| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Tarih Araşt. Kullanılan Belge Türl. ve Belge Anlz. | TAR 604 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
| Ön Koşul Dersleri | Yok |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | Doktora |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. ARİF BİLGİN |
| Dersi Verenler | |
| Dersin Yardımcıları | Yok |
| Dersin Kategorisi | Diğer |
| Dersin Amacı | Osmanlı belge türlerini tanımak ve belgeyi analiz etme kabiliyetini geliştirmek. |
| Dersin İçeriği | Osmanlı dönemine ait ferman, berat, mahkeme kaydı vb. belge türleri üzerinde incelemelerin yapılması ve akademik bir metin oluştururken belgelerden nasıl yararlanılacağının öğretilmesi. |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Osmanlı dönemine ait belli başlı belge türlerini tanır | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grupla Çalışma, | |
| 2 | Okunan belgeleri anlayabilir ve anlamlandırma becerisini geliştirir | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Deney ve Laboratuvar, | |
| 3 | Belgelerdeki verileri araştırma metinlerinde sağlıklı bir şekilde işleyebilecekleri bir yöntembilim altyapısı geliştirir | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | |
| 4 | Doktora tez çalışması sırasında belge kullanımı ve analizi için gerçekçi bir yaklaşım formüle eder | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | |
| 5 | Yazi karakterlerini daha iyi tanır | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grupla Çalışma, | |
| 6 | Belgelerin okunmasına ve çözümlenmesine yönelik güçlükleri aşmak için yeni yöntemler türetir | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Genel olarak belge türleri | |
| 2 | Türkiyedeki arşivler ve özellikleri | |
| 3 | Divan-ı hümayun ve mühime defterleri (fermanlar) | |
| 4 | Maliye hükümleri | |
| 5 | Berat/nişan, ahidname ve tezkireler | |
| 6 | Hatt-ı hümayun ve iradeler | |
| 7 | Tahrir defterleri | |
| 8 | Muhasebe defterleri | |
| 9 | ARA SINAV | |
| 10 | Temettuat defterleri | |
| 11 | Cizye ve avarız defterleri | |
| 12 | Şeriyye sicilleri / genel özellikleri | |
| 13 | Şeriyye sicillerinde yer alan belge türleri | |
| 14 | Diplomatika açısından Osmanlı belgeleri |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | |
| Ders Kaynakları | 1- Mübahat Kütükoğlu, Osmanlı Belgelerinin Dili, İstanbul 1998. 2- Tayip Gökbilgin, Osmanlı Paleografya ve Diplomatik İlmi, İstanbul, 1978. 3- Suraiya Faroqhi, Osmanlı Tarihi Nasıl İncelenir, İstanbul, 2001. 4- Ali Akyıldız, Osmanlı Bürokrasisi ve Modernleşme, İstanbul, 2004. |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Uzmanlık alanında araştırma, analiz ve kaynak tahlili yapabilme becerisi kazanma. | ||||||
| 2 | Teknik yönlerden doktora tezi yazabilme kapasitesine sahip olma. | ||||||
| 3 | Kuramsal ve yöntemsel bilgi seviyesi sayesinde alanına katkı sağlama yetkinliği kazanma. | ||||||
| 4 | Uzmanlık alanında eleştiri ve değerlendirme yapabilme yetkinliğine sahip olma. | ||||||
| 5 | Alanındaki yeniliklere ve yeni fikirlere açık olma ve bu yenilikleri değerlendirme yetkinliğine sahip olma. | ||||||
| 6 | Farklı disiplinlerle ortak çalışabilme yetkinliği kazanma. | ||||||
| 7 | Teknolojik gelişmeleri takip ederek, araştırma tekniklerini geliştirme. | ||||||
| 8 | Doktora tezi ile ilgili en az iki akademik yayın yapma (tercihen ulusal veya uluslararası hakemli dergilerde yayınlatma) | ||||||
| 9 | Uzmanlık alanlarını ulusal ve uluslararası platformlarda tanıtabilme yetkinliği kazanma. | ||||||
| 10 | Akademik hayatın davranış ve etik duyarlılığına sahip olma. | ||||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Osmanlı dönemine ait belli başlı belge türlerini tanır | ||||||||||
| 2 | Okunan belgeleri anlayabilir ve anlamlandırma becerisini geliştirir | ||||||||||
| 3 | Belgelerdeki verileri araştırma metinlerinde sağlıklı bir şekilde işleyebilecekleri bir yöntembilim altyapısı geliştirir | ||||||||||
| 4 | Doktora tez çalışması sırasında belge kullanımı ve analizi için gerçekçi bir yaklaşım formüle eder | ||||||||||
| 5 | Yazi karakterlerini daha iyi tanır | ||||||||||
| 6 | Belgelerin okunmasına ve çözümlenmesine yönelik güçlükleri aşmak için yeni yöntemler türetir |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ödev | 40 |
| Toplam | 40 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
| 1. Final | 50 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
| Ara Sınav | 1 | 20 | 20 |
| Ödev | 1 | 10 | 10 |
| Final | 1 | 20 | 20 |
| Toplam İş Yükü | 146 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,84 | ||
| dersAKTSKredisi | 6 | ||