| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Osmanlı Döneminde Yazı Bilimi ve Belge Okumaları | TAR 623 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
| Ön Koşul Dersleri | Yok |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | Doktora |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. ARİF BİLGİN |
| Dersi Verenler | |
| Dersin Yardımcıları | Yok |
| Dersin Kategorisi | Diğer |
| Dersin Amacı | Tez çalışmaları sırasında öğrencilerin sıkça yararlanmak zorunda oldukları Osmanlı Arşiv Belgelerinin okunması, analizi ve kullanımının sağlanması hedeflenmektedir. |
| Dersin İçeriği | Osmanlı Arşiv Belgelerinin okunması, analizi ve kullanımının sağlanması. |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Osmanlı belge biliminin doğuşunu kavrar | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 2 | Kullanılan yazı karakterlerini analiz eder | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | |
| 3 | Türkiyedeki Osmanlı belgelerinin bulunduğu arşivler ve bunlardan yararlanma yöntemlerini değerlendirir | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 4 | Belge türleri, belgelerin karakteristik özelliklerini karşılaştırır | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | |
| 5 | Belgelerin okunmasında karşılaşılan güçlükler ve bunların aşılmasına dair yöntemleri tasarlar | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | |
| 6 | Osmanlı arşiv belgelerinin tarih araştırmalarında hangi amaçlar doğrultusunda kullanılacağını planlar | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | Doğru Yanlış Testleri, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Osmanlı belge biliminin doğuşu | [3] Sayfa 1-5 |
| 2 | Türkiyedeki Osmanlı belgelerinin bulunduğu arşivleri tanıma ve bu arşivlerden yararlanma yöntemleri | [4] Sayfa XXXV-XLVII |
| 3 | Yazı malzemeleri | [3] Sayfa 15-49 |
| 4 | Yazı karakterleri (sülüs, divanî, rika .. vs.) | [3] Sayfa 50-69 |
| 5 | Belge türleri | Osmanlı Arşivlerinden Örnekler |
| 6 | Fermanlar ve rükünleri | [3] Sayfa 99-124 |
| 7 | Beratlar ve rükünleri | [3] Sayfa 124-144 |
| 8 | Name-i Hümayun ve rükünleri | [3] Sayfa 145-162 |
| 9 | ARASINAV | |
| 10 | Hatt-ı Hümayun çeşitleri | [3] Sayfa 172-182 |
| 11 | İrade-i Seniyye çeşitleri | [3] Sayfa 183-196 |
| 12 | Belgelerin okunmasında karşılaşılan güçlükler ve bunların aşılmasına dair yöntemler | Osmanlı Arşivlerinden Örnekler |
| 13 | Belgelerin tez ve makale yazımında kullanım yöntemleri | Osmanlı Arşivlerinden Örnekler |
| 14 | Değerlendirme ve sonuç |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | 1- Yılmaz Kurt, Osmanlıca Dersleri I, Ankara 2004. 2- Yılmaz Kurt, Osmanlıca Dersleri II, Ankara 1999. 3- Mübahat Kütükoğlu, Osmanlı Belgelerinin Dili (Diplomatik), İstanbul 1998. 4- Başbakanlık Osmanlı Arşiv Rehberi, İstanbul 2000. |
| Ders Kaynakları | |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Uzmanlık alanında araştırma, analiz ve kaynak tahlili yapabilme becerisi kazanma. | ||||||
| 2 | Teknik yönlerden doktora tezi yazabilme kapasitesine sahip olma. | ||||||
| 3 | Kuramsal ve yöntemsel bilgi seviyesi sayesinde alanına katkı sağlama yetkinliği kazanma. | ||||||
| 4 | Uzmanlık alanında eleştiri ve değerlendirme yapabilme yetkinliğine sahip olma. | ||||||
| 5 | Alanındaki yeniliklere ve yeni fikirlere açık olma ve bu yenilikleri değerlendirme yetkinliğine sahip olma. | ||||||
| 6 | Farklı disiplinlerle ortak çalışabilme yetkinliği kazanma. | ||||||
| 7 | Teknolojik gelişmeleri takip ederek, araştırma tekniklerini geliştirme. | ||||||
| 8 | Doktora tezi ile ilgili en az iki akademik yayın yapma (tercihen ulusal veya uluslararası hakemli dergilerde yayınlatma) | ||||||
| 9 | Uzmanlık alanlarını ulusal ve uluslararası platformlarda tanıtabilme yetkinliği kazanma. | ||||||
| 10 | Akademik hayatın davranış ve etik duyarlılığına sahip olma. | ||||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Osmanlı belge biliminin doğuşunu kavrar | ||||||||||
| 2 | Kullanılan yazı karakterlerini analiz eder | ||||||||||
| 3 | Türkiyedeki Osmanlı belgelerinin bulunduğu arşivler ve bunlardan yararlanma yöntemlerini değerlendirir | ||||||||||
| 4 | Belge türleri, belgelerin karakteristik özelliklerini karşılaştırır | ||||||||||
| 5 | Belgelerin okunmasında karşılaşılan güçlükler ve bunların aşılmasına dair yöntemleri tasarlar | ||||||||||
| 6 | Osmanlı arşiv belgelerinin tarih araştırmalarında hangi amaçlar doğrultusunda kullanılacağını planlar |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ara Sınav | 60 |
| 1. Ödev | 40 |
| Toplam | 100 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
| 1. Final | 50 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
| Ara Sınav | 1 | 20 | 20 |
| Ödev | 1 | 10 | 10 |
| Final | 1 | 20 | 20 |
| Toplam İş Yükü | 146 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,84 | ||
| dersAKTSKredisi | 6 | ||