| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Farabi Mantığı | FDI 605 | 1 | 3 + 0 | 3 | 6 |
| Ön Koşul Dersleri | Bu ders için ön koşul yoktur. |
| Önerilen Seçmeli Dersler | Tüm İslam felsefesi ve mantık dersleri bu ders için faydalıdır. |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | Doktora |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. EMRAH KAYA |
| Dersi Verenler | Doç.Dr. EMRAH KAYA, |
| Dersin Yardımcıları | Bu dersin yardımcısı yoktur. |
| Dersin Kategorisi | Diğer |
| Dersin Amacı | Farabi, İslam dünyasının yetiştirdiği en önemli filozoflardan biridir. Bu bakımından mantık ile ilgili görüşler öğrenciler açısından son derece önem arz etmektedir. |
| Dersin İçeriği | Genel Giriş ve Kaynakların Verilmesi, Kavram Teorisi, Kavram ve Önerme, Beş Tümel/İsagoci, Kategoriler, Tanım Teorisi, Tanım Teorisi, Önerme, Önerme Çeşitleri, Akıl Yürütme, Tümdengelim, Tümdengelim, Tümevarım, Analoji |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Farabi mantığının temel konularını inceler. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 2 | Farabi mantığı ile Aristoteles mantığı arasındaki farkları özetler. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 3 | Farabi mantığının İslam düşüncesine katkılarını özetler. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 4 | Farabinin İslam mantık tarihindeki yerini tartışır. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 5 | Farabi mantığını etkilerini anlatır. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 6 | Farabinin klasik mantığa katkılarını özetler. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Kavram Teorisi | |
| 2 | Kavram ve Önerme | |
| 3 | Beş Tümel/İsagoci | |
| 4 | Kategoriler | |
| 5 | Tanım Teorisi | |
| 6 | Tanım Teorisi | |
| 7 | Önerme | |
| 8 | ARA SINAV | |
| 9 | Önerme Çeşitleri | |
| 10 | Akıl Yürütme | |
| 11 | Tümdengelim | |
| 12 | Tümdengelim | |
| 13 | Tümevarım | |
| 14 | Analoji |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | Street, Tony. İslam Mantık Tarihi, çeviren Harun Kuşlu. İstanbul: Klasik Yayınları, 2014. Küyel, Mübahat Türker. Farabi'nin Bazı Mantık Eserleri. 1990. |
| Ders Kaynakları | Farabi, Kitabu´l-burhan, çeviren Ömer Türker ve Mahir Alper. İstanbul Klasik Yayınları, 2009. |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Araştırmalarda kullanılan bilimsel yöntemleri kendi konusuna uygulayabilme, gerektiğinde yeni yöntemler geliştirebilme yetkinliğine sahiptir. | X | |||||
| 2 | Felsefe ve Din bilimleri ile ilgili problemleri tanımlama, sınıflandırma, modelleme, çözüm üretme ve çözümleri uygulayabilme yetkinliğine sahiptir. | X | |||||
| 3 | Sosyal bilimler alanındaki disiplinlerin Felsefe ve Din Bilimlerini ilgilendiren sonuçlarını alıp çalışmalarında kullanabilme, kendi sonuçlarını onlara sunabilme bilincine sahiptir. | X | |||||
| 4 | Felsefe ve Din bilimleri alanındaki bilimlerin birbirleri ile ilişki ve işbirliği imkanlarını kavrama ve disiplinler arası işbirliğini geliştirme anlayışına sahiptir. | X | |||||
| 5 | Ulaştığı bilimsel bulguları ve elde ettiği bilgi birikimini sözlü ve yazılı olarak sunma, bütün ilgili taraflarla paylaşma becerisine sahiptir. | X | |||||
| 6 | Ulusal ve uluslar arası bilim çevrelerinde Felsefe ve Din Bilimleri alanı ile ilgili gelişmeleri takip edebilme ulusal ve uluslar arası bilgi paylaşım etkinliklerine katılabilme yetkinliğine sahiptir. | X | |||||
| 7 | Yakın çevresine, ulusuna ve insanlığa karşı bilimsel görev ve sorumluluk bilincine sahiptir. | X | |||||
| 8 | Bilimsel kişilik ve bilimsel ahlâk kuralları bilgisi ve bu bilgileri uygulayabilme bilinç ve yetkinliğine sahiptir. | X | |||||
| 9 | Üniversitelerdeki eğitim öğretim faaliyetlerinde görev yapabilir. | X | |||||
| 10 | Felsefe ve din Bilimleri ile ilgili toplum gelişmesi konularında görev ve sorumluluk yüklenir. | ||||||
| 11 | Farklı kurumların çalışmalarına alanı ile ilgili bilimsel katkı sağlayabilir. | ||||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Farabi mantığının temel konularını inceler. | |||||||||||
| 2 | Farabi mantığı ile Aristoteles mantığı arasındaki farkları özetler. | |||||||||||
| 3 | Farabi mantığının İslam düşüncesine katkılarını özetler. | |||||||||||
| 4 | Farabinin İslam mantık tarihindeki yerini tartışır. | |||||||||||
| 5 | Farabi mantığını etkilerini anlatır. | |||||||||||
| 6 | Farabinin klasik mantığa katkılarını özetler. |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Performans Görevi (Seminer) | 60 |
| Toplam | 60 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
| 1. Final | 50 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 4 | 64 |
| Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
| Ödev | 1 | 10 | 10 |
| Sözlü Sınav | 1 | 10 | 10 |
| Final | 1 | 1 | 1 |
| Toplam İş Yükü | 143 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,72 | ||
| dersAKTSKredisi | 6 | ||