| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Dirayet Tefsir Ekolü | TFS 615 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | Doktora |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. GÖKHAN ATMACA |
| Dersi Verenler | |
| Dersin Yardımcıları | |
| Dersin Kategorisi | Diğer |
| Dersin Amacı | Dirayet tefsir ekolünün tanıtımı ve metotlarının incelenmesi. |
| Dersin İçeriği | Dirayet tefsir ekolünün müfessir ve tefsirlerini tanıma ve metin analizi yapma. |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Dirayet kavramını tanımlar ve dirayet tefsir ekolüne ait eserleri tanır. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, | |
| 2 | Dirayet tefsir ekolüne ait eserlerin metotlarını kavrar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Grupla Çalışma, Deney ve Laboratuvar, | Doğru Yanlış Testleri, Boşluk Doldurma Testleri, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
| 3 | Dirayet tefsir ekolünün klasik ve çağdaş eserlerini tanır ve metotlarını mukayese eder. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Grupla Çalışma, Deney ve Laboratuvar, | |
| 4 | Dirayet tefsir ekolüne ait metinlerin analizini yapar. | Tartışma, Grupla Çalışma, Deney ve Laboratuvar, Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 5 | Dirayet tefsir ekolüne ait eserlerin metinlerini yorumlar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Grupla Çalışma, Deney ve Laboratuvar, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Tefsir ekollerinin tanıtımı. | |
| 2 | Dirayet ve rivayet tefsir ekollerinin mukayesesi. | |
| 3 | Dirayet tefsir ekolü ve müfessirlerinin metotlarının tanıtımı. | |
| 4 | Dirayet tefsir ekolünün öncü şahsiyetleri ve eserlerinin tanıtımı, metotlarının analizi “Fahruddin er-Râzî ve Mefâtîhu’l-Ğayb”. | |
| 5 | Dirayet tefsir ekolünün öncü şahsiyetleri ve eserlerinin tanıtımı, metotlarının analizi “Fahruddin er-Râzî ve Mefâtîhu’l-Ğayb”. | |
| 6 | Dirayet tefsir ekolünün öncü şahsiyetleri ve eserlerinin tanıtımı, metotlarının analizi “el-Beydâvî ve Envâru’t-Tenzîl ve Esrâru’t-Te’vîl”. | |
| 7 | Dirayet tefsir ekolünün öncü şahsiyetleri ve eserlerinin tanıtımı, metotlarının analizi “el-Beydâvî ve Envâru’t-Tenzîl ve Esrâru’t-Te’vîl”. | |
| 8 | Dirayet tefsir ekolünün öncü şahsiyetleri ve eserlerinin tanıtımı, metotlarının analizi “en-Nesefî ve Medâriku’t-Tenzîl”. | |
| 9 | Dirayet tefsir ekolünün öncü şahsiyetleri ve eserlerinin tanıtımı, metotlarının analizi “en-Nesefî ve Medâriku’t-Tenzîl”. | |
| 10 | Dirayet tefsir ekolünün öncü şahsiyetleri ve eserlerinin tanıtımı, metotlarının analizi “Ebû Hayyân ve Bahru’l-Muhît”. | |
| 11 | Dirayet tefsir ekolünün öncü şahsiyetleri ve eserlerinin tanıtımı, metotlarının analizi “Ebû Hayyân ve Bahru’l-Muhît”. | |
| 12 | Dirayet tefsir ekolünün öncü şahsiyetleri ve eserlerinin tanıtımı, metotlarının analizi “Ebussuud ve İrşâdü’l-Akli’s-Selîm”. | |
| 13 | Dirayet tefsir ekolünün öncü şahsiyetleri ve eserlerinin tanıtımı, metotlarının analizi “Ebussuud ve İrşâdü’l-Akli’s-Selîm”. | |
| 14 | Dirayet tefsir ekolünün öncü şahsiyetleri ve eserlerinin tanıtımı, metotlarının analizi “el-Âlûsî ve Rûhu’l-Meânî”. |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | 1- ez-Zehebî, Hüseyin, et-Tefsir ve‘l-Müfessirun, Dâru’l-Kütübi’l-Hadîse, 2. Baskı, Beyrut-1976. |
| Ders Kaynakları | 2- er-Râzî, Fahruddîn, Mefâtîhu’l-Ğayb (et-Tefsîrü’l-Kebîr), Mısır-ts. 3- el-Beydâvî, Kâdî Nâsıruddîn, Envâru’t-Tenzîl ve Esrâru’t-Te’vîl, Hakikat Kitabevi, İstanbul-1990 (Şeyhzâde Hâşiyesiyle birlikte). 4- en-Nesefî, Ebu’l-Berekât Abdullah b. Ahmed, Medârikü’t-Tenzîl ve Hakâiku’t Te’vîl, Kahraman Yayınları, İstanbul-1984. 5- Ebû Hayyân, Muhammed b. Yûsuf, el-Bahrü’l-Muhît, Thk. Adil Ahmet Abdülmevcûd, Ali Muhammed Muavvid, Dârü’l-Kütübi’l-İlmiyye, Beyrut 1413/1993. 6- Ebu’s-Suûd, Muhammed b. Muhammed el-İmâdî, İrşâdü’l-Akli’s-Selîm ilâ Mezâye’l-Kur’âni’l- Kerim, Mısır-1347/1928. 7- el-Âlûsî, Şihâbuddin Mahmûd, Rûhu’l-Meânî fî Tefsiri’l-Kur’âni’l-Azîm ve’s-Seb’i’l Mesânî, Dâru İhyai’t-Türâsi’l-Arabî, Beyrut-ts. |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | İlgili alanda bilimsel bilgi oluşturacak veri toplama, literatür inceleme ve analiz yapma becerisini kazanmak; Bilimsel araştırma sürecine ilişkin yöntem bilgi ve becerisinde ustalaşmış olmak; Bilimsel çalışmalarında kuramsal, yöntemsel ve uygulama bağlamında en az bir alanda katkı sağlama becerisini kazanmak; Eleştirel bir değerlendirme ve sentez yapma yeterliliği kazanmak; Yeniliklere ve yeni fikirlere açık olma ve yeni fikirler üretebilme becerisi kazanmak; Disiplinler arası çalışabilme becerisine sahip olmak ve farklı alanlardaki kuram, yöntem ve uygulamaları ilgili alana adapte edebilme becerisi kazanmak; İlgili alandaki teknolojik gelişmeleri, bilimsel ilerlemeleri ve bilgi teknolojilerini yakından takip etmek; Akademik yazım alışkanlığına katkı sağlayacak alanı ile ilgili en az bir yayın yapmak; Uzmanlık alanları ile ilgili olarak ulusal ve uluslar arası çevrelerle iletişim kurabilme becerisi kazanmak; Akademik hayatın gerektirdiği düzeyde davranış ve etik duyarlılığa sahip olmak | X | |||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 |
|---|---|---|
| 1 | Dirayet kavramını tanımlar ve dirayet tefsir ekolüne ait eserleri tanır. | 4 |
| 2 | Dirayet tefsir ekolüne ait eserlerin metotlarını kavrar. | 4 |
| 3 | Dirayet tefsir ekolünün klasik ve çağdaş eserlerini tanır ve metotlarını mukayese eder. | 4 |
| 4 | Dirayet tefsir ekolüne ait metinlerin analizini yapar. | 4 |
| 5 | Dirayet tefsir ekolüne ait eserlerin metinlerini yorumlar. | 4 |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ara Sınav | 60 |
| 1. Sözlü Sınav | 20 |
| 1. Performans Görevi (Seminer) | 20 |
| Toplam | 100 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
| 1. Final | 50 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
| Ara Sınav | 1 | 15 | 15 |
| Sözlü Sınav | 1 | 15 | 15 |
| Performans Görevi (Seminer) | 1 | 15 | 15 |
| Final | 1 | 20 | 20 |
| Toplam İş Yükü | 161 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6,44 | ||
| dersAKTSKredisi | 6 | ||