| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Yakınçağda Orta Asya ve Kafkasya | TAR 603 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
| Ön Koşul Dersleri | -- |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | Doktora |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. MUHAMMED BİLAL ÇELİK |
| Dersi Verenler | Prof.Dr. MUHAMMED BİLAL ÇELİK, |
| Dersin Yardımcıları | Yok |
| Dersin Kategorisi | Diğer |
| Dersin Amacı | Yakınçağ döneminde Kafkasyanın ve Orta Asyanın durumunu öğrenme |
| Dersin İçeriği | Yakınçağ döneminde Kafkasya ve Orta Asyadaki gelişmeler. |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | 1)Kafkasyanın jeopolitik konumu ve stratejik önemini kavrayabilme | Beyin Fırtınası, Anlatım, Soru-Cevap, | |
| 2 | 2)Osmanlı Devletinin Kafkasya siyasetini analiz edebilme | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 3 | 3)Rusyanın Kafkasyaya yönelik hedeflerini değerlendirebilme | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 4 | 4)Orta Asyada hanlık yönetiminden emirlik yönetimine geçiş sürecini analiz edebilme | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 5 | 5)Rusyanın Orta Asyaya yönelmesinin nedenlerini kavrayabilme | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 6 | 6)Orta Asyada İngiltere ile Rusyanın rekabetini değerlendirebilme | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Kafkasyanın jeopolitik konumu ve stratejik önemi | [1] Sayfa 247-260 |
| 2 | Osmanlı Devletinin Kafkasya politikası | [2] Sayfa 5-52 |
| 3 | Rusyanın Kafkasyaya Yönelmesi | [3] Sayfa 1-64 |
| 4 | Kafkasya Ötesindeki Gelişmeler | [3] Sayfa 201-209 |
| 5 | Azerbaycan Hanlıkları | [4] Sayfa 5-64 |
| 6 | Azerbaycan Hanlıklarının Rusya tarafından işgali | [4] Sayfa 67-122 |
| 7 | Kuzey Kafkasyadaki gelişmeler ve Müridizm Hareketi | [1] Sayfa 135-150 |
| 8 | Kafkasyadan Anadoluya göçler | [5] Sayfa 17-76 |
| 9 | ARASINAV | |
| 10 | Türkistan Hanlıkları | [6] Sayfa 557-560 |
| 11 | Buhara, Hive ve Hokanddaki siyasi gelişmeler | [6] Sayfa 560-575 |
| 12 | Orta Asyadaki hanlıkların iktisadi, kültürel ve sosyal durumları | [6] Sayfa 575-586 |
| 13 | Rusyanın Orta Asyayı işgali | [7] Sayfa 63-135 |
| 14 | Orta Asyada İngiliz-Rus Rekabeti | [8] Sayfa 35-102 |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | 1- Kafkas Dosyası, Tarih ve Tabiat Vakfı, İstanbul, 2006. 2- Cemal Gökçe, Kafkasya ve Osmanlı İmparatorluğunun Kafkasya Siyaseti, İstanbul: Şamil Eğitim ve Kültür Vakfı, 1979. 3- John F. Baddeley, Rusya´nın Kafkasya´yı istilası ve Şeyh Şamil, İstanbul: Kayıhan Yayınevi, 1995. 4- Mehmet Ali Çakmak, Hanlıklar Devrinde Azerbaycan-Türkiye münasebetleri (1723-1829), Yayımlanmamış Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi, 1996. 5- Hayati Bice, Kafkasya´dan Anadoluya Göçler, Ankara: Türkiye Diyanet Vakfı, 1991 6- Mehmet Alpargu, Türkistan Hanlıkları, Türkler, c: VIII, ss. 557-605. 7- Baymirza Hayit, Türkistan Devletlerinin Milli Mücadeleleri Tarihi, Ankara: TTK Yayınları, 1995. 8- Mehmet Saray, The Russian, British, Chinese and Ottoman rivalry in Turkestan : four studies on the history of Central Asia, Ankara: Türk Tarih Kurumu, 2003. |
| Ders Kaynakları | |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Uzmanlık alanında araştırma, analiz ve kaynak tahlili yapabilme becerisi kazanma. | X | |||||
| 2 | Teknik yönlerden doktora tezi yazabilme kapasitesine sahip olma. | X | |||||
| 3 | Kuramsal ve yöntemsel bilgi seviyesi sayesinde alanına katkı sağlama yetkinliği kazanma. | X | |||||
| 4 | Uzmanlık alanında eleştiri ve değerlendirme yapabilme yetkinliğine sahip olma. | X | |||||
| 5 | Alanındaki yeniliklere ve yeni fikirlere açık olma ve bu yenilikleri değerlendirme yetkinliğine sahip olma. | X | |||||
| 6 | Farklı disiplinlerle ortak çalışabilme yetkinliği kazanma. | X | |||||
| 7 | Teknolojik gelişmeleri takip ederek, araştırma tekniklerini geliştirme. | X | |||||
| 8 | Doktora tezi ile ilgili en az iki akademik yayın yapma (tercihen ulusal veya uluslararası hakemli dergilerde yayınlatma) | X | |||||
| 9 | Uzmanlık alanlarını ulusal ve uluslararası platformlarda tanıtabilme yetkinliği kazanma. | X | |||||
| 10 | Akademik hayatın davranış ve etik duyarlılığına sahip olma. | X | |||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 1)Kafkasyanın jeopolitik konumu ve stratejik önemini kavrayabilme | 5 | 4 | 5 | 4 | 5 | 4 | 5 | 4 | 5 | 5 |
| 2 | 2)Osmanlı Devletinin Kafkasya siyasetini analiz edebilme | 4 | 4 | 5 | 4 | 4 | 5 | 5 | 5 | 3 | 3 |
| 3 | 3)Rusyanın Kafkasyaya yönelik hedeflerini değerlendirebilme | 5 | 4 | 5 | 5 | 4 | 4 | 3 | 4 | 4 | 5 |
| 4 | 4)Orta Asyada hanlık yönetiminden emirlik yönetimine geçiş sürecini analiz edebilme | 4 | 5 | 4 | 4 | 5 | 5 | 5 | 4 | 4 | 5 |
| 5 | 5)Rusyanın Orta Asyaya yönelmesinin nedenlerini kavrayabilme | 4 | 4 | 3 | 5 | 5 | 5 | 4 | 5 | 4 | 5 |
| 6 | 6)Orta Asyada İngiltere ile Rusyanın rekabetini değerlendirebilme | 5 | 5 | 4 | 3 | 4 | 4 | 5 | 5 | 5 |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ara Sınav | 60 |
| 1. Ödev | 40 |
| Toplam | 100 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
| 1. Final | 40 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
| Ara Sınav | 1 | 20 | 20 |
| Ödev | 1 | 20 | 20 |
| Final | 1 | 20 | 20 |
| Toplam İş Yükü | 156 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6,24 | ||
| dersAKTSKredisi | 6 | ||