| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Kişilik ve Dindarlık | FDB 604 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | Doktora |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi AYŞE ŞENTEPE LOKMANOĞLU |
| Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üyesi AYŞE ŞENTEPE LOKMANOĞLU, |
| Dersin Yardımcıları | |
| Dersin Kategorisi | Diğer |
| Dersin Amacı | Öğrencilere kişilik ve dindarlık/maneviyat arasındaki ilişki ve etkileşimleri ayrıntılı bir şekilde sunmaktır. |
| Dersin İçeriği | Din, dindarlık ve maneviyat kavramları; kişilik kavramı; kişiliğe etki eden faktörler; kişilik kuramları ve din; psikanalistik yaklaşım, treyt yaklaşımı, hümanistik yaklaşım kişilik ve ahlaki gelişim; kimlik ve din; kişilik, ruh sağlığı ve dindarlık |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Kişilik psikolojisinin konusu, kapsamı ve sınırlarını bilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 2 | Kişilik psikolojisinin tarihçesini bilir. | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
| 3 | Kişilik gelişiminin safhalarını öğrenir. | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
| 4 | Kişilik psikolojisine göre manevi , dini ve ahlaki gelişimi inceler. | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
| 5 | Kişilik kuramlarına göre din-kişilik gelişimi ilişkisini kavrar. | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
| 6 | Kişilik, ruh sağlığı ve din ilişkisini inceler. | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Din, dindarlık ve maneviyatın psikolojik tanımları | |
| 2 | Kişilik psikolojisi | |
| 3 | Psikoloji ekollerine göre kişilik | |
| 4 | Kişilik gelişimini etkileyen faktörler | |
| 5 | Kişilik Kuramları/Psikanalitik Yaklaşım/ S. Freud ve din | |
| 6 | Kişilik Kuramları/Psikanalitik Yaklaşım/ C. G. Jung ve din | |
| 7 | Kişilik Kuramları/Psikanalitik Yaklaşım/ Erik Erikson ve din | |
| 8 | Kişilik Kuramları/Fenomenolojik Yaklaşım/Benlik Kuramı ve din | |
| 9 | Kişilik Kuramları/Fenomenolojik Yaklaşım/Kendini Gerçekleştirme ve din | |
| 10 | Kişilik Kuramları/Treyt Yaklaşımı ve Din | |
| 11 | Kişilik ve Ahlaki Gelişim | |
| 12 | Kişiliğin ölçülmesi ve kişilik bozuklukları | |
| 13 | Kimlik ve din | |
| 14 | Kişilik, Ruh Sağlığı ve Din |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | |
| Ders Kaynakları | Allport, G. W. (2004). Birey ve Dini. Çev. Bilal Sambur. Ankara: Elis Yayınları. Atkinson, R. L., R. C. Atkinson, E. R. Hilgard (1995). Psikolojiye Giriş I-II. Kemal Atakay ve diğ. (Çev.). İstanbul: Sosyal Yayınlar. Burger, J. M. (2006). Kişilik. İnan Deniz Erguvan Sarıoğlu (Çev.). İstanbul: Kaknüs. Cüceloğlu, D. (1999). İnsan ve Davranışı. 9. Basım. İstanbul: Remzi Kitabevi. Gürses, İ. (1999). Çağdaş kişilik Teorileri ve İslami Kişilik Modelinin Karşılaştırılması Gürses, İ. (2010). Dindarlık ve Kişilik. Bursa: Emin. Köknel, Ö.,(1986), Kaygıdan Mutluluğa Kişilik, Altın Kitaplar, İstanbul. Koening, H. G ve diğ. (2012). Handbook of Religion and Health. Second Edition. USA: Oxford University Press. Kula, N. (2001). Kimlik ve Din: Ergenler Üzerine Bir Araştırma. İstanbul: Ayışığı. Mehmedeoğlu, A. U. (2004). Kişilik ve Din (Dindarlık Düzeyi İle Kişilik Özellikleri Arasındaki İlişki Üzerine Bir Araştırma). İstanbul: Dem. Uysal, V. (1996). Din Psikolojisi Açısından Dinî Tutum Davranış ve Şahsiyet Özellikleri. İstanbul: M.Ü.İ.F. Vakfı. |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Araştırmalarda kullanılan bilimsel yöntemleri kendi konusuna uygulayabilme, gerektiğinde yeni yöntemler geliştirebilme yetkinliğine sahiptir. | X | |||||
| 2 | Felsefe ve Din bilimleri ile ilgili problemleri tanımlama, sınıflandırma, modelleme, çözüm üretme ve çözümleri uygulayabilme yetkinliğine sahiptir. | X | |||||
| 3 | Sosyal bilimler alanındaki disiplinlerin Felsefe ve Din Bilimlerini ilgilendiren sonuçlarını alıp çalışmalarında kullanabilme, kendi sonuçlarını onlara sunabilme bilincine sahiptir. | X | |||||
| 4 | Felsefe ve Din bilimleri alanındaki bilimlerin birbirleri ile ilişki ve işbirliği imkanlarını kavrama ve disiplinler arası işbirliğini geliştirme anlayışına sahiptir. | X | |||||
| 5 | Ulaştığı bilimsel bulguları ve elde ettiği bilgi birikimini sözlü ve yazılı olarak sunma, bütün ilgili taraflarla paylaşma becerisine sahiptir. | X | |||||
| 6 | Ulusal ve uluslar arası bilim çevrelerinde Felsefe ve Din Bilimleri alanı ile ilgili gelişmeleri takip edebilme ulusal ve uluslar arası bilgi paylaşım etkinliklerine katılabilme yetkinliğine sahiptir. | X | |||||
| 7 | Yakın çevresine, ulusuna ve insanlığa karşı bilimsel görev ve sorumluluk bilincine sahiptir. | X | |||||
| 8 | Bilimsel kişilik ve bilimsel ahlâk kuralları bilgisi ve bu bilgileri uygulayabilme bilinç ve yetkinliğine sahiptir. | X | |||||
| 9 | Üniversitelerdeki eğitim öğretim faaliyetlerinde görev yapabilir. | X | |||||
| 10 | Felsefe ve din Bilimleri ile ilgili toplum gelişmesi konularında görev ve sorumluluk yüklenir. | ||||||
| 11 | Farklı kurumların çalışmalarına alanı ile ilgili bilimsel katkı sağlayabilir. | ||||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Kişilik psikolojisinin konusu, kapsamı ve sınırlarını bilir. | |||||||||||
| 2 | Kişilik psikolojisinin tarihçesini bilir. | |||||||||||
| 3 | Kişilik gelişiminin safhalarını öğrenir. | |||||||||||
| 4 | Kişilik psikolojisine göre manevi , dini ve ahlaki gelişimi inceler. | |||||||||||
| 5 | Kişilik kuramlarına göre din-kişilik gelişimi ilişkisini kavrar. | |||||||||||
| 6 | Kişilik, ruh sağlığı ve din ilişkisini inceler. |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ara Sınav | 40 |
| 1. Performans Görevi (Seminer) | 30 |
| 2. Performans Görevi (Seminer) | 30 |
| Toplam | 100 |
| 1. Final | 50 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
| Ödev | 1 | 10 | 10 |
| Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
| Performans Görevi (Seminer) | 2 | 10 | 20 |
| Final | 1 | 15 | 15 |
| Toplam İş Yükü | 151 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6,04 | ||
| dersAKTSKredisi | 6 | ||