| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| 18. ve 19.Yüzyıllarda Osmanlı Devleti ve Rusya | TAR 609 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
| Ön Koşul Dersleri | Yok |
| Önerilen Seçmeli Dersler | Yok |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | Doktora |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. MUHAMMED BİLAL ÇELİK |
| Dersi Verenler | |
| Dersin Yardımcıları | Yok |
| Dersin Kategorisi | Diğer |
| Dersin Amacı | 18. ve 19. Yüzyıllarda Osmanlı Devleti ile Rusya Arasındaki İlişkileri Kavrayabilme. |
| Dersin İçeriği | 18. ve 19. Yüzyıllarda Osmanlı Devleti ile Rusya Arasındaki İlişkilerin Özellikleri, İlişkilere Etki Eden Faktörler ve Diğer Devletlerin İlişkiye Etkikeri incelenecektir. |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Osmanlı Devleti ile Rusya Arasındaki Benzer ve Farklı Yönleri Kavrama | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Eğitsel Oyun, | |
| 2 | İki Devlet Arasındaki İlişkilerin 18. Yüzyıla Kadar Tarihi Seyrini Analiz Etme | Beyin Fırtınası, Anlatım, Soru-Cevap, | |
| 3 | Büyük Petro Dönemi İkili İlişkileri ve Prut Savaşı Sürecini Değerlendirme | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 4 | II. Katerina Dönemi İlişkileri Kavrama | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 5 | I. Nikola Dönemi İkili İlişkileri Değerlendirme | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 6 | Osmanlı Devleti ile Rusya arasındaki ilişkilere etki eden faktörleri ifade etme | Beyin Fırtınası, Anlatım, Soru-Cevap, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Osmanlı Devleti ile Rusyanın Ortak ve Farklı Yönleri | [2] Sayfa 3-15 |
| 2 | Osmanlı-Rusya İlişkilerinin Tarihi Temelleri | [1] Sayfa 1-10 |
| 3 | Büyük Petro Dönemi İlişkiler ve Prut Savaşı | [1] Sayfa 11-15 |
| 4 | Büyük Petro Dönemi İlişkiler ve Prut Savaşı | [1] Sayfa 15-23 |
| 5 | Küçük Kaynarca Antlaşması Süreci | [1] Sayfa 24-58 |
| 6 | Hünkâr İskelesi Antlaşması Süreci | [1] Sayfa 59-64 |
| 7 | Kırım Savaşı | [1] Sayfa 65-85 |
| 8 | Kırım Savaşı | [1] Sayfa 86-91 |
| 9 | ARASINAV | |
| 10 | II. Abdülhamid Dönemi İlişkiler | [1] Sayfa 92-138 |
| 11 | II. Abdülhamid Dönemi İlişkiler | [1] Sayfa 139-224 |
| 12 | I. Dünya Savaşı Yıllarında İlişkiler | [1] Sayfa 225-258 |
| 13 | I. Dünya Savaşı Yıllarında İlişkiler | [1] Sayfa 259-316 |
| 14 | I. Dünya Savaşı Yıllarında İlişkiler | [1] Sayfa 317-338 |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | Yok |
| Ders Kaynakları | 1- Akdes Nimet Kurat, Türkiye ve Rusya: XVIII.Yüzyıl Sonundan Kurtuluş Savaşına Kadar Türk-Rus İlişkileri (1798-1919), Ankara: TTK Yayınları, 2011. 2- Gülten Kazgan, Natalya Ulçenko, Dünden Bugüne Türkiye ve Rusya, İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları, 2003. 3- Şehdi Osman Efendi, Rusya Sefaretnamesi 1757-1758, Ankara: TTK Yayınları, 2011. 4- Ufuk Gülsoy, 1828-1829 Osmanlı-Rus savaşında Rumeli’den Rusya’ya göçürülen reaya, Ankara: Türk Kültürünü Araştırma Enstitüsü, 1993. 5- Sergey Goryanof, Rus arşiv belgelerine göre boğazlar ve şark meselesi, çev. Macar İskender, Ali Reşad; hazırlayanlar Ali Ahmetbeyoğlu, İshak Keskin, İstanbul: Ötüken Neşriyat, 2006. 6- Sevilya Aslanova, 20. yüzyılın başında Rusya’nın Osmanlı politikası 1903-1917, Antalya: İklim Ozan Yayınları, 2011. |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Uzmanlık alanında araştırma, analiz ve kaynak tahlili yapabilme becerisi kazanma. | X | |||||
| 2 | Teknik yönlerden doktora tezi yazabilme kapasitesine sahip olma. | X | |||||
| 3 | Kuramsal ve yöntemsel bilgi seviyesi sayesinde alanına katkı sağlama yetkinliği kazanma. | X | |||||
| 4 | Uzmanlık alanında eleştiri ve değerlendirme yapabilme yetkinliğine sahip olma. | X | |||||
| 5 | Alanındaki yeniliklere ve yeni fikirlere açık olma ve bu yenilikleri değerlendirme yetkinliğine sahip olma. | X | |||||
| 6 | Farklı disiplinlerle ortak çalışabilme yetkinliği kazanma. | X | |||||
| 7 | Teknolojik gelişmeleri takip ederek, araştırma tekniklerini geliştirme. | X | |||||
| 8 | Doktora tezi ile ilgili en az iki akademik yayın yapma (tercihen ulusal veya uluslararası hakemli dergilerde yayınlatma) | X | |||||
| 9 | Uzmanlık alanlarını ulusal ve uluslararası platformlarda tanıtabilme yetkinliği kazanma. | X | |||||
| 10 | Akademik hayatın davranış ve etik duyarlılığına sahip olma. | X | |||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Osmanlı Devleti ile Rusya Arasındaki Benzer ve Farklı Yönleri Kavrama | ||||||||||
| 2 | İki Devlet Arasındaki İlişkilerin 18. Yüzyıla Kadar Tarihi Seyrini Analiz Etme | ||||||||||
| 3 | Büyük Petro Dönemi İkili İlişkileri ve Prut Savaşı Sürecini Değerlendirme | ||||||||||
| 4 | II. Katerina Dönemi İlişkileri Kavrama | ||||||||||
| 5 | I. Nikola Dönemi İkili İlişkileri Değerlendirme | ||||||||||
| 6 | Osmanlı Devleti ile Rusya arasındaki ilişkilere etki eden faktörleri ifade etme |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ara Sınav | 60 |
| 1. Ödev | 40 |
| Toplam | 100 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
| 1. Final | 40 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
| Ara Sınav | 1 | 20 | 20 |
| Ödev | 1 | 20 | 20 |
| Final | 1 | 20 | 20 |
| Toplam İş Yükü | 156 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6,24 | ||
| dersAKTSKredisi | 6 | ||