Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
İstatistik Teknikleri ve Veri Analizi BTO 508 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Arş.Gör.Dr. MURAT TOPAL
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

İstatistiksel işlemleri SPSS, Jasp ve Jamovi paket programları ile yapmaktır.

Dersin İçeriği

İstatistik ile ilgili temel kavramlar, merkezi eğilim ve değişim ölçüleri, korelasyon ve regresyon, hipotez testleri, araştırmalarda istatistik kullanımı.

Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 İstatistik dersi ile ilgili temel kavramları tanımlar. Anlatım, Bireysel Çalışma, Soru-Cevap,
2 Toplanan verileri düzenler, sınıflandırır, SPSS veya Jasp-Jamovi programlarına girişini yapar. Anlatım, Bireysel Çalışma,
3 Yüzde, frekans, merkezi eğilim ve değişme ölçülerini hesaplar. Anlatım, Bireysel Çalışma,
4 İki değişken arasındaki ilişkiyi korelasyon katsayısı olarak hesaplar ve sonucu yorumlar. Anlatım, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma,
5 Değeri bilinen bir değişkeni kullanarak diğer değişkenin değerini kestirmek için regresyon analizi yapar sonucu yorumlar. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma,
6 Bir hipotezi test etmek için kullanacağı hipotez testinin adımlarını sayar. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar,
7 Bağımsız ve bağımlı iki örneklem ortalamasını t testi ile test eder. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
8 İkiden fazla örneklemin ortalamalarını ANOVA ile test ederek karşılaştırır. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
9 Öntest- sontest kontrol gruplu deneysel araştırma deseninde hipotezleri ANCOVA ile test eder. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
10 Birden çok bağımsız örneklem olduğunda bağımlı örneklemin ortalamalarını iki faktörlü ANOVA ile test eder. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Temel kavramlar
2 Verilerin betimlenmesi ve grafikle gösterilmesi İlgili kaynaklar
3 Merkezi eğilim ölüleri ( aritmetik ortalama, mod, medyan) İlgili kaynaklar
4 Değişim ölçüleri (ranj, standart sapma, varyans) İlgili kaynaklar
5 Korelasyon İlgili kaynaklar
6 Regresyon İlgili kaynaklar
7 Hipotez testi adımları İlgili kaynaklar
8 Arasınav
9 Tek örneklem t tesi İlgili kaynaklar
10 Bağımsız örneklem t testi İlgili kaynaklar
11 Bağımlı örneklem t testi İlgili kaynaklar
12 Varyans analizi İlgili kaynaklar
13 Deneysel desenler için kovaryans analizi İlgili kaynaklar
14 İki faktörlü ANOVA İlgili kaynaklar
Kaynaklar
Ders Notu

Alıştırma ve uygulama verileri

Ders Kaynakları

Veri analizi el kitabı, Şener Büyüköztürk

Nicel veri analizi, Abdullah Can

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Öğretmenlik mesleği, eğitim teknolojileri, genel kültür ve temel bilimlerle ilgili, en güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç - gereçleri ve diğer bilimsel kaynaklarla desteklenen üst düzey bilgilere sahiptir. X
2 Öğretmenlik mesleği ve eğitim teknolojisiyle ilgili kavramları, fikirleri bilimsel yöntemlerle inceler ve değerlendirir, problem ve konuları tanılar, analiz eder ve tartışır, bilimsel bulgular ve kanıtlara dayalı öneriler geliştirir
3 Öğretmenlik mesleği ve eğitim teknolojisi ile ilgili konularda uzman ya da bilgisi olmayan dinleyicileri bilgilendirir, onlara problemlerle ve çözüm yöntemleriyle ilgili düşüncelerini açık bir biçimde yazılı ve sözlü ifade eder.
4 Öğrenmeyi öğrenme, öz-düzenleme, eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme becerilerine sahiptir ve alanıyla ilgili çalışmaları bağımsız olarak yürütebilir
5 Öğretmenlik mesleği ve eğitim teknolojisi ile ilgili uygulamalarda öngörülemeyen karmaşık durumlarla karşılaştığında sorumluluk alır ve çözüm üretmeye çalışır
6 Sorumluluğundaki kişiler ve özellikle öğrencilerin ilgi, istek ve ihtiyaçlarını bilir, ailelerinin ve çevrenin sosyo-kültürel ve ekonomik özelliklerini tanır; bu özelliklere uygun öğretme ve öğrenme süreçlerini planlar, uygular ve yönetir. Öğrencilerin öğrenme sürecine etkin katılımını sağlar
7 Öğretmenlik mesleği ve eğitim teknolojisi ile ilgili bilgileri izleyip yeterli düzeyde anlayabilir ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahiptir (European Language Portfolio Global Scale, Level B2).
8 Eğitim teknolojisi ile ilgili araştırma yapar.
9 Mesleğini yürütürken, araştırmacı ya da veri kaynağı olma durumunda verilerin toplanması, analiz edilmesi, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. X
10 Özdeğerlendirme yaparak sürekli gelişim için çaba harcar. X
11 Alanıyla ilgili öğrendiği kuramsal ve uygulamalı bilgi ve becerileri karşı karşıya kaldığı problemlere çözüm üretmede kullanır. X
12 Öğretmenlik mesleği, eğitim teknolojileri, genel kültür ve temel bilimlerle ilgili, en güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç - gereçleri ve diğer bilimsel kaynaklarla desteklenen üst düzey bilgileri mesleğinde ve günlük yaşantısında kullanır.
13 Yeniliğe açıktır, kendisini ve kurumunu geliştirmede etkin rol oynar. Toplumun değerleri ve çevreyi koruma konularında yeterli bilgiye ve bilince sahiptir.
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13
1 İstatistik dersi ile ilgili temel kavramları tanımlar.
2 Toplanan verileri düzenler, sınıflandırır, SPSS veya Jasp-Jamovi programlarına girişini yapar.
3 Yüzde, frekans, merkezi eğilim ve değişme ölçülerini hesaplar.
4 İki değişken arasındaki ilişkiyi korelasyon katsayısı olarak hesaplar ve sonucu yorumlar.
5 Değeri bilinen bir değişkeni kullanarak diğer değişkenin değerini kestirmek için regresyon analizi yapar sonucu yorumlar.
6 Bir hipotezi test etmek için kullanacağı hipotez testinin adımlarını sayar.
7 Bağımsız ve bağımlı iki örneklem ortalamasını t testi ile test eder.
8 İkiden fazla örneklemin ortalamalarını ANOVA ile test ederek karşılaştırır.
9 Öntest- sontest kontrol gruplu deneysel araştırma deseninde hipotezleri ANCOVA ile test eder.
10 Birden çok bağımsız örneklem olduğunda bağımlı örneklemin ortalamalarını iki faktörlü ANOVA ile test eder.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ödev 20
Toplam 20
1. Yıl İçinin Başarıya 60
1. Final 40
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ödev 1 10 10
Sözlü Sınav 1 15 15
Performans Görevi (Laboratuvar) 1 10 10
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 4 64
Ara Sınav 1 10 10
Ödev 1 10 10
Performans Görevi (Uygulama) 1 10 10
Final 1 5 5
Toplam İş Yükü 262
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 10,48
dersAKTSKredisi 6