| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Şehir Tarihçiliği ve İslam Medeniyetinde Merkezi Şehirler | TAR 642 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | Doktora |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. LÜTFİ ŞEYBAN |
| Dersi Verenler | |
| Dersin Yardımcıları | |
| Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Temel Öğretim |
| Dersin Amacı | Ortaçağ İslam dünyasındaki merkezi şehirlerin mimari, sosyo-politik kültürel, ekonomik, askeri vb. özellikleri ve etkilerini öğrenmek, anlamak; bugünkü konumları, değişimleri ve günümüze etkilerini belirlemek. Yine şehir tarihi yazıcılığının ortaya çıkışı ve başlıca şehir tarihi eserlerinin öğrenilmesi. |
| Dersin İçeriği | Mekke-Medine, Kudüs, Şam, Bağdat, Kurtuba, Semerkant, Buhara, Gazne, Kaşgar, Isfahan, Kahire, Konya, İstanbul, vd. Şehirlerin kuruluşlarının öğrenilmesi; Ortaçağ İslam dünyasında şehir tarihçiliğinin ortaya çıkışı ve bu alandaki başlıca eserlerin incelenmesi. |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | İslam medeniyetinde merkezi şehirleri ve kuruluş süreçlerini ve işlevlerini anlar. | ||
| 2 | İslam Tarih yazıcılığında önemli ve geniş bir literatür oluşturan şehir tarihçiliğini kavrar. | ||
| 3 | Günümüze yansımalarını ve etkilerini anlama, tahlil edebilir. | ||
| 4 | Bugünkü konumlarını analiz, kritik ve mukayese edebilir. |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Dersini tanımı, çerçevesi ve kaynaklar, | |
| 2 | Şehir taihçiliğinin ortaya çikişi ilk şehir tarihi eserleri | |
| 3 | Şehir tarihi eserleri | |
| 4 | Mekke-Medine; kuruluş, mimari, sosyo-kültürel, dini, iktisadi, ticari, askeri vd. yönleriyle | |
| 5 | Kudüs; kuruluş, mimari, sosyo-kültürel, dini, iktisadi, ticari, askeri vd. yönleriyle | |
| 6 | Şam; kuruluş, mimari, sosyo-kültürel, dini, iktisadi, ticari, askeri vd. yönleriyle | |
| 7 | Bağdat; kuruluş, mimari, sosyo-kültürel, dini, iktisadi, ticari, askeri vd. yönleriyle | |
| 8 | Fes- Kurtuba; kuruluş, mimari, sosyo-kültürel, dini, iktisadi, ticari, askeri vd. yönleriyle | |
| 9 | Arasınav | |
| 10 | Semerkant Buhara-Isfahan; kuruluş, mimari, sosyo-kültürel, dini, iktisadi, ticari, askeri vd. yönleriyle | |
| 11 | Kaşgar-Gazne; kuruluş, mimari, sosyo-kültürel, dini, iktisadi, ticari, askeri vd. yönleriyle | |
| 12 | Kahire-San?a; kuruluş, mimari, sosyo-kültürel, dini, iktisadi, ticari, askeri vd. yönleriyle | |
| 13 | Konya-İstanbul; kuruluş, mimari, sosyo-kültürel, dini, iktisadi, ticari, askeri vd. yönleriyle | |
| 14 | Genel değerlendirme |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | Ders Notları |
| Ders Kaynakları | -İsmail R. Faruki, Luis Lamia Faruki, İslam Kültür Atlası, İstanbul 1997. |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Uzmanlık alanında araştırma, analiz ve kaynak tahlili yapabilme becerisi kazanma. | ||||||
| 2 | Teknik yönlerden doktora tezi yazabilme kapasitesine sahip olma. | ||||||
| 3 | Kuramsal ve yöntemsel bilgi seviyesi sayesinde alanına katkı sağlama yetkinliği kazanma. | ||||||
| 4 | Uzmanlık alanında eleştiri ve değerlendirme yapabilme yetkinliğine sahip olma. | ||||||
| 5 | Alanındaki yeniliklere ve yeni fikirlere açık olma ve bu yenilikleri değerlendirme yetkinliğine sahip olma. | ||||||
| 6 | Farklı disiplinlerle ortak çalışabilme yetkinliği kazanma. | ||||||
| 7 | Teknolojik gelişmeleri takip ederek, araştırma tekniklerini geliştirme. | ||||||
| 8 | Doktora tezi ile ilgili en az iki akademik yayın yapma (tercihen ulusal veya uluslararası hakemli dergilerde yayınlatma) | ||||||
| 9 | Uzmanlık alanlarını ulusal ve uluslararası platformlarda tanıtabilme yetkinliği kazanma. | ||||||
| 10 | Akademik hayatın davranış ve etik duyarlılığına sahip olma. | ||||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | İslam medeniyetinde merkezi şehirleri ve kuruluş süreçlerini ve işlevlerini anlar. | ||||||||||
| 2 | İslam Tarih yazıcılığında önemli ve geniş bir literatür oluşturan şehir tarihçiliğini kavrar. | ||||||||||
| 3 | Günümüze yansımalarını ve etkilerini anlama, tahlil edebilir. | ||||||||||
| 4 | Bugünkü konumlarını analiz, kritik ve mukayese edebilir. |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ara Sınav | 100 |
| Toplam | 100 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
| 1. Final | 50 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
| Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
| Kısa Sınav | 1 | 10 | 10 |
| Ödev | 1 | 10 | 10 |
| Performans Görevi (Seminer) | 1 | 10 | 10 |
| Final | 1 | 10 | 10 |
| Toplam İş Yükü | 146 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,84 | ||
| dersAKTSKredisi | 6 | ||