| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Kelam Metin Analizleri | KLM 602 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | Doktora |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. SÜLEYMAN AKKUŞ |
| Dersi Verenler | |
| Dersin Yardımcıları | Prof. Dr. Ramazan Biçer, Doç. Dr. Hülya Terzioğlu, Dr. Öğr. Üyesi Zeynep Şeker |
| Dersin Kategorisi | Diğer |
| Dersin Amacı | Kelam ilmi sahasında ihtisas yapmak isteyen öğrencilerin tarihi süreçte ortaya çıkan dini grupların inanç, görüş ve usulleriyle alakalı tarihi kaynak ve metinlere ulaşabilmelerini, anlayabilmelerini ve mukayeseler yapabilmelerini sağlamak. |
| Dersin İçeriği | el-Fıkhu´l-Ekber, Kitabu´t-Tevhid, e-Luma´ ve Usulu'd-Din gibi kelam ilminin önemli tarihi metinlerinin tahlili ve değerlendirilmesi |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Kelam ilminin ana kaynaklarını tanır | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 2 | Kaynakları okuyup değerlendirir | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 3 | Mezheplerin görüşlerini mukayese eder | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 4 | Kaynakları konuları dil ve üslüp özellikleri bakımından irdeleme, İslam inanç esaslarının müdafaasında izlediği yöntemleri öğrenme | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 5 | Kelam kaynaklarındaki kelam metotlarını analiz eder. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 6 | Kaynak eserlerden hareketle mezheplerin günümüzdeki durumlarını değerlendirir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Giriş | |
| 2 | Klasik kaynaklara ulaşma ve okuyup anlamada usul | |
| 3 | Metinleri tarihlendirme meselesi | |
| 4 | Mezhebi taassupların metinlere yansıması. | |
| 5 | 1. Örnek Metin: Ebû Hanîfe/Fıkhul-ekber tanıtımı ve tahlili | |
| 6 | el-Fıkhul-ekberde kaza- kader, irade ve iman konuları | |
| 7 | 2. Örnek Metin: Akidetü't-Tahavî'de kaza-kader ve irade | |
| 8 | 3. Örnek Metin: Eş´arî´nin/el-Luma fi´r-redd alâ ehliz-zeyğ vel-bida tanıtımı ve tahlili | |
| 9 | 4. Örnek Metin: Eşarî/el-İbane an usûlid-diyâne örnek metin tahlili | |
| 10 | 5. Örnek Metin: Matürîdî/Kitâbüt-tevhîd metninden örnek | |
| 11 | 6. Örnek Metin: Hakîm Semerkandî es-Sevâdül-a zam metninden örnek | |
| 12 | 7. Örnek Metin: Bâkıllânî/Kitâbüt-temhîd metninin tahlili | |
| 13 | 8. Örnek Metin:Kadı Abdulcebbar Şerhu´l-Usulu´l-Hamse tahlili | |
| 14 | Genel değerlendirme. |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | [2] Eşarînin/el-Luma fir-redd alâ ehliz-zeyğ vel-bida |
| Ders Kaynakları | W.Montgomery Watt, İslam Düşüncesinin Teşekkül Devri, (çev. E.R.Fığlalı), Ankara 1981. |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | İlgili alanda bilimsel bilgi oluşturacak veri toplama, literatür inceleme ve analiz yapma becerisini kazanmak; Bilimsel araştırma sürecine ilişkin yöntem bilgi ve becerisinde ustalaşmış olmak; Bilimsel çalışmalarında kuramsal, yöntemsel ve uygulama bağlamında en az bir alanda katkı sağlama becerisini kazanmak; Eleştirel bir değerlendirme ve sentez yapma yeterliliği kazanmak; Yeniliklere ve yeni fikirlere açık olma ve yeni fikirler üretebilme becerisi kazanmak; Disiplinler arası çalışabilme becerisine sahip olmak ve farklı alanlardaki kuram, yöntem ve uygulamaları ilgili alana adapte edebilme becerisi kazanmak; İlgili alandaki teknolojik gelişmeleri, bilimsel ilerlemeleri ve bilgi teknolojilerini yakından takip etmek; Akademik yazım alışkanlığına katkı sağlayacak alanı ile ilgili en az bir yayın yapmak; Uzmanlık alanları ile ilgili olarak ulusal ve uluslar arası çevrelerle iletişim kurabilme becerisi kazanmak; Akademik hayatın gerektirdiği düzeyde davranış ve etik duyarlılığa sahip olmak | X | |||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 |
|---|---|---|
| 1 | Kelam ilminin ana kaynaklarını tanır | 2 |
| 2 | Kaynakları okuyup değerlendirir | 2 |
| 3 | Mezheplerin görüşlerini mukayese eder | 3 |
| 4 | Kaynakları konuları dil ve üslüp özellikleri bakımından irdeleme, İslam inanç esaslarının müdafaasında izlediği yöntemleri öğrenme | 2 |
| 5 | Kelam kaynaklarındaki kelam metotlarını analiz eder. | 3 |
| 6 | Kaynak eserlerden hareketle mezheplerin günümüzdeki durumlarını değerlendirir. | 2 |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ara Sınav | 50 |
| 1. Ödev | 50 |
| Toplam | 100 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
| 1. Final | 50 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
| Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
| Kısa Sınav | 2 | 10 | 20 |
| Performans Görevi (Seminer) | 1 | 10 | 10 |
| Final | 1 | 10 | 10 |
| Toplam İş Yükü | 146 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,84 | ||
| dersAKTSKredisi | 6 | ||