| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Osmanlı Devletinin Orta Asya Politikası | TAR 602 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
| Ön Koşul Dersleri | Yok |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | Doktora |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. MUHAMMED BİLAL ÇELİK |
| Dersi Verenler | |
| Dersin Yardımcıları | Yok |
| Dersin Kategorisi | Diğer |
| Dersin Amacı | Osmanlı Devletinin Orta Asya Politikasını Analiz Edebilme ve Bu Politikaya Etki Eden faktörleri Kavrayabilme |
| Dersin İçeriği | Osmanlı Devletinin Orta Asya Siyasetinin Tarihi Temellerini, Önemini ve İlişkilere Etki Eden Faktörleri Öğrenme. |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Osmanlı Devletinin Türk ve İslam Dünyası İçinde Yeri ve Önemini Değerlendirme | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar, | |
| 2 | Osmanlı Devletinin Orta Asya Siyasetinin Temellerini Analiz Etme | Anlatım, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma, | |
| 3 | Bu Politikaya Etki Eden Faktörleri Kavrama | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 4 | İkili İlişkilerde İranın Önemini Değerlendirme | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 5 | İkili İlişkilerde Rusyanın Rolünü Analiz Etme | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar, | |
| 6 | Orta Asya Hanlıklarının birbirleri ile yaptıkları mücadelede Osmanlı Devletinin etkisini ifade etme | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Osmanlı Devleti ve Timur | [2] Sayfa 12-46 |
| 2 | Osmanlı Devleti ve Şahruh | [2] Sayfa 47-67 |
| 3 | 15. Yüzyılda Orta Asya İle Osmanlı Ülkesi Arasındaki Kültürel İlişkiler | [2] Sayfa 68-88 |
| 4 | Safevi Devletinin Kuruluşu ve Osmanlı Devletinin Orta Asya Siyasetine Etkisi | [1] Sayfa 33-52 |
| 5 | 16. Yüzyılda Orta Asyada Buhara ve Hive Hanlıklarının Kuruluşu ve Osmanlı Devleti ile İlişkiler | [4] Sayfa 5-31 |
| 6 | 16. Yüzyılda Orta Asyada Buhara ve Hive Hanlıklarının Kuruluşu ve Osmanlı Devleti ile İlişkiler | [4] Sayfa 31-46 |
| 7 | 17. Yüzyılda Osmanlı Devletinin Orta Asya Siyaseti | [3] Sayfa 47-50 |
| 8 | 17. Yüzyılda Osmanlı Devletinin Orta Asya Siyaseti | [3] Sayfa 50-55 |
| 9 | ARASINAV | |
| 10 | 18. Yüzyılda Osmanlı Devletinin Orta Asya Siyaseti | [3] Sayfa 19-22 |
| 11 | 18. Yüzyılda Osmanlı Devletinin Orta Asya Siyaseti | [3] Sayfa 23-29 |
| 12 | 19. Yüzyılda Osmanlı Devletinin Orta Asya Siyaseti | [3] Sayfa 29-55 |
| 13 | 19. Yüzyılda Osmanlı Devletinin Orta Asya Siyaseti | [3] Sayfa 56-90 |
| 14 | 19. Yüzyılda Osmanlı Devletinin Orta Asya Siyaseti | [3] Sayfa 91-140 |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | 1- Mehmet Alpargu, Osmanlı Devletinin Türkistan Politikası, Türk Dış Politikası: Osmanlı Dönemi, c: I, ss. 33-52. 2- Hayrunnisa Alan, Osmanlı Timurlu Münasebetleri, yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, 1992 3- Mehmet Saray, Rus İşgali Devrinde Osmanlı Devleti ile Türkistan Hanlıkları Arasındaki Münasebetler, Ankara: TTK Yayınları, 1994. 4- Mustafa Budak, Osmanlı-Özbek Siyasi Münasebetleri (1510-1740), yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul 1997. |
| Ders Kaynakları | |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Uzmanlık alanında araştırma, analiz ve kaynak tahlili yapabilme becerisi kazanma. | X | |||||
| 2 | Teknik yönlerden doktora tezi yazabilme kapasitesine sahip olma. | X | |||||
| 3 | Kuramsal ve yöntemsel bilgi seviyesi sayesinde alanına katkı sağlama yetkinliği kazanma. | X | |||||
| 4 | Uzmanlık alanında eleştiri ve değerlendirme yapabilme yetkinliğine sahip olma. | X | |||||
| 5 | Alanındaki yeniliklere ve yeni fikirlere açık olma ve bu yenilikleri değerlendirme yetkinliğine sahip olma. | X | |||||
| 6 | Farklı disiplinlerle ortak çalışabilme yetkinliği kazanma. | X | |||||
| 7 | Teknolojik gelişmeleri takip ederek, araştırma tekniklerini geliştirme. | X | |||||
| 8 | Doktora tezi ile ilgili en az iki akademik yayın yapma (tercihen ulusal veya uluslararası hakemli dergilerde yayınlatma) | X | |||||
| 9 | Uzmanlık alanlarını ulusal ve uluslararası platformlarda tanıtabilme yetkinliği kazanma. | X | |||||
| 10 | Akademik hayatın davranış ve etik duyarlılığına sahip olma. | X | |||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Osmanlı Devletinin Türk ve İslam Dünyası İçinde Yeri ve Önemini Değerlendirme | ||||||||||
| 2 | Osmanlı Devletinin Orta Asya Siyasetinin Temellerini Analiz Etme | ||||||||||
| 3 | Bu Politikaya Etki Eden Faktörleri Kavrama | ||||||||||
| 4 | İkili İlişkilerde İranın Önemini Değerlendirme | ||||||||||
| 5 | İkili İlişkilerde Rusyanın Rolünü Analiz Etme | ||||||||||
| 6 | Orta Asya Hanlıklarının birbirleri ile yaptıkları mücadelede Osmanlı Devletinin etkisini ifade etme |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ara Sınav | 50 |
| 1. Ödev | 50 |
| Toplam | 100 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
| 1. Final | 50 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
| Ara Sınav | 1 | 20 | 20 |
| Ödev | 1 | 20 | 20 |
| Final | 1 | 20 | 20 |
| Toplam İş Yükü | 156 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6,24 | ||
| dersAKTSKredisi | 6 | ||