavrar. | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
| 6 | Mutluluk, iyi oluş, yaşam memnuniyeti ile dindarlık ve maneviyat ilişkisini inceler. | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
| 7 | Pozitif psikoloji, ruh sağlığı ve din ilişkisini inceler. | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Din, dindarlık ve maneviyatın psikolojik tanımları, dindarlık modelleri | |
| 2 | Pozitif Psikolojiye giriş | |
| 3 | Mutluluk ve din | |
| 4 | Öznel iyi oluş, psikolojik iyi oluş ve din | |
| 5 | Ümit, iyimserlik ve din | |
| 6 | Yaşam memnuniyeti ve din | |
| 7 | Akış | |
| 8 | Erdemler | |
| 9 | Affetme ve din | |
| 10 | Şükür psikolojisi | |
| 11 | Sabır psikolojisi | |
| 12 | Diğerkâmlık | |
| 13 | Alçakgönüllülük | |
| 14 | Erdemler, ruh ve beden sağlığı |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | |
| Ders Kaynakları | Allport, G. W. (2004). Birey ve Dini. Çev. Bilal Sambur. Ankara: Elis Yayınları. Ayten, A. (2014). Erdeme Dönüş: Psikoloji ve Mutluluk Yolu. İstanbul: İz Yayıncılık. Ayten, A. (2015). Din, Erdem ve Sağlık. İstanbul: Çamlıca Yayınları. Csikzentmihalyi, M. (2005). Akış -Mutluluk Bilimi- Ankara: HYB Yayıncılık. Emmons, R. A. (2009). Teşekkür Ederim (çev: Neslihan Kül). İstanbul: Doğan Kitap. Fromm, E. (2000), Erdem ve Mutluluk. Ankara: Türkiye İş Bankası Yayınları. Hefferon, K. ve Ilona, B. (2014). Pozitif Psikoloji: Kuram, Araştırma ve Uygulamalar. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık. Göcen, G. (2014). Şükür: Pozitif Psikolojiden Din Psikolojisine Köprü. İstanbul: DEM Yayınları. Koening, H. G ve diğ. (2012). Handbook of Religion and Health. Second Edition. USA: Oxford University Press. Seligman, M. (2007). Gerçek Mutluluk. Ankara: HYB Yayıncılık. Seligman, M. (2007). Öğrenilmiş İyimserlik. Ankara: HYB Yayıncılık. |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Araştırmalarda kullanılan bilimsel yöntemleri kendi konusuna uygulayabilme, gerektiğinde yeni yöntemler geliştirebilme yetkinliğine sahiptir. | X | |||||
| 2 | Felsefe ve Din bilimleri ile ilgili problemleri tanımlama, sınıflandırma, modelleme, çözüm üretme ve çözümleri uygulayabilme yetkinliğine sahiptir. | X | |||||
| 3 | Sosyal bilimler alanındaki disiplinlerin Felsefe ve Din Bilimlerini ilgilendiren sonuçlarını alıp çalışmalarında kullanabilme, kendi sonuçlarını onlara sunabilme bilincine sahiptir. | X | |||||
| 4 | Felsefe ve Din bilimleri alanındaki bilimlerin birbirleri ile ilişki ve işbirliği imkanlarını kavrama ve disiplinler arası işbirliğini geliştirme anlayışına sahiptir. | X | |||||
| 5 | Ulaştığı bilimsel bulguları ve elde ettiği bilgi birikimini sözlü ve yazılı olarak sunma, bütün ilgili taraflarla paylaşma becerisine sahiptir. | X | |||||
| 6 | Ulusal ve uluslar arası bilim çevrelerinde Felsefe ve Din Bilimleri alanı ile ilgili gelişmeleri takip edebilme ulusal ve uluslar arası bilgi paylaşım etkinliklerine katılabilme yetkinliğine sahiptir. | X | |||||
| 7 | Yakın çevresine, ulusuna ve insanlığa karşı bilimsel görev ve sorumluluk bilincine sahiptir. | X | |||||
| 8 | Bilimsel kişilik ve bilimsel ahlâk kuralları bilgisi ve bu bilgileri uygulayabilme bilinç ve yetkinliğine sahiptir. | X | |||||
| 9 | Üniversitelerdeki eğitim öğretim faaliyetlerinde görev yapabilir. | X | |||||
| 10 | Felsefe ve din Bilimleri ile ilgili toplum gelişmesi konularında görev ve sorumluluk yüklenir. | ||||||
| 11 | Farklı kurumların çalışmalarına alanı ile ilgili bilimsel katkı sağlayabilir. | ||||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Pozitif psikolojinin konusu, kapsamı ve sınırlarını bilir. | |||||||||||
| 2 | Pozitif psikolojinin tarihçesini bilir. | |||||||||||
| 3 | Pozitif psikolojinin temel kaynaklarını tanır. | |||||||||||
| 4 | Pozitif psikolojiye göre erdemleri inceler. | |||||||||||
| 5 | Pozitif psikoloji, erdemler ve dini ve manevi yaşam ilişkisini kavrar. | |||||||||||
| 6 | Mutluluk, iyi oluş, yaşam memnuniyeti ile dindarlık ve maneviyat ilişkisini inceler. | |||||||||||
| 7 | Pozitif psikoloji, ruh sağlığı ve din ilişkisini inceler. |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| Toplam | 0 |
| Toplam | 0 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
| Ödev | 1 | 10 | 10 |
| Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
| Performans Görevi (Seminer) | 2 | 15 | 30 |
| Final | 1 | 15 | 15 |
| Toplam İş Yükü | 145 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,8 | ||
| dersAKTSKredisi | 6 | ||