Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Edebiyat Psikolojisine Giriş I ADE 515 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi DUDU UYSAL
Dersi Verenler Dr.Öğr.Üyesi DUDU UYSAL,
Dersin Yardımcıları Arş. Gör. Alper KELEŞ
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı Öğrencilerin edebi eser analizlerini kolaylaştırmak ve edebi eseri daha iyi anlamasına yardımcı olmak
Dersin İçeriği Anlatım ve anlatım tekniği nedir, anlatım teknik çeşitleri nelerdir. Bütün bu konular üzerinde durulur.
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 1) Edebiyat psikolojisinin temel kavramlarını, kuramsal yaklaşımlarını ve tarihsel gelişimini açıklayabilir ve farklı psikolojik ekollerin edebiyat incelemelerine etkisini değerlendirebilir. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Rol Oynama,
2 2) Psikanalitik, bilişsel, hümanistik ve anlatı psikolojisi perspektiflerini edebi metinlerde ayırt ederek bu yaklaşımların metin çözümlemelerindeki işlevini karşılaştırabilir. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Rol Oynama,
3 3) Edebi karakterlerin psikolojik yapılarını kuramsal modeller (Freud, Jung, Adler, Adler, Fromm vb.) ışığında analiz edebilir ve bu analizleri akademik argümanlara dönüştürebilir. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Rol Oynama,
4 4) Travma, kimlik, bilinçdışı, benlik, bellek, bastırma ve aktarım gibi psikolojik olguların edebi metinlerdeki temsil biçimlerini yorumlayabilir ve disiplinlerarası bağlantılar kurabilir. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Rol Oynama,
5 5) Edebi eserlerden hareketle birey-özne, benlik-inşası ve anlatı ile kimlik oluşumu arasındaki psikolojik ilişkileri açıklayabilir ve bu ilişkileri eleştirel bir çerçevede tartışabilir. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Rol Oynama,
6 6) Edebiyat psikolojisi yaklaşımlarını akademik araştırmalara uygulayarak özgün bir edebi çözümleme üretebilir ve bilimsel yazım tekniklerine uygun kısa araştırma raporları hazırlayabilir. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Rol Oynama,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Edebi Anlatıma Genel Giriş
2 Ben Anlatım Tekniği
3 O Anlatım Tekniği
4 Yanlı Anlatım Tekniği
5 Tarafsız Anlatım Tekniği
6 Gerçekçi ve Kurmaca Anlatım
7 Anlatım ve Anlatılan
8 Anlatım Biçimi (Modüs)
9 Anlatıcı
10 Konu
11 Stanzel’in Anlatım Teorisi
12 Güvenirliği Olmayan Anlatım
13 Edebiyat Dışı Anlatım (Sosyolengüistik,)
14 Edebiyat Dışı Anlatım ( Antropoloji ve Tarih Bilimi)
Kaynaklar
Ders Notu M.Martinez-M.Scheffel: Anlatım Teorisine Giriş
Ders Kaynakları Stanzel : Theorie der Erzaehlens, Ollersen: Einführung in die Literaturwissenschaft.
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 İlgili alanda bilimsel bilgi oluşturacak veri toplama, literatür inceleme ve analiz yapma becerisini kullanır; aynı veya farklı bir alanda bilgilerini uzmanlık düzeyinde ve disiplinler arasılıkta geliştirir ve deinleştirir. X
2 Bilimsel araştırma sürecine ilişkin yöntem bilgi ve becerisini kullanır. X
3 Bilimsel çalışmalarında kuramsal, yöntemsel ve uygulama bağlamında en az bir alanda katkı sağlar. X
4 Alana özgü çalışmaları eleştirel değerlendirir ve sentez yapar. X
5 Alanla ilgili yeniliklere ve yeni fikirlere açıktır ve yeni fikirler üretir. X
6 Disiplinler arası çalışabilme becerisine sahip olur ve farklı alanlardaki kuram, yöntem ve uygulamaları ilgili alana adapte eder. X
7 İlgili alandaki teknolojik gelişmeleri, bilimsel ilerlemeleri ve bilgi teknolojilerini yakından takip eder. X
8 Alanı ile ilgili en az bir akademik yayın yapar (tercihen ulusal veya uluslar arası hakemli dergilerde yayınlatır) X
9 Uzmanlık alanları ile ilgili bilgilerini kullanarak ulusal ve uluslar arası çevrelerle iletişim kurar. X
10 Akademik hayatın gerektirdiği düzeyde davranış ve etik duyarlılığa sahip olur. X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10
1 1) Edebiyat psikolojisinin temel kavramlarını, kuramsal yaklaşımlarını ve tarihsel gelişimini açıklayabilir ve farklı psikolojik ekollerin edebiyat incelemelerine etkisini değerlendirebilir. 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5
2 2) Psikanalitik, bilişsel, hümanistik ve anlatı psikolojisi perspektiflerini edebi metinlerde ayırt ederek bu yaklaşımların metin çözümlemelerindeki işlevini karşılaştırabilir. 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5
3 3) Edebi karakterlerin psikolojik yapılarını kuramsal modeller (Freud, Jung, Adler, Adler, Fromm vb.) ışığında analiz edebilir ve bu analizleri akademik argümanlara dönüştürebilir. 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5
4 4) Travma, kimlik, bilinçdışı, benlik, bellek, bastırma ve aktarım gibi psikolojik olguların edebi metinlerdeki temsil biçimlerini yorumlayabilir ve disiplinlerarası bağlantılar kurabilir. 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5
5 5) Edebi eserlerden hareketle birey-özne, benlik-inşası ve anlatı ile kimlik oluşumu arasındaki psikolojik ilişkileri açıklayabilir ve bu ilişkileri eleştirel bir çerçevede tartışabilir. 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5
6 6) Edebiyat psikolojisi yaklaşımlarını akademik araştırmalara uygulayarak özgün bir edebi çözümleme üretebilir ve bilimsel yazım tekniklerine uygun kısa araştırma raporları hazırlayabilir. 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 100
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 40
1. Final 60
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 10 10
Kısa Sınav 1 15 15
Ödev 1 15 15
Sözlü Sınav 3 5 15
Final 1 15 15
Toplam İş Yükü 150
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 6
dersAKTSKredisi 6