| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS | 
|---|---|---|---|---|---|
| Edebiyatta Modernizm Postmodernizm | TED 666 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 | 
| Ön Koşul Dersleri | BİLİMSEL ARAŞTIRMA VE YAZMA YÖNTEMLERİ | 
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe | 
| Dersin Seviyesi | Doktora | 
| Dersin Türü | Seçmeli | 
| Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. GÜLSEMİN HAZER | 
| Dersi Verenler | |
| Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Büşra AY, Arş. Gör. Melike KILIÇ | 
| Dersin Kategorisi | Diğer | 
| Dersin Amacı | Kavram olarak modernizm ve postmodernizmi tanıtmak. Tarihsel ve düşünsel çerçevede gelişimini göstermek. Batı ve Türk edebiyatlarındaki örneklerini tanıtmak ve değerlendirmek. Modernizm ve postmodernizmi karşılaştırarak aralarındaki fark ve benzerlikleri belirlemek. | 
| Dersin İçeriği | Bu derste modernizm ve postmodernizm kavramlarının edebî ve sanatsal sistemleri üzerinde durulacaktır. Modernizm ve postmodernizmin tarihsel ve edebî gelişimi üzerinde durularak , modernizm ve postmodernizm karşılaştırmaları yapılacaktır. Ders kapsamında ayrıca, Türk ve dünya edebiyatında modernizm ve postmodernizm konusu örnek metinler üzerinden değerlendirilecektir. | 
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri | 
|---|---|---|---|
| 1 | Modern ve Postmodern kavramlarını genel nitelikleriyle tanımlar. | Deney ve Laboratuvar, Soru-Cevap, Problem Çözme, | |
| 2 | Bu kavramlar arasındaki farkı ve benzerlikleri ayırt eder ve sıralar. | Problem Çözme, Anlatım, Deney ve Laboratuvar, | |
| 3 | Modern ve Postmodern metinleri yorumlar. | Problem Çözme, Anlatım, Gezi / Gözlem, | |
| 4 | Modern ve Postmodern dönemle ilgili bilgisini geliştirir. | Problem Çözme, Anlatım, Deney ve Laboratuvar, | |
| 5 | Bu metinleri inceleyerek hüküm verir. | Problem Çözme, Soru-Cevap, Deney ve Laboratuvar, | 
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık | 
|---|---|---|
| 1 | Kavram olarak modernizm, tarihsel ve edebi çerçevede gelişimi. | Aydınlanma çağı düşünürlerinin eserleri | 
| 2 | Batıda modernizm, doğuşu ve gelişimi. | Toplum Sözleşmesi | 
| 3 | Sanat sanat içindir tezinin ortaya çıkışı, nedenleri ve modernizm ile ilişkisi. | Romantik yazar ve şairlerin eserleri | 
| 4 | Don Quijote'tan Ulyses'a örnek metinlerin incelenmesi. | Don Quijote, Sefiller, Vadideki Zambak, Madame Bovary, Kırmızı ve Siyah,Genç Werther'in Acıları | 
| 5 | Türk edebiyatında modernizm. | Yahya Kemal, Ahmet Haşim, Orhan Veli eserlerinden örnekler | 
| 6 | Modernist anlatılar ve ilk denemeler. | P. Safa, Matmazel Noraliya'nın Koltuğu | 
| 7 | A. H.Tanpınar ve A.Ş. Hisarın romanlarının değerlendirilmesi. | Huzur, Fahim Bey ve Biz | 
| 8 | Geçiş dönemi ve Oğuz Atay | Tutunamayanlar | 
| 9 | Vize Sınavı | |
| 10 | Kavram olarak postmodernizm, tarihsel ve edebi çerçevede gelişimi | Baudrillard, Simülasyon ve Simülakr | 
| 11 | Modernizm ve postmodernizmin karşılaştırılması | M. Sarup, Post-yapısalcılık ve Postmodernizm | 
| 12 | Batı edebiyatında ilk örnekler. (İ.Calvino, U.Eco, T. Mann , V. Nabakov) | Görünmez Kentler, Bir Kış Gecesi Eğer Bir Yolcu, Değişen Kafalar | 
| 13 | Türk Edebiyatında Postmodernizm ve O. Pamuk. | Kara Kitap, Benim Adım Kırmızı | 
| 14 | Örnek metinlerin incelenmesi. (P. Celal, H. Ali Toptaş, L. Tekin, İ.O. Anar, E. Şafak) | Bin Hüzünlü Haz, Sevgili Arsız Ölüm, Kurtlar, Bit Palas | 
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | |
| Ders Kaynakları | 1.Ali Akay, Postmodernizm | 
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Türk Edebiyatının yüzlerce yıllık hayat ve fikir akışını; bütün türler (şiir, roman, hikaye, tiyatro v.b.), edebi dönemler ve bunları belirleyen tarihi, siyasi, sosyal, kültürel etmenler, akımlar, topluluklar, hareketler ve edebi olaylar etrafında oluşan toplaşmaları; dönemlerin genel karakterleri ve önemli edebiyatçılarının eserlerini sebepleri ve sonuçlarıyla bir bütün olarak ele alır. | X | |||||
| 2 | Divan edebiyatı metinlerini, karşılaştırmalı bir yöntemle inceleyerek modern edebiyat yöntemleri ışığında yeni açılımlar sağlar. | ||||||
| 3 | Dil ile ilgili herhangi bir olguda pratik ve analitik yorum yapar. | X | |||||
| 4 | Alan ile ilgili geniş bir kaynak bilgisi edinir ve bu kaynağa kendisinin de katkıda bulunabileceği ilmi disiplini kazanır. | X | |||||
| 5 | Türk dünyasıyla sürekli iletişim hâlinde olur ve Çağdaş Türk Lehçelerini analiz eder ve yorumlar. | ||||||
| 6 | Türk Edebiyatının yüzyılları aşan dil, edebiyat, sanat ve hayat macerasını, derinlikli inceleme teknikleriyle araştırır. | X | |||||
| 7 | Türk Edebiyatlarının dallanıp budaklandığı ve yayıldığı alanları, bütün yönleriyle, edebi olayları ile ve büyük dil ve edebiyat adamlarının seçkin eserleriyle bir bütün olarak ele alır. | X | |||||
| 8 | Lisans eğitimi boyunca, belli bir donanıma sahip öğrenci, Lisansüstü eğitimde Klâsik ve Modern Edebiyat alanında, alanındaki uzmanlık bilgisini arttırır. | X | |||||
| 9 | Alanı ile ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür | X | |||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | 
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Modern ve Postmodern kavramlarını genel nitelikleriyle tanımlar. | |||||||||
| 2 | Bu kavramlar arasındaki farkı ve benzerlikleri ayırt eder ve sıralar. | |||||||||
| 3 | Modern ve Postmodern metinleri yorumlar. | |||||||||
| 4 | Modern ve Postmodern dönemle ilgili bilgisini geliştirir. | |||||||||
| 5 | Bu metinleri inceleyerek hüküm verir. | 
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı | 
| 1. Ara Sınav | 70 | 
| 1. Performans Görevi (Seminer) | 30 | 
| Toplam | 100 | 
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 50 | 
| 1. Final | 50 | 
| Toplam | 100 | 
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | 
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 | 
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 6 | 96 | 
| Ara Sınav | 1 | 1 | 1 | 
| Ödev | 1 | 6 | 6 | 
| Performans Görevi (Seminer) | 1 | 1 | 1 | 
| Final | 1 | 1 | 1 | 
| Toplam İş Yükü | 153 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6,12 | ||
| dersAKTSKredisi | 6 | ||