| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Osmanlı Ekonomisi ve Kaynakları | TAR 619 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | Doktora |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. ARİF BİLGİN |
| Dersi Verenler | |
| Dersin Yardımcıları | |
| Dersin Kategorisi | Diğer |
| Dersin Amacı | Osmanlı ekonomisinin hem klâsik hem de değişim dönemindeki yapısını belirlemek ve Osmanlı ekonomik tarihinin kaynaklarını incelemek |
| Dersin İçeriği | Osmanlı iktisat zihniyeti, esnaf örgütleri, ticaret, para ve fiyatlar ve Osmanlı maliyesi hakkında bilgiler vermek, okumalar yapmak ve konuyla ilgili literatür ve arşiv kaynaklarını tanıtmak |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Modern öncesi ekonomiler içerisinde klasik Osmanlı ekonomisinin farklılığının belirlenmesi | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 2 | Osmanlı ekonomisine ait kaynakları okuyabilir ve anlamlandırabilir hale gelmek | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 3 | Savaşlardaki başarılarla ekonomi arasındaki paralelliğin anlaşılması | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 4 | Osmanlı ekonomisindeki klâsik dönem ve değişim dönemindeki yapısal farklılıkların ayırt edilebilmesi | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 5 | |||
| 6 |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Bir bilim dalı olarak iktisat tarihinin doğuşu ve Türkiye?de iktisat tarihi çalışmaları | |
| 2 | Osmanlı iktisat zihniyetinin oluşumu ve temel ilkeleri | |
| 3 | Ekonomik dönüşümler çerçevesinde Osmanlı tarihinin yeniden dönemlendirilmesi | |
| 4 | Osmanlı maliyesi kaynakları I | |
| 5 | Osmanlı maliyesi kaynakları II | |
| 6 | Osmanlı tarımı ve tımar sistemi | |
| 7 | İltizam sistemi ve dönüşümü | |
| 8 | Osmanlılarda iç ticaret | |
| 9 | ARASINAV | |
| 10 | Osmanlılar ve uluslar arası ticaret | |
| 11 | Osmanlı esnaf örgütlenmesi ve sınai üretim I | |
| 12 | Osmanlı esnaf örgütlenmesi ve sınai üretim II | |
| 13 | Osmanlı İmparatorluğu?nda para ve fiyatlar | |
| 14 | Osmanlılarda narh kurumu ve narh defterleri |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | |
| Ders Kaynakları | 1- Mehmet Genç, Osmanlı İmparatorluğu?nda Devlet ve Ekonomi, İstanbul, 2000. 2- Ahmet Tabakoğlu, Türk İktisat Tarihi, İstanbul, 2006. 3- Ahmet Tabakoğlu, Gerileme Dönemine Girerken Osmanlı Maliyesi, İstanbul, 1985. 4- Şevket Pamuk, 100 Soruda Osmanlı-Türkiye İktisadi Tarihi 1500-1914, İstanbul, 2005. 5- Şevket Pamuk, Osmanlı İmparatorluğu?nda Paranın Tarihi, İstanbul, 1999. 6- Osmanlı İmparatorluğu?nun Ekonomik ve Sosyal Tarihi I-II, haz. Halil İnalcık vd., İstanbul, 2004. 7- Erol Özvar, Osmanlı Maliyesinde Malikane Uygulaması, İstanbul, 2003. 8- Osmanlı Maliyesi: Kurumlar ve Bütçeler I-II, haz. Mehmet Genç ve Erol Özvar, İstanbul, 2006. 9- Osmanlı Devleti?nde Bilgi ve İstatistik, der. Halil İnalcık ve Şevket Pamuk, Ankara 2000. |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Uzmanlık alanında araştırma, analiz ve kaynak tahlili yapabilme becerisi kazanma. | X | |||||
| 2 | Teknik yönlerden doktora tezi yazabilme kapasitesine sahip olma. | X | |||||
| 3 | Kuramsal ve yöntemsel bilgi seviyesi sayesinde alanına katkı sağlama yetkinliği kazanma. | X | |||||
| 4 | Uzmanlık alanında eleştiri ve değerlendirme yapabilme yetkinliğine sahip olma. | X | |||||
| 5 | Alanındaki yeniliklere ve yeni fikirlere açık olma ve bu yenilikleri değerlendirme yetkinliğine sahip olma. | X | |||||
| 6 | Farklı disiplinlerle ortak çalışabilme yetkinliği kazanma. | X | |||||
| 7 | Teknolojik gelişmeleri takip ederek, araştırma tekniklerini geliştirme. | X | |||||
| 8 | Doktora tezi ile ilgili en az iki akademik yayın yapma (tercihen ulusal veya uluslararası hakemli dergilerde yayınlatma) | X | |||||
| 9 | Uzmanlık alanlarını ulusal ve uluslararası platformlarda tanıtabilme yetkinliği kazanma. | X | |||||
| 10 | Akademik hayatın davranış ve etik duyarlılığına sahip olma. | X | |||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Modern öncesi ekonomiler içerisinde klasik Osmanlı ekonomisinin farklılığının belirlenmesi | ||||||||||
| 2 | Osmanlı ekonomisine ait kaynakları okuyabilir ve anlamlandırabilir hale gelmek | ||||||||||
| 3 | Savaşlardaki başarılarla ekonomi arasındaki paralelliğin anlaşılması | ||||||||||
| 4 | Osmanlı ekonomisindeki klâsik dönem ve değişim dönemindeki yapısal farklılıkların ayırt edilebilmesi | ||||||||||
| 5 | |||||||||||
| 6 |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ara Sınav | 60 |
| 1. Ödev | 40 |
| Toplam | 100 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
| 1. Final | 40 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
| Ara Sınav | 1 | 20 | 20 |
| Ödev | 1 | 10 | 10 |
| Final | 1 | 20 | 20 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
| Ara Sınav | 1 | 20 | 20 |
| Ödev | 1 | 20 | 20 |
| Final | 1 | 20 | 20 |
| Toplam İş Yükü | 302 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 12,08 | ||
| dersAKTSKredisi | 6 | ||